اخبار

گفت و گوی بسپار با علی رضوی: Yudo بزرگترین سازنده راهگاه گرم قالب در دنیاست، با اختلاف زیاد نسبت به رقبا

بسپار/ ایران پلیمر سید علی رضوی در دانشگاه تهران، مهندسی متالورژی خوانده است. Yudo ایران در سال 2008 تاسیس و توسط او مدیریت شده است. در مورد این شرکت و فعالیت هایش در ایران از زبان او و امیر گرمانشاچی بیشتر می شنویم.  

 

رضوی: از ابتدای دانشگاه کار را در زمینه سیستم های تهویه خودرو شروع کردم. سالها با ایران خودرو کار می کردیم و جزو اولین مشتریان Yudo بودیم. برای قالب های خود در شرکت مهندسی والافن از راهگاه های گرم Yudo استفاده می کردیم. سیستم تهویه خودرو، قطعات پلاستیکی بسیار زیادی دارد. قالب های تولید آنها هم اکثرا نیاز به سیستم راهگاه گرم داشت. سیستمی که انتخاب کردیم از شرکت Yudo کره بود. تعدادی از قالب ها را خود ما می ساختیم و تعدادی را هم به کره سفارش داده بودیم. قالب ساز کره ای تاکید کرد که از راهگاه گرم Yudo استفاده کنیم. این شرکت توسط آقای Francis Yu در سال 1980 تاسیس شده  و شروع کارش با راهگاه گرم بوده اما به تدریج وارد حوزه های دیگری در صنعت پلاستیک هم شده است. یعنی تمام اجزا و تجهیزات جانبی سیستم تزریق به جز خود ماشین تزریق را تولید می کند. این تجهیزات شامل راهگاه گرم (Hot Runner)، سیستم های کنترل دمای قالب، سیستم کنترل دمای راهگاه گرم و سیستم هاپر درایر می باشد.

سیستم راهگاه گرم جزیی از قالب است. در قالب هایی که سفارش دادیم، تاکید کردیم که سیستم راهگاه گرم خوب می خواهیم استفاده کنیم و آنها از Yudo استفاده کردند. از اینجا با Yudo آشنا شدیم. برای قالب های ساخت ایران هم از شرکت Yudo خریداری کردیم و این اطمینان بین ما و Yudo به وجود آمد. Yudo پس از مدتی اعلام کرد که ایران بازار خوبی برای این شرکت است و شما نمایندگی ما را داشته باشید. با آقای کرمانشاچی صحبت کردیم و Yudo Iran پایه گذاری شد. مذاکرات با Yudo انجام شد. شرکت Yudo خطوط تولیدی در کره، چین و پرتقال داراست و در این تقسیم بندی اروپا و خاورمیانه تحت نظر Yudo پرتقال قرار می گیرد. همانطور که می دانید قطب اصلی قالب سازی اروپا پرتقال و اسپانیاست.  

در آن زمان شرکت های قالب ساز یا شرکت های تولیدی ایرانی آشنایی زیادی با قالب نداشتند. سیستم راهگاه گرم به خصوص در قالب های بزرگ، جزو لاینفک قالب است. چون یک قطعه بزرگ مثل داشبورد یا گلگیر باید از قسمت های مختلف تزریق شود. برای قالب های کوچک تر هم به دلیل اینکه cycle time را پایین می آورد و ضایعات مواد را کم می کند، راهگام گرم ضروری است. از آنجا که قالب سازها محدودیت مالی دارند، ما رفتیم آن جایی که قالب ها باید کیفیت بالایی داشته باشند. وارد صنایع خودرو شدیم. با ایران خودرو و سایپا مذاکراتی داشتیم. استفاده از راهگاه گرم را در این شرکت ها جا انداختیم. در بسیاری  از قالب ها راهگاه گرم استفاده شده بود و می دانستند راهگام گرم چیست اما عمدتا از راهگاه گرم آلمانی استفاده می شد.

دفتر Yudo ایران به طور مستقیم با مشتریان در ارتباط است.

قالب ساز نقشه قالب را تهیه می کند. به ما می گوید من یک قالب دو حفره (کویته) ای می خواهم و قطعه من این است. با توجه به اطلاعات قطعه ما یک سیستم راهگاه گرم پیشنهاد می دهیم و طراحی قالب شروع می شود. نقشه قسمت ثابت قالب را به ما می دهند. ما به این قسمت Hot Half می گوییم که از نظر هات رانر قسمت گرم قالب است. هات رانر بر روی قسمت ثابت قالب قرار می گیرد. ما طبق نقشه مشتری، نقشه سه بعدی راهگاه گرم را ارائه می دهیم. مشتری نقشه را می بیند و می تواند نقشه را ادیت کند. سپس نقشه مورد تایید مشتری قرار می گیرد. در این مرحله می توانیم برای مشتری Moldflow هم انجام دهیم. با آنالیزMoldflow مشتری اطمینان حاصل می کند که این سیستم جواب گوی نیازهای اوست و قطعه نهایی بدون مشکل تولید خواهد شد.

وقتی قالب ساز ساخت قالب را شروع می کند، از آن طرف ما در پرتقال تولید و ساخت سیستم راهگاه گرم را آغاز می کنیم. راهگاه گرم طبق نقشه ای که مشتری تایید کرده، ساخته می شود. قالب مشتری که حاضر شد، راهگاه گرم درون قالب قرار می گیرد.

ما طی مراحل طراحی قالب، تولید قالب، تست قالب و خدمات پس از فروش در کنار مشتری هستیم.  

 

بسپار- شرکت Yudo علاوه بر راهگاه گرم در چه حوزه هایی فعال است؟

کرمانشاچی: شرکت Yudo از طریق شرکت های متنوعی که دارد، خدمات متنوعی را به صنایع گوناگون عرضه می کند. سیستم های راهگاه گرم از طریق برند شناخته شده Yudo به بازارهای سراسر دنیا عرضه می شود. شرکت Yudo-Suns سیستم های گرم کن و خنک کن، کنترلرهای دمای قالب و دمای راهگاه گرم، خشک کن، تغذیه مواد، مخلوط کن و گرانول ساز و تجهیزاتی از این دست را تولید می کند.

Yudo-Star شرکت دیگری ست که اتوماسیون خطوط تولید و همینطور ربات های بیرون کش قطعات را تولید و عرضه می کند.

شرکت PETONE شرکت دیگری در این مجموعه است که در صنعت بسته بندی فعالیت گسترده ای دارد و قالب های کامل و راه حل های مربوط به پریفرم های PET را ارائه می دهد. این شرکت در عرصه بسته بندی از شرکت های پیشرو در کشور کره به شمار می رود.

و در نهایت شرکت Yudo Robotics سیستم های شاتل، سیستم های AGV و سیستم های خودکار ماشین کاری را به بازارهای دنیا عرضه می کند.

 

بسپار- سهم بازار این شرکت در ابعاد جهانی چیست؟

رضوی: اساس کار شرکت Yudo همانطور که گفتم، از راهگاه گرم شروع شده است. از نظر تولید تعداد راهگاه گرم در دنیا، Yudo اولین شرکت دنیاست، با اختلاف بسیار زیاد نسبت به رقبا.

در کنار راهگاه گرم، لوازم کمکی دیگری را هم تولید کرده ایم از جمله کنترلر دمای قالب، کنترلر دمای راهگاه گرم، کانوایرهای منتقل کننده قطعات در خط تولید، ربات بیرون کش و… .

اگر سامسونگ بخواهد یک خط جدید در ویتنام راه اندازی کند، یکی از شرکت هایی که همواره همراه سامسونگ است، Yudo خواهد بود. در حال حاضر قسمت عمده ای از فعالیت Yudo بر اتوماسیون تمرکز یافته است. یعنی Yudo سیستمی را از نظر سخت افزار و نرم افزار ارائه می دهد که شما می توانید کارخانه خود را به طور کامل از طریق یک اتاق کنترل و یا از طریق یک اپلیکیشن روی موبایل کنترل کنید. برای شرکت هایی هم چون هیوندای، کیا و سامسونگ، اتوماسیون کامل خط توسط Yudo انجام گرفته است.

 

ز

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا