اخبار

گفت و گوی بسپار با مردی که ادعا می کند می تواند دلار را به سه هزار تومان برساند!

بسپار/ ایران پلیمر سید جلال شایسته، یکی از فعالان اقتصادی است که در شماره تیرماه سال 93 ماهنامه بسپار به عنوان مشاور حقوقی یکی از واحدهای صنعت پلاستیک در نشستی در دفتر مجله حضور یافت. روز پانزدهم فروردین به عنوان فردی که اشراف کاملی بر نظام پولی و بانکی کشور دارد با ما تماس گرفت و با سردبیر مجله گفت و گو کرد. 

روز گذشته طی گفت و گویی تلفنی از وی جزییات روش اجرایی ادعایی را که مطرح کرده بود، سوال کردیم. شایسته می گوید طی پنج سال می تواند قیمت دلار را به سه هزار تومان برساند و مشکلات اقتصادی نظیر بیکاری و تورم را حل کند.

وی در ابتدا به این مساله اشاره کرد که می داند در صورت بیان کامل برنامه هایش، با سنگ اندازی ها و مشکلات مختلف مواجه خواهد شد و ادامه داد: من نمی توانم از برنامه هایم برایتان بگویم! همین صحبت کردن هاست که بازار را مشوش می کند. مثلا هر بار که بانک مرکزی درباره ی دلار صحبت می کند، فردایش شاهد افزایش نرخ دلار هستیم. اگر هم دست به عملی بزنم اولین قدم آن متوقف کردن همین صحبت های هر روزه است که پای دلالان را نیز به اقتصاد باز می کند.

شایسته ادامه داد: برنامه ی من کاهش نرخ ارز نیست بلکه افزایش ارزش ریال است تا ایران و ایرانی بتواند در جهان سربلند باشد. با افزایش ارزش ریال نرخ اشتغال بالا رفته و قیمت ها کاهش می یابد. در نتیجه رفاه عمومی هم افزایش پیدا خواهد کرد. به پشتوانه جدم حضرت محمد(ص) معتقدم که می توانم ظرف پنج سال و تنها با کار یک روز در هفته (چون بقیه روزها را به کار خودم اشتغال دارم) مشکلات اقتصاد داخلی را مهار کنم.

وقتی از وی چگونگی عملی کردن برنامه هایش را جویا شدیم اینگونه پاسخ داد: اگر مجوز رسمی از شخص مقام معظم رهبری داشته باشم، به شکل پلکانی و در هر مرحله یکی از مشکلات اقتصادی را برطرف می کنم. شاید کسی جز من نیز نتواند چنین کاری کند چون اگر می توانست تا به حال عملی شده بود و به این شکل اسف بار شاهد بی ثباتی ارزی نبودیم. اگر هم به من اجازه فعالیت داده نشود شاید شاهد دلار هشت و ده هزار تومانی هم باشیم!

شایسته یکی دیگر از اقداماتی را که برای برچیده شدن نظام بی ثبات اقتصادی لازم است، جمع کردن بساط موسسه های مالی و اعتباری و بانک های خصوصی دانست و گفت: بانک های خصوصی و موسسه های مالی و اعتباری دارند به مرور بانک های دولتی را که بازو های قدرت بانک مرکزی هستند تضعیف می کنند. همچنین باعث عدم شفافیت نظام بانکی داخلی می شوند. باید ارتباط فعالی بین بانک های دولتی و  بانک های بین المللی وجود داشته باشد تا تجارت و به تبع آن اقتصاد رونق یابد. سوییفت ببرقرار و باز کردن LC تسهیل شود.

وی در پایان گفت: پیامم را به گوش مدیران ارشد نظام برسانید. به جد اعتقاد دارم که «من می توانم».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا