اخبار

گفت و گوی بسپار با فرید سماوات، مدیرعامل ویرا بسپار برتر شرق: متاسفانه بازیافت در ایران بیشتر رذیلت است تا فضیلت!

بسپار/ ایران پلیمر ایـن شـرکت در درجه اول پاسخگوی نیازهای گروه صنعتی خود در زمینه‌های بسته‌بندی، کشاورزی، چرم و … بوده و همزمان بـا توجه به نیـاز مصرف‌کننـدگان صنایع تکمیلی، اقدام بـه تولید انـواع کامپاندهای پلی‌پروپیلن، پلی‌آمید و ABS کرده است.

فرید سماوات، مدیرعامل شرکت ویرا بسپار برتر شرق از هلدینگ گروه صنعتی طب پلاستیک می گوید: شرکت ما سه سال است که فعالیت خود را شروع کرده و محصولات پلیمری را به صورت تخصصی تولید و در سه شاخه فعالیت می‌کند: بازیافت، کامپاندینگ و  تحقیق و توسعه و شتابدهی در صنعت پلیمر. حضور در این غرفه به دلیل تولید گرانول های بازیافتی است که شامل پلی اتیلن و پلی پروپیلن می شود و پروانه بهره‌برداری این محصول به نام طب پلاستیک صادر شده و ما به عنوان شرکت زیر مجموعه کارهای اجرا و بهره برداری را انجام دادیم و در انتها تفویض اختیار به شرکت ویرا بسپار داده شده است. “از نو” هم نام برند تجاری گرانول های بازیافتی ماست.

سایت مجموعه ما در شاهرود است و از امسال تولید گرانول را در آن شروع کرده ایم و ظرفیتمان ۲۳۰۰ تن در سال است که گرانول پلی اتیلن و پلی پروپیلن و پرک بازیافتی در شش گرید و رنگهای متفاوت از روشن و تیره تولید می کنیم.

طرح توسعه ما بیشتر متمرکز بر این است که در بازیافت پلی  اتیلن ترفتالات و پلی استایرن هم وارد شویم و خط شستشوی مکانیزه داشته باشیم و زنجیره ارزش را کامل کنیم. با تولید کردن محصولاتی که با گرانول های بازیافتی تولید می شوند (مثلاً ما در هلدینگ خود، بخش کشاورزی داریم) می توانیم نایلون های کشاورزی را تولید کنیم.

حقیقت این است که من فکر می کنم متاسفانه بازیافت در ایران بیشتر رذیلت است تا فضیلت! چون فکر می‌کنند اگر چیزی بازیافتی است حتما کیفیتش بد است. اما اصلا اینطور نیست و این به دلیل فرهنگ پایین ماست که بازیافت را بد می داند. به همین علت هم بازیافت تبدیل به یک سیستم زیر پله ای فاسد و غیرعلمی شده است. استانداردها رعایت نمی شود. وقت آن رسیده است که بازیافت پلاستیک به عنوان یک انجمن تخصصی و مجزا ثبت شود. خوشبختانه در ایران پلاست این موضوع به قدری دیده شد. با توجه به گران شدن مواد اولیه نو، حتما مواد بازیافتی قدر خود را بهتر پیدا می کنند. باید بدانیم اگر محصول بازیافتی با استاندارد مناسب تولید شود و کیفیت بالایی داشته باشد، از هر جهت قابل اعتناست.

بخش خصوصی  باید فرهنگ سازی کند و تفکیک از مبدا را جا بیاندازد و مستلزم این است که با شهرداری ها همکاری انجام شود. این کارها در حوزه فعالیت انجمن هاست و تولید کننده هم باید استانداردها را رعایت کند. ما در صنعت پلاستیک دیتاشیت نداریم. ما اولین شرکتی هستیم که داریم دیتاشیت ارائه می دهیم و این لزوم استانداردسازی را می رساند و کاری است که باید همه ارگان ها درگیر آن شوند.

ممنون از شما. فکر می کنم مجله بسپار هم با توجه به اینکه حرفه ای ترین رسانه این صنعت است باید در کنار ما باشد تا بتوانیم تولید محتوا و فرهنگ سازی را پیش ببریم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا