اخبار

گزارش فارس از ارتباط آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی و افزایش قیمت بطری PET!

بسپار/ ایران پلیمر  سال گذشته افزایش قیمت برخی از محصولات پتروشیمی و کالاهای نهایی تولید شده از این محصولات موجب شد تا قیمت تمام شده برخی از کالاها افزایش یابد که از جمله این کالاها می توان به آب معدنی اشاره کرد. 

اگرچه برای این منظور علت های مختلفی مطرح شد اما یکی از علل افزایش قیمت بطری های آب معدنی را می توان در حادثه ۱۶ تیرماه سال ۹۵جست‌وجو کرد.

فارس می نویسد، ۱۶ تیر ماه سال ۹۵ بود که آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا که در بندر ماهشهر قرار دارد، سر خط اخبار قرار گرفت. باید گفت خوراک پتروشیمی بوعلی سینا نفتای سبک و سنگین است که در نهایت به محصولاتی نظیر پارازایلن و بنزن تبدیل می‌شود.که به طور خلاصه می توان گفت از آنها  می‌توان در ساخت و تولید پلی استرها، الیاف مصنوعی، فیلم عکاسی، صنایع داروسازی، حشره کش‌ها، حلال‌ها و بطری نوشابه و آب معدنی بهره برد.

این گزارش حاکی است تنها تولید کننده پلی اتیلن ترفتالات  یا همان پت در کشور پتروشیمی تندگویان است که پتروشیمی بوعلی تا قبل از آتش سوزی محصول پارازایلن خود را به منظور تولید پت، در اختیار پتروشیمی تندگویان قرار می‌دهد. حال با توجه به اینکه تولیدات این پتروشیمی را از دست داده‌ایم، تندگویان برای تأمین نیاز خود، دست به دامان پتروشیمی نوری در عسلویه شده است.

به دلیل فاصله زیادی که بین این دو پتروشیمی وجود دارد، محصولات پتروشیمی نوری از عسلویه بارگیری شده و با کشتی به بندر ماهشهر می‌رسد. طی این مسافت موجب افزایش هزینه‌های تولید پت در پتروشیمی تندگویان شده است که در نتیجه بر قیمت عرضه این محصول در بورس تأثیر گذاشته و موجب شده نرخ پت عرضه شده در بورس با وجود اهرم‌هایی برای کنترل قیمت، افزایش یابد.

بررسی های صورت گرفته حاکی از آن است با توجه به گذشت حدود 3 سال از وقوع آتش سوزی و پرداخت همه هزینه بابت خسارت آتش سوزی از طرف شرکت بیمه ایران به پتروشیمی بوعلی به مبلغ 94 میلیون یورو، متاسفانه هیچ اقدامی جهت بازسازی قسمت های خسارت دیده انجام نشده و همچنان با افزایش قیمت پت که تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده بسیاری از محصولات پلاستیکی کشور دارد، روبه رو هستیم که این موضوع باید مورد توجه مسئولان هلدینگ خلیج فارس که سهامدار عمده پتروشیمی بوعلی هستند قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا