اخبار

گفت و گوی بسپار با علی محمودی، مدیر عامل شرکت پتروکالا: می خواهیم زنجیره بالادستی و پایین دستی پتروشیمی را تکمیل کنیم

بسپار / ایران پلیمر علی محمودی، مدیر عامل شرکت پتروکالا، درباره ی این شرکت می گوید: ما در پترو کالا به دنبال ایجاد حلقه ی گم شده بین صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی هستیم. احساس می کنم که در ایران دور شرکت های پتروشیمی خندق بزرگی حفر شده به نحوی که نیاز های شرکت های پتروشیمی به صنایع پایین دست معرفی نمی شوند و همین طور پتروشیمی ها آشنایی چندانی با توانمندی های داخلی ندارند. ما در پترو کالا به دنبال این هستیم تا این موانع را برطرف کنیم. ما در این شرکت کیفیت تولیدات داخل را تضمین می کنیم چرا که خود ما در مجموعه های دیگر تولیدی خود از این کالا ها استفاده می کنیم و رضایت کاملی از آنان داریم. در حال حاضر در ایران شما می توانید اجناس مازاد موجود در خانه و شرکت های خود را به فروش برسانید اما چنین امکانی برای پتروشیمی ها فراهم نیست و در برخی موارد شاهد این هستیم که جنسی در انبار یک پتروشیمی سال هاست که بلااستفاده مانده اما پتروشیمی دیگر نیاز مبرمی به آن دارد. 
همچنین ما در پترو کالا صادراتی را نیز دنبال می کنیم و در برخی از موارد جزو اولین ها بوده و هستیم. به عنوان مثال ما اولین شرکتی بودیم که به یمن محصولات پلیمری صادر کردیم. در صادرات مواد پتروشیمی به عراق از اولین شرکت ها بودیم، اما متاسفانه در حال حاضر تحریم ها و بیش تر از آن خود تحریمی ها اثرات مخربی در این عرصه داشته. ناگزیر هستیم مدارک خود را برای صادرات به برخی از کشور ها تعویض کنیم و در نقل انتقالات مشکلات عدیده ای داریم که شرایط را برای سوء استفاده ی کشور های دیگر مهیا کرده است. البته اثرات تخریبی این موارد به مراتب از خود تحریمی ها کمتر بوده. از شاخص ترین خود تحریمی ها می توان به بی برنامگی و دشواری رویه های اداری، عدم ارتباط پتروشیمی ها با بخش های بازرگانی و شاخص ترین آن ارز نیمایی اشاره کرد. ارز نیمایی صدماتی را به صادرکنندگان وارد کرده که در چهل سال اخیر بی سابقه بوده. 

آینده صنعت پلیمر را چگونه ارزیابی می کنید؟
ما در حوزه ی پلیمر ها به شدت در گیر خام فروشی هستیم و برنامه ی مشخصی برای تولید کامپاند و ایجاد ارزش افزوده نداریم. در صنایع پایین دست نیز فقدان برنامه ی مشخص برای پیشرفت و همچنین سنگ اندازی و مانع تراشی برای صنایع مشکلات زیادی ایجاد کرده دولت از یک کارگاه تولیدی تازه راه افتاده که مانند کودک تازه متولد شده است، انتظار دارد تا مانند یک انسان بالغ عمل کرده و از عهده ی تمام موانع همچون بیمه دارایی و بهره های بانکی و … برآید.

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   204 ماهنامه بسپار در نیمه مهر ماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا