اخبار

گفت و گوی بسپار با امیر کرمانشاچی، نماینده BADA در ایران: 50 درصد فروش پلیمرهای مهندسی ما در ایران به یک قطعه ساز خودروست

بسپار/ ایران پلیمر امیر کرمانشاچی، فعالیت خود را در صنعت لاستیک و پلاستیک از آلمان شروع کرده است. بعد از اتمام تحصیلات در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه اشتوتگارت، با توجه به این که پایان نامه اش در مورد UV absorber ها بوده و با شرکت BASF کار می کرده، در این شرکت استخدام شده است. بعد از 2 سال به عنوان نماینده این شرکت به دفتر BASF در ایران منتقل شده و مدت 15 سال در بخش پلیمری شرکت BASF به عنوان مدیر فروش کل محصولات پلیمری این شرکت در ایران مشغول به فعالیت بوده است.

او اینگونه ادامه می دهد:

 

کرمانشاچی:  در آن زمان طیف وسیعی از مواد پلیمری توسط دفتر BASF به بازار ایران عرضه می شد. علاوه بر پلیمرهای Commodity از جمله PP و PE و PS که در آن زمان در پتروشیمی های ایران تولید نمی شد، فروش پلیمرهای مهندسی BASF را هم بر عهده گرفتم. بعد از این که شرکت های BASF و Shell شرکت Basell را خریداری کردند. نمایندگی این شرکت را نیز به مدت سه چهار سال بر عهده داشتم. در صنایع مختلفی هم چون صنایع خودرو، صنایع الکترونیک و کابل های نوری، پروژه های مختلفی را در ایران به سرانجام رساندیم. میزان فروش BASF در زمان حضور من در این شرکت از 3 و نیم میلیون یورو به 8 و نیم میلیون یورو افزایش پیدا کرد.

 

بسپار- چه زمانی از BASF جدا شدید؟

کرمانشاچی: در سال 2004 از BASF  جدا شدم و شرکت خود BADA ایران را تاسیس کردم. شرکت BASF علی رغم این که فعالیت وسیعی در صنایع پلیمر دارد، گروهی محصولات بسیار تخصصی ارائه می کند که در این شرکت تولید نمی شود. شرکت BADA AG در فاصله 30 کیلومتری شرکت BASF در سال 1997 با نام BadaPlast GmbH تاسیس شد. BADA به شکل یک شرکت سهامی در بورس شروع به کار کرد. تکنولوژی ها و دانش فنی از BASF به شرکت BADA منتقل شد. خطوط کامپاندینگ این شرکت کاملا شبیه به خطوط کامپاندینگ BASF است. خط تولید این شرکت در سال 98 به بهره برداری رسید در حالی که همکاری این شرکت با BASF از سال 2007 با عقد یک قرارداد تکنولوژی (technology agreement) آغاز شد. محصولات تخصصی که در BASF تولید نمی شد، در BADA تولید و حتی با نام BASF به بازار عرضه می شد. تولید محصولاتی که تقاضای کمتر و تناژ مورد درخواست کمتری داشت به BADA واگذار شد.

شرکت BADA یک خط تولید در آلمان و یک خط تولید در اسپانیا برای پوشش منطقه ایبریا دارد. منطقه ایبریا (شبه جزیره ایبِری در جنوب غربی اروپا قرار دارد و کشورهای اسپانیا، پرتغال، آندورا و جبل‌طارق را در بر می‌گیرد.)، شرکت های تزریق و تولیدکنندگان قطعه بسیاری دارد که قطعات متنوع برای صنایع خودروسازی حتی برای خود آلمان تولید می کنند.

99 درصد از مواد اولیه مورد نیاز شرکت BADA از شرکت BASF تامین می شود و با توجه به اینکه تکنولوژی مورد استفاده عینا شبیه به BASF است، محصولات به لحاظ کیفی تمامی استانداردهای BASF را داراست. میزان فروش BADA در سال 2017 بالغ بر 90 میلیون یورو در سال بوده است و ظرفیت تولید آن به 35 تا 40 هزار تن می رسد. 35 درصد از ظرفیت تولید این شرکت صادر می شود و مابقی بازارهای اروپا را پوشش می دهد. شرکت های قطعه ساز بسیاری که برای خودروسازهای بزرگی چون دایملر، آئودی، بی.ام.و، بوش، گروه کانتیننتال، دلفی، لئونی، جانسون کنترل، پورشه، زیمنس، ولئو زیمنس اتوماتیک، فولکس واگن، زد.اف آلمان و … کار می کنند، از کامپاندهای BADA استفاده می کنند.

ده خط کامپاندینگ در 3 شیفت کاری در این شرکت در حال کار مداوم است. در حدود 200 نفر را در استخدام خود دارد. به طور کلی می توان گفت، این شرکت تولیدکننده high performance polymer است. یکی از مزیت های همکاری با BADA  این است که بر مبنای درخواست مشتری ما محصول را Develop می کنیم و محصولی مطابق نیازهای مشتری ارائه می دهیم.

15 سال پیش به طور اتفاقی با BADA آشنا شدم، به این صورت که ما موادی از BASF درخواست کردیم که این شرکت، BADA را به ما معرفی کرد. بعد از چند بار خرید از BADA، نمایندگی انحصاری این شرکت را دریافت کردم. فروش ما در ایران بسیار خوب بوده است. فروش BADA در ایران مقام سوم یا چهارم فروش این شرکت در سراسر دنیا را دارد. سال هایی داشته ایم که فروش ما در ایران 4 و نیم تا 5 میلیون یورو بوده است. برای فروش محصولات BADA ما مستقیما با end user ها در ارتباط هستیم و اعتقادی به انبار کردن محصولات نداریم چون عمدتا مواد را با توجه به نیاز مشتری عرضه می کنیم. عمده مشتریان ما در صنعت خودرو هستند. برای نمونه شرکت کروز بزرگ ترین مشتری ما در ایران است که 50 درصد از فروش ما را به خود اختصاص می دهد.

 

بسپار- کدام محصولات BADA برای بازار ایران جذاب تر هستند و در چه صنایعی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند؟

کرمانشاچی: اگر هرم پلیمر را در نظر بگیرید، قسمت پایین Commodityها هستند شامل PE، PVC، PP، ABS و… . ما در این قسمت اصلا فعالیتی نداریم. قسمت دیگر هرم مربوط به engineering polymer است. یک قسمت هم high performance thermoplastics  یا  high temperature thermoplastics هستند. بیشتر تمرکز ما در قسمت وسط هرم است. یعنی روی مواد PA6 ،PA66 و … کلیه محصولات خانواده PBT،PET ، پلی استال، پلی کربنات و همین طورABS های تخصصی فعالیت می کنیم. ما مواد را به صورت خود رنگ هم می توانیم عرضه کنیم. خیلی از شرکت ها مواد را به صورت نچرال یا بلک می توانند تحویل دهند. طی پنج، شش سال گذشته تخصصی تر کار می کنیم و PA4.6  و PPS را هم تولید می کنیم.

یک سری محصولات هم داریم که به صورت Blend تولید و عرضه می کنیم.

با شرکت Ube ژاپن یک قرارداد تکنولوژی برای تولید PA6 و PA12  منعقد کرده ایم.

در ایران کلیه مواد خانواده پلی آمیدها مورد مصرف هستند. کلیه خانواده PBT ها را هم می فروشیم. فروش مواد خانواده پلی استال و یک سری ABS های تخصصی هم مطلوب است. TPE را به مقدار کم در ایران عرضه می کنیم. 

مواد BADA در صنایع مختلفی مصرف می شود. به جز صنعت خودرو، در صنایع الکترونیک هم فعال هستیم. شرکت هایی که ترمینال بلوک های برق تولید می کنند و تولیدکنندگان ترمینال هایی که برای سیستم های ECU مورد استفاده هستند، از مشتریان ما هستند.

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این گفت و گو را که در شماره 203 ماهنامه بسپار در نیمه شهریورماه  منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا