اخبار

گفت و گوی بسپار با علیرضا اسلامی، مدیرعامل ماشین سازی اسلامی: به عنوان یک نسل دومی از خانواده ای صنعت گر خود را موظف به حفظ و ارتقای میراث پدری می دانم

بسپار/ ایران پلیمر علیرضا اسلامی متولد اردیبهشت 1369، دارای مدرک کارشناسی ارشد مکانیک گرایش ساخت و تولید از دانشکده فنی دانشگاه تهران و مدیر ماشین سازی اسلامی است. این شرکت  به  دست مرحوم  نصرت ا.. اسلامی (پدر) در سال 1355 با هدف تعمیر ماشین الات صنعت رنگ و رزین پایه گذاری و به مرور وارد امور تخصصی تر ساخت و تولید هم شد. 
اسلامی می گوید که در حال حاضر  توان ساخت تمامی ماشین الات صنعت رنگ و رزین در این شرکت وجود دارد و همچنین این شرکت خدمات مشاوره ای را به صنعت گران برای راه اندازی خطوط جدید تولیدی ارایه می کند. 

 

بسپار- ظرفیت ساخت مجموعه ی شما در سال چقدر است و تا به حال موفق به تجهیز چند شرکت شده اید؟
اسلامی:
بسته به نیاز مشتری ظرفیت ما نیز متغیر است. هر چقدر تقاضا از سوی بازار بیشتر باشد نیروی بیشتری را به کار خواهیم گرفت و محدودیتی در این زمینه نداریم. از نظر تجهیز خط تولید نیز ماشین الات تولید شده در این شرکت در سراسر ایران مشغول به کار است و از برندهای شناخته شده در صنعت رنگ و رزین هستیم. از دیر باز ارتقا کیفیت محصولات سر لوحه ی کار ما بوده و توانسته ایم در کنار سایر معدود تولیدکنندگان ماشین الات صنعت رنگ و رزین کشور به فعالیت خود ادامه دهیم.

 

بسپار- تولید ماشین الات چقدر وابسته به واردات است و این امر شامل کدام قطعات و از کدام ماشین ها است؟
اسلامی:
در کشور ما پتانسیل  تولید تمامی قطعات مصرفی ماشین الات صنعت رنگ وجود دارد و چندان به واردات وابسته نیستیم اما در تولید برخی از قطعات با تکنولوژی بالا مانند موتورهای ضد جرقه و تابلو برق های PLC نیاز به واردات داریم.

 

بسپار-آیا از زمان آغاز فعالیت شما در این صنعت تغییر و نوآوری فناورانه خاصی در زمینه ی تکنولوژی ماشین الات تولیدی خود داشته اید؟
اسلامی:
نوآوری همواره از اصول مجموعه بوده و سیر تکاملی را در این زمینه طی کرده ایم. از زمان پایه گذاری این مجموعه توسط پدرم تا به امروز به دستاوردهای نوآورانه ی زیادی نایل آمده ایم و توانسته ایم ضمن ارتقا کیفیت محصولات، راندمان دستگاه های خود را افزایش دهیم که باعث شده است هزینه ی  حفظ و نگهداری ماشین الات حداقل ممکن باشد.

 

بسپار-اشاره کردید که در این صنعت واردات ماشین آلات کم است. دقیقا چقدر از نیاز بازار ماشین الات صنعت رنگ توسط واردات تامین می شود؟
اسلامی:
با توجه به نرخ کنونی ارز، تحریم ها  و شرایط خاص  گمرکی حاکم بر کشور  می توان ادعا کرد که فقط برای تامین یک سری از قطعات خاص به واردات وابسته هستیم و واردات ماشین الات این صنعت چیزی نزدیک به صفر است.
با جهش نرخ ارز بسیاری از ماشین الات و قطعاتی که پیشتر وارد می شدند، بومی سازی شده و امروزه  ماشین الات تولید داخل توان رقابت با نمونه های خارجی را دارند.

 

بسپار-  ایا ماشین الات صنعت رنگ که در ایران تولید می شوند توانسته اند سهمی از بازار های بین المللی هم داشته باشند؟ 
اسلامی:
ماشین االات ایرانی علاوه بر کیفیت بالا دارای قیمت های پایین تری نیز هستند و همین امر باعث شده تا خریدارانی از کشور هایی مانند سوریه، عراق، قزاقستان، افغانستان، ترکیه، دبی و سایر کشور های خاورمیانه داشته باشیم. هم اکنون نیز در حال راه اندازی یک خط تولید در افریقا هستیم.

 

بسپار_نحوه ی ارایه ی خدمات پس از فروش برای ماشین الات تولیدی به چه نحو است؟ 
اسلامی:
استراتژی که در ابتدای تولید ماشین الات در نظر گرفته می شود (کیفیت، سرعت و کارایی بالا) باعث می شود تا ماشین الات تولیدی کمتر دچار مشکل شوند. مشکلات ایجاد شده معمولا” ناشی از خطای اپراتور دستگاه است. در هر صورت دستگاه های ما یک سال گارانتی و خدمات پس از فروش مادام العمر دارند. 

 

بسپار- از چه ترفندها و روش هایی برای بازاریابی و جذب مشتری استفاده می کنید؟
اسلامی:
آن چه که بازار مصرف محصولات ما را گسترش داده کیفیت است. با توجه به این که فعالین این حوزه با یکدیگر در ارتباط هستند ارایه ی ماشین الات با کیفیت می تواند نقش به سزایی در این زمینه داشته باشد. همچنین شرکت در نمایشگاه ها و تبلیغات در مطبوعات نیز از جمله سیاست های ما برای گسترش بازار است.

 

بسپار- در سالیان اخیر میزان ثبت سفارش و تولید دستگاه ها توسط شرکت شما افزایش داشته یا با کاهش مواجه بوده است؟
اسلامی:
شرایط اقتصادی سالیان اخیر باعث شده است تا بسیاری از ماشین سازان ظرفیت تولید خود را کاهش داده و در مواردی نیز شاهد تعطیل شدن کارگاه ها باشیم اما ماشین سازی اسلامی با در پیش گرفتن سیاست های درست اقتصادی بر میزان ظرفیت تولید خود افزوده، رمز موفقیت نیز در این زمینه ارتقا ی روز افزون کیفیت محصولات بوده است.

بسپار- وضعیت فعلی صنعت رنگ را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آینده ی این صنعت و به خصوص سال آینده برای این صنعت چگونه رقم خواهد خورد؟

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 210 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که درپایان اسفند ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا