اخبار

گفت‌وگوی بسپار با مدیر تولید لوله بتن پلیمر: انجام پروژه‌های زیر ساختی در حوزه آب و فاضلاب یک ضرورت ملی است

بسپار می نویسد، سروش نیک‌ بخش، متولد سال 1359 و دانش آموخته دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف است و همکاری خود را با شرکت لوله بتن پلیمر از سال 1389 آغاز کرده. او هم اکنون  مدیر تولید این شرکت است. وی در سه سال گذشته با کمیته ملی استاندارد در تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی به عنوان دبیر کمیته فنی لوله‌ها و اتصالات پلاستیکی تقویت شده همکاری داشته است.

نیک‌بخش: شرکت لوله بتن پلیمر در شهریور 1385 موفق به راه‌اندازی اولین خط تولید پیشرفته لوله و محصولات بتن پلیمری در کشور شد که این امر با مشارکت شرکت کیسون از ایران و شرکت مشرف از کویت (که بعدها به پیشنهاد کیسون کل سهام به کیسون منتقل گردید) محقق شده است، دانش فنی، تکنولوژی ساخت، قالب‌ها و تجهیزات مورد نیاز از شرکت‌های آلمانی و برخی دیگر از تجهیزات در داخل کشور تامین و ساخته شده است.

در شروع فعالیت تولیدی، شرکت لوله بتن پلیمر تامین حدود 7 کیلومتر لوله‌های مخصوص لوله رانی (پایپ جکینگ) و میکروتونلینگ در پروژه خط  اصلی انتقال فاضلاب شهر تاریخی همدان را برعهده داشت و به انجام رسانید، این روزها در پایان اولین سال از دهه دوم فعالیت خود با امکان تولید انواع محصولات بتن پلیمری شامل لوله‌های مخصوص لوله‌گذاری در ترانشه باز، مخازن و وان‌های نگهداری مواد خورنده شیمیایی، منهول‌های پیش ساخته سگمنتی، دریچه‌های منهول و … همچنان اصلی‌ترین تولیدکننده لوله‌های مخصوص لوله‌رانی در سایزهای مختلف، با حفظ کیفیت و هم‌سطح با شاخص‌های کیفی بین‌المللی آن، به عنوان عمده‌ترین محصول خود می‌باشد. تأمین این لوله‌ها در بخش‌هایی از پروژه‌های انتقال فاضلاب در شهرهای رشت، اهواز، بیرجند،اصفهان و شیراز و بالاخص نقش عمده شرکت در تأمین لوله‌‌های مخصوص عملیات بدون ترانشه در طرح فاضلاب تهران (طرح برگزیده از سوی بنیاد جهانی انرژی) مؤید این موضوع است.

 

بسپار-در بخش تولید لوله های بتن پلیمر از چه پایه پلیمرهایی استفاده می‌شود؟

نیک‌بخش: بتن پلیمر ترکیب سنگدانه‌ها و نوعی رزین پلی استر است که می‌توان در مبحث کامپوزیت‌ها، رزین را فاز ماتریس و سنگدانه را فاز تقویت‌کننده به‌حساب آورد، ترکیبی که در فرایند دقیق و پیچیده، طراحی اختلاط مناسب و به کارگیری ماشین‌آلات پیشرفته‌ی این صنعت، تبدیل به محصولی با خواص منحصربفرد و استراتژیک خواهد شد.

 

بسپار- بتن‌ پلیمرها چه مزایایی نسبت به بتن‌های معمولی دارند؟ و موارد کاربرد آن‌ها دقیقا چیست؟

نیک‌بخش: در ترکیب و ساختار بتن پلیمر از سیمان و میلگرد و در مقایسه با کامپوزیت‌های مرسوم از الیاف استفاده نمی شود، عامل استحکام بخش یعنی سنگدانه‌ها در رزین، ترشده (wetting) و غوطه‌ور خواهد بود و بدین‌ترتیب ساختاری نفوذناپذیر با جذب بسیار پایین، مقاومت شیمیایی و سایشی بسیار بالا، ضریب اصطکاک مناسب، سطح صاف و صیقلی و البته  با مقاومت‌های مکانیکی چشمگیر خواهیم داشت. به طور مثال به مقاومت فشاری 1200 کیلوگرم بر سانتیمترمربع دست خواهیم یافت.

بتن‌های پایه سیمانی به عنوان پرکاربردترین مصالح، با توجه به تلاش‌های بسیار بشر در اصلاح ساختار شیمیایی و فیزیکی و حتی تزریق پلیمرها در آن، همچنان به دلیل برهمکنش‌های سیمان در محیط‌های خورنده و نیز نفوذپذیری بالا در مقابل سیالات و گازها، در کاربری‌های در معرض خوردگی می‌تواند آثار مخرب و لطمات جبران‌ناپذیری را به وجود آورد.

بطور خلاصه این دو خصلت ویژه  محصولات بتن پلیمری  که همزمان هم قابلیت دوام و مقاومت در برابر خوردگی را داراست و هم خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بالایی از خود بروز  می‌دهد، نه تنها در مقایسه با بتن پایه سیمانی که با سایر محصولات مشابه پلیمری دیگر  نیز می‌تواند بهترین و ایمن‌ترین انتخاب باشد.

در پاسخ سوال شما در مورد کاربرد بتن پلیمری بطور کلی  با لحاظ کردن استثناهایی می‌توان گفت درهر سازه غیرمدفون و یا مدفون و در زمینه‌هایی که مقاومت شیمیایی با دوام و یا خصوصیات مکانیکی موثر در تحمل‌بار و یا خصوصیات ظاهری مناسب و یا هر سه، در یک جا مورد انتظار باشد می توان امکان‌سنجی و طراحی بتن پلیمری را مطرح نمود.

 

بسپار-چند نوع لوله بتن پلیمری و به چه منظور تولید می‌کنید؟

نیک‌بخش: لوله‌های بتن پلیمری  1)با انواع شکل در سطح مقطع 2)انواع کاربری در اجرا-تکنولوژی بدون ترانشه و روش حفاری سنتی و ترانشه باز- 3)انواع سایز در قطر، دسته بندی می‌شوند. شرکت لوله بتن پلیمر در حال حاضر در سایزهای 1000 تا  1800 میلی‌متر برای هر دو کاربری بدون ترانشه و ترانشه باز لوله تولید می‌کند.

 

بسپار-این محصولات چگونه و با چه رویکردی به سبد محصولاتتان اضافه شده است؟

نیک‌بخش: تکنولوژی بدون ترانشه در تاسیسات زیرزمینی بویژه در کلانشهرها و یا مقاطع و مکان‌هایی نظیر پل ها ، مسیر رودخانه‌ ها و آثار باستانی و … می تواند مزیت‌های فنی، اقتصادی، ایمنی، زیست محیطی و اجتماعی گوناگونی را ایجاد کند که بررسی آن بحث مفصلی را طلب می‌کند اما برای نمونه کلانشهری مثل تهران و خیابان اصلی شریعتی را در نظر بگیرید که لوله رانی در آنجا انجام می‌شود در حالیکه هیچ‌ گونه محدودیت ترافیکی و عبور و مرور اعمال نشده است (این پروژه در سال 95 در خیابان مذکور به اتمام رسید) و مقایسه کنید با حالتی که مجبور باشیم در عرض خیابان حفاری به عرض 2.5 متر در طول مسیر  و در یک عمق مشخصی انجام دهیم خوشبختانه مجموعه این مزیت‌ ها در سال‌های اخیر مورد استقبال کارفرمایان و مشاوران مؤثر در سطح تصمیم گیری کشور نیز واقع شد، از این رو تامین لوله های مناسب این تکنولوژی در سبد محصولات این شرکت گنجانده شده است.

در خصوص لوله‌های مورد استفاده در روش‌های سنتی و حفاری ترانشه هم، این شرکت با توجه به تقاضای بالای بازار و تعریف پروژه‌ های متعدد در سطح کشور و  با رویکرد پوشش نقاط ضعف سایر لوله‌های پلیمری (ضعف در برابر تحمل بارهای استاتیکی و دینامیکی  ناشی از عمق دفن و عبور و مرور ) و یا بتنی به دلایلی که قبلاً اشاره شد تولید این محصولات را نیز در سبد خود گنجانده است.

 

 


(ادامه دارد …)



متن کامل این مصاحبه را در شماره 179 ام ماهنامه بسپار که در نیمه مردادماه منتشر شده است بخوانید.



در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا