اخبار

گزارش اختصاصی گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر از پاویون ایران در نمایشگاه Plasteurasia 2019 ترکیه/ آیا این نمایشگاه برای صنعت پلاستیک ایران یک فرصت است؟

بسپار/ایران پلیمر نمایشگاه پلاستیک ترکیه که از روز چهارشنبه 14 آذرماه آغاز و تا روز شنبه 17 همین ماه ادامه داشت، توانست بیشترین مشارکت را در جذب غرفه گذار و بازدیدکننده ایرانی داشته باشد. مشارکت کنندگان ایرانی نمایشگاه در بخش مواد اولیه و محصول حضور داشتند و جای خالی سازندگان ماشین آلات و تجهیزات ایرانی احساس می شد. هر چند در این نمایشگاه رقبای قدری حضور داشتند، اما پتانسیل بازار منطقه قابل چشم پوشی نیست.

علاقه مندان می توانند مصاحبه ها، تصاویر و فیلم های خبرنگار گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر از این رویداد را با هشتگ #plasteurasia2019 در شبکه های مجازی این گروه دنبال کنند.

این نمایشگاه با توجه به مزیت یافتن صادرات صنعت پلاستیک، امسال با افزایش شرکت کنندگان روبرو بود و افزون بر شرکت های پتروشیمی، شرکت هایی از بخش پایین دستی صنعت پلیمر نیز در آن حضور داشتند.

شرکت کنندگان این دوره عبارت بودند از

آمیزه های پلیمری ابهر 

پتروشیمی امیرکبیر

آروین پلاست

انجمن ملی صنایع پلیمر ایران

انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند

انجمن صنایع همگن پلستیک (استان تهران)

اطلس بوبین

پتروشیمی باختر

ایران دیبا

پتروشیمی مارون

نویدزرشیمی

پارس پلاستیک خوزستان

پلیمر پتروپلیکان

پتروشیمی خلیج فارس

پتروپاک

بازرگانی پتروشیمی

پلی نار

پویاپلیمر تهران

پتروبن

پترومل

صناف

پتروشیمی شازند

پتروشیمی تبریز

تک ظرف

کیمیاجاوید

توسعه تجارت

پتروشیمی جم

شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی 

اصفهان مقدم

اسپیکو

شیمی ایران

کیمیاران 

نام هشت شرکت دانش بنیان نیز که از طریق معاونت فناوری ریاست جمهوری در این نمایشگاه شرکت کردند ولی در پاویون ایران حضور نداشتند، به این ترتیب بود: آریاپلیمر پیشگام، پارساپلیمر شریف، پادناپلیمر، فناورآمیزه پیشرفته، نیرومندپلیمر پارس، بن افزار، کاغذ پلاست، و آرسام پلاست.

پاویون ایران در این نمایشگاه با حمایت و سوبسید پرداختی از سوی سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه های ایران برگزار شده بود بخش شرکت های دانش بنیان نیز از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حضور در این رویداد نمایشگاهی ساماندهی شده بود.

در نهایت دفتر تویاپ در ایران مسوول حضور و هماهنگی های کلی نمایشگاه پلاست اوراسیا در ایران بود.

گفت و گوی خبرنگار بسپار را با برخی از حاضرین ایرانی نمایشگاه در ادامه می خوانید:

 

پويا پليمر تهران

شركت پويا پليمر تهران حدود ٢١ سال قبل شروع به كار به صورت صادرات محور کرد و در اين مدت در ٣ مرحله رشد و افزايش ظرفيت داشته است كه در حال حاضر با ظرفيت اسمي ٥٥٠٠٠ تن در حال فعاليت است و در نقاط مختلفی كارخانه دارد.

با توجه به سياست های صادرات محور شركت از حدود ٥-٦ سال پيش سرمايه گذاری های برنامه ريزی شده ای را برای صادرات شروع كردیم و در منطقه CIS فعاليت را آغاز کردیم. در اين منطقه موفقيت های خوبی داشتيم و بر اين اساس و با توجه به اينكه بازار تركيه بازار بزرگی است و ما امكان صادرات به اين كشور را داريم خيلی نظر ما را جلب كرد كه در نمايشگاه شركت كنيم. شاید بتوانیم قسمتی از بازار تركيه را در دست بگيريم .

نمايشگاه، نمايشگاه خوبی هست و  ما اينجا مشتريان خوبی را پيدا كرديم كه در آنها  اين فرصت را می بينيم كه صادرات خوبی داشته باشيم و امسال همانطور كه می دانيد ايرانی ها حضور پر رنگی در نمايشگاه داشتند و من اميدوارم با اين حضور خوب بتوانيم در اين بازار هم صادرات خوبی داشته باشيم و از پس تحريم ها بر بياييم.

 

پارسان پلیمر

شرکت ما در ایران تحت عنوان پارسان پلیمر فعالیت می کند و اینجا در ترکیه هم شرکتی به نام پاشا پلیمر تاسیس کرده ایم که فعالیت آن در اینجا فروش محصولات پتروشیمی و محصولات پلاستیکی است. در واقع صادرات ما در اینجا با نام این شرکت انجام می شود. الان نزدیک ۱ سال است که ما فعالیتمان را در ترکیه آغاز کرده ایم. ما پارسال در نمایشگاه غرفه نداشتیم و فقط بازدیدکننده بودیم اما امسال در مقایسه با سال قبل تعداد ایرانی ها خیلی بیشتر است.

غرفه ها و بازدیدکننده های ایرانی نسبت به پارسال بیشتر است طوری که ما حتی از ایران پلاست هم بازدیدکننده ایرانی بیشتر داشتیم. خیلی از نمایشگاه راضی بودیم و نمایشگاه خیلی خوبی بود. از کشورهای خارجی هم از کشورهای عربستان، حوزه CIS و … بازدیدکننده داشتیم که البته هنوز در حال مذاکره هستیم تا فاینانسرهای خوبی را در اینجا پیدا کنیم و مساله مهم تر ارتباطی بود که ما توانستیم با پتروشیمی ها ایجاد کنیم. چون ما اینجا مواد را موجود می کنیم و می فروشیم، از این نظر که با پتروشیمی ها همین جا کار کنیم شرایط خیلی مساعد بود. به هر حال اینجا بستری فراهم است و ما اگر حتی ۱ تن هم بیشتر مواد بفروشیم و ارزآوری کنیم، وظیفه مان را انجام داده ایم و در راستای هدف الان ما که فروش محصولات پتروشیمی به صورت خرد و عمده است قدم برداشته ایم. در حال حاضر هدف ما درآمد و سودآوری شخصی نیست.

 

اطلس بوبین

ما امسال با شرکت اطلس بوبین در نمایشگاه شرکت کردیم که تولیدکننده ی مستربچ ها و کامپاندهای انواع فیلم است و فیلم های متالایز. ما یکسری از مستربچ ها را برای خودمان تولید می کنیم که به شرکت های زیرمجموعه خود می دهیم و بخشی را هم به شرکت های دیگر می فروشیم. هلدینگ ما شامل شرکت های پل فیلم و پلات و اطلس فیلم و … است و کارخانه ما در قزوین واقع شده است.

امسال ما برای اولین بار در نمایشگاه شرکت کردیم که در حد آشنایی اولیه خوب بود و خیلی از شرکت ها مراجعه کردند، اطلاعات ردوبدل شد و یکسری سفارش هم داشتیم که با مدیران فروش و بخش بازرگانی مان صحبت شد و قرار شد ما برای انها نمونه بفرستیم. یکسری هم با تناژ بالا سفارش داشتند که بعد از نمایشگاه آنها را پیگیری خواهیم کرد.

 

نیرومندپلیمرپارس

ما توليد كننده كامپاندهای مهندسی هستيم. برای سومين بار در اين نمايشگاه شركت كرديم و هدفمان اين بوده كه بتوانيم بازارمان را توسعه دهيم. در دو نمايشگاه قبلی كه حاضر بوديم، ارتباطات خوبی برقرار شد و حالا اميدواريم بتوانيم آنها را توسعه دهيم . نمايشگاه در كل نمايشگاه خوبی است، به نظر می رسد تعداد بازديدكننده ها نسبت به پارسال كمتر شده است اما تعداد بازديدكننده ها و غرفه گذاران ايرانی بيشتر شده است.

همين طور از كشور های عراق و سوريه ديدم كه تعداد قابل توجهی بازدید کننده آمده و از اروپای شرقی هم بازدیدکننده داشتیم. بنابراین به نظر می آید نمایشگاه مورد استقبال منطقه قرار گرفته است. جایی که نمایشگاه ایران پلاست ضعف ارتباطی با دنیا دارد و نتوانسته نقش خودش را به عنوان یک نمایشگاه بین المللی ایفا کند، نمایشگاه اوراسیا توانسته این کار را انجام دهد و تعداد زیادی از شرکت ها را جذب کند. اروپایی ها هم برخلاف ایران پلاست، رویکرد خوبی نسبت به نمایشگاه داشتند. محصولاتی که ما عرضه کردیم بیشتر برای قطعات خودرو هست و انواع کامپاندهای مهندسی شده. اگرچه ما سالهاست این محصولات را عرضه می کنیم اما هنوز از پرمصرف ترین ها هستند و طبیعی ست وقتی کسی بخواهد به بازار جدیدی وارد شود باید از محصولات پرمصرف شروع کند تا شانس فروش بیشتری داشته باشد. به نظر من علت حضور خوب ایرانیان در نمایشگاه این است که ما با دنیا نقص ارتباطاتی داریم.

 

 

آمیزه های پلیمری ابهر

شرکت آمیزه های پلیمری ابهر جزو گروه صنعتی نورین است و این گروه از چندین شرکت مثل کابل ابهر که بزرگترین شرکت کابل سازی ایران است و شرکت گرانول قزوین که کامپاندهای PVC تولید می کند، تشکیل شده است. آمیزه های پلیمری ابهر هم کامپاندهای پلی اتیلن مورد نیاز صنعت کابل و لوله را تولید می کند. محصولات ما در صنعت کابل سازی به صورت عمده روکش های HDPE هست و عایق کابل های ولتاژ پایین و کابل های مخابراتی ولتاژ بالا. رده دیگر محصولات ما مربوط به کابل های نسوز می شود که در این کابل ها کامپاندهای HFFR را داریم.

حال با توجه به این مقدمه باید بگویم که آمیزه های پلیمری ابهر در چند سال گذشته خداراشکر هر ساله با یک شیب مناسب حدود ۲۰٪ رشد داشته است و امسال با توجه به سیاست های مجموعه و توجه به بازارهای صادراتی، موفق شدیم ۴۰٪ محصولمان را صادر کنیم و به تبع فروشمان هم به صورت ریالی نسبت به پارسال ۶۰٪ افزایش یافته است.

مقاصد صادراتی ما کلیه کشورهای همسایه ایران به جز پاکستان است و خوشبختانه در این نمایشگاه که از پارسال برای اولین بار در آن شرکت کردیم توانستیم بازار خوبی برای خود ایجاد کنیم و فروشمان به ترکیه را ادامه دهیم. ما امسال حدود ۱۰۰۰ تن کامپاندهای مرد نیاز صنعت کابل را به ترکیه صادر می کنیم و برای سال بعد در نظر داریم با صنعت لوله ترکیه هم کار کنیم تا میزان صادراتمان به ۲۰۰۰ تن کامپاند به ترکیه برسد.

استقبال هم در نمایشگاه خوب بود و ما توانستیم با توجه به کیفیت مناسب و قیمت پایین و از همه مهم تر خدمات پس از فروشی که در ترکیه ارایه می دهیم نظر مشتری ها را جلب کنیم و فکر می کنم بتوانیم یک ارتباط مناسب برای آینده ایجاد کنیم. من فکر می کنم با توجه به شرایط حال حاضر کشور بهترین راه حل برای بیزینس های خصوصی در پیش گرفتن مسیر صادرات است تا بتوانند هم یک مسیر تنفس برای کشور ایجاد کنند و هم خودشان بتوانند رشد کنند.

ما در نمایشگاه، بیشتر با مشتری های ترک قرارداد بستیم.ما با  شرکت های متوسط رو به بزرگ کار می کنیم البته با چند شرکت بزرگ و شماره یک هم صحبت کردیم ولی هنوز قراردادی امضا نشده است.  همچنین مراجعانی از کشور افغانستان داشتیم. به طور بالقوه مشتری از انگلستان داریم که نه تنها برای شرکت خودش بلکه از ما خواسته به عنوان عامل فروش ما در اروپا عمل کند. یک شرکت واسطه بین ایران و ایتالیا هم به ما مراجعه کرد که می تواند محصول ما را به ایتالیا صادر کند.

 

کیمیاران

حضور در نمایشگاه همیشه خوب است. همین که دوستان قدیمی و مشتریان بالفعل را می بینید خودش تاثیر دارد. ما تمرکزمان روی صادرات است. الان هم ۳۵٪ محصولاتمان را صادر می کنیم، و هدف گذاری مجموعه ما بر رساندن این درصد به ۴۰ است و برای تحقق این امر در نمایشگاه های ترکیه و هند غرفه گرفته ایم.

همچنین از نمایشگاه های دیگر مثل دبی و چین هم بازدید می کنیم. فکر می کنم نمایشگاه بهترین نقطه برای یک اتفاق جدید، قرارداد جدید یا آشنایی با مشتریان احتمالی است و با توجه به اینکه تنوع محصولات ما زیاد است و با صنایع متنوعی می تواند مرتبط باشد، اگر در کشورهای مختلف کار کنیم باید نماینده ها یا شرکت های خوب را شناسایی و با آنها کار کنیم.

ما استابیلایزرهای PVC و پلی اتیلن wax تولید می کنیم و این waxها هرجا که صنعت PVC رونق داشته باشد، استفاده می شوند، یکی از جاهایی که خیلی حرف در این حوزه برای گفتن دارد ترکیه است. البته الان مشتریان قدیمی ما بیشتر دغدغه شان ارتباط با ایران است یعنی اگر این مشکلات نبود ما مدت زیادی مراوداتمان با ترکیه متوقف نمی شد.

خداروشکر جدیدا دیگر ترس سابق وجود ندارد و آنها فقط دنبال راهی هستند برای واردات از کشور ما و این که از کجا و چگونه محصول به انها برسد، دیگر اهمیت ندارد. ما هم دیگر، روش ها و پایگاه هایمان مشخص شده است و می توانیم شفاف تر با آنها صحبت کنیم. همچنین در نمایشگاه از کشورهای دیگر مثل روسیه، مصر، رومانی، افغانستان و کشورهایی مثل اذربایجان و ارمنستان هم بازدیدکننده داشتیم اما به طور کلی نباید انتظار داشت که همین جا در نمایشگاه قرارداد بسته شود و هدف بیشتر ارتباط مستقیم با مشتری نهایی برقرار کردن است چون واسطه ای اینجا حضور ندارد.

در حقیقت فرصت خوبی برای معرفی شدن است. شما اگر بخواهید به ترکیه بیایید برای بازدید از چند شرکت خاص باید کلی هزینه کنید اما نمایشگاه،  فرصت خوبی برای برگزاری جلسات است. ما هم امسال تصمیم گرفتیم بعد از ۴-۵ سال در نمایشگاه شرکت کنیم چون به دلیل مشکلاتی که اشاره شد ارتباطمان را با بعضی از مشتری ها از دست داده بودیم و الان شروع به همکاری و ارتباط مجدد می کنیم.

 

پادنا پلیمر

امسال بازدید از نمایشگاه خوب بود. با توجه به اینکه تویاپ در منطقه اروپایی واقع شده است، بازدیدکننده ها علاوه بر ترکیه از اروپا و افریقا هم بودند و این برای ما خیلی خوب بود. چون توانستیم از کشورهای مختلف بازدیدکننده داشته باشیم و نیازهای آنان را شناسایی کنیم.

از کشورهای نیجریه و مصر یا کشورهای اروپایی نیازمند مواد ما بودند. منتها در مورد ایران این دید وجود دارد که مشتری بیشتر به دنبال مواد خام و مواد اولیه پتروشیمی است و ما باید مشتری را قانع کنیم که کامپاند به جای محصول خام تهیه کند که این کمی کار ما را دشوار کرده است.

شرکت ما به عنوان تولیدکننده آمیزه های پلیمری، نقطه قوت خود را ساخت کامپاند می داند و نه مستربچ. ما در اینجا محصولاتی مثل مستربچ های تالک و فیلر و کامپاندهای پوشش لوله های فولادی و تولید لوله پلی اتیلن و PVC پزشکی عرضه کرده ایم. ما اولین تجربه غرفه داری در این نمایشگاه را از سر گذراندیم. فکر می کنم شرکت های ایرانی با توجه به وضعیت حال حاضر ایران به دنبال این هستند که محصولات بیشتری صادر کنند و به هرحال ترکیه یک دروازه است که در آن مشتری های گوناگون از نقاط مختلف حضور دارند و می توان با انها ارتباط گرفت. من فکر میکنم بیشتر بابت همین است که ایرانیان استقبال خوبی از نمایشگاه کردند گرچه صادرات هم هرروز سخت تر می شود.

 

متن کامل این مقاله را در شماره 207 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا