اخبار

گفتگوی بسپار با هوشنگ زینالی، مدیرعامل کربن سیمرغ: نقدینگی صادرات را به چرخه ی بازار داخلی تزریق می کنیم

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، شرکت کربن سیمرغ حدود 9 سال است که به عنوان تامین کننده 30 درصد از وزن آمیزه های مصرفی لاستیک یعنی کربن سیاه که جزو مواد اولیه صنعت لاستیک به شمار می­رود، فعالیت می­کند. تمام نیاز داخلی صنعت لاستیک به این ماده را ما و سه مجموعه دیگر فراهم می­کنیم و خوشبختانه ظرفیت تولید ما مازاد نیاز داخل است و حدود 40 درصد از تولیداتمان را صادر می­کنیم. با توجه به کیفیت و قیمت مناسبی که در بازارهای جهانی داریم در بازار اروپا و آسیای شرقی حضور داریم. ماشین آلات ما به دلیل تقریبا جدید بودن و کم سابقه بودن کارخانه، مطابق آخرین تکنولوژی روز دنیاست و نیاز به گریدهای جدید کربن هر روز افزایش پیدا می­کند و ما قابلیت تولید هر گرید تخصصی و سفارشی را داریم و در گرید نرم و سخت، تمامی گریدهای زیر شاخه­ ی کربن را تولید می­کنیم.

قطعا از طریق این نمایشگاه­ ها که به زنجیره­ ی تامین لاستیک می­پردازند می­توانیم با بخش های دیگر این صنعت ارتباط برقرار کنیم. علاوه بر حل و فصل مشکلات، همفکری و تجدید دیدار می­کنیم و همچنین باعث شناسایی ظرفیت­ ها و بازارهای جدید می­شود. به خصوص در برقراری ارتباط با شرکت های خارج از کشور، در همین ساعات اولیه نمایشگاه سه مراجعه­ کننده برای خرید داشتیم و به نوعی نفع بازرگانی هم دارد. در خصوص تامین مواد اولیه با سیستم فروش محصولات پتروشیمی مشکل داریم. مبنای قیمت گذاری آن ها از پایه اشتباه است چرا که مبنا را قیمت پایه روز بازار آزاد و به صورت دلاری قرار می­دهند و خیلی وقت­ها از این میزان هم بالاتر است.

اولویت آن ها با صادرات است و گرانتر و دیرتر به بازار داخل عرضه می­کنند. دلالی هم در این بازار وجود دارد مانند کسانی که کد خرید از بورس را دارند ولی تولیدکننده نیستند. متاسفانه به دلیل مشکلات گاهی مجبور می­شویم از آن ها خرید کنیم. کالای تولیدی ما مطابق استانداردهای جهانی تولید می­شود و از این جهت بازار صادراتی را از دست نمی­دهیم. با کاهش هزینه ها و مدیریت توانسته­ایم تا به حال بازار های صادراتی خود را حفظ کنیم و با چین و هند رقابت می­کنیم اما حاشیه سود پایین آمده­است.

مکانیزم موجود، قدرت چانه زنی برای ما یا انجمن ­ها باقی نمی­گذارد و مجبوریم خود را با وضعیت حاضر تطبیق دهیم. مشکل عمده­ ی ما پیش خرید است و عقب افتادن زمان تحویل مواد اولیه؛ از طرفی قرار داد لاستیک ­سازان با خودرو سازها اعتباری و بلند مدت است. خوشبختانه فروش­های صادراتی ما کاملا نقدی است که به بخش فروش داخلی تزریق می­شود و باعث می­شود بتوانیم در بازار داخلی به فعالیت ادامه دهیم. 

(ادامه دارد…) 



متن کامل این مصاحبه را در شماره 185ام  ماهنامه بسپار که در بهمن ماه منتشر شده است بخوانید. 





در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا