اخبار

گزارشی آماری از میزان صادرات صنعت پلیمر و رنگ در هفت ماه نخست سال

 بسپار می نویسد، بهناز کاموسی رییس گروه محصولات پتروشیمی، پایه نفتی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران  گزارشی آماری از میزان صادرات صنعت پلیمر و رنگ در هفت ماه نخست سال را در اختیار بسپار گذاشت.


مواد اوليه پليمري و مصنوعات پلاستيکي:


ميزان صادرات مواد اوليه پليمري در 7 ماهه سال 1394 از نظر ارزشي معادل 2108ميليون دلار و از نظر وزني معادل 1665.6 هزار تن مي باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.6 درصد كاهش ارزشي و 18.7 درصد رشد وزني داشته است.
همچنین ميزان صادرات مصنوعات پلیمری در 7 ماهه سال 1394 از نظر ارزشي معادل 585.2 ميليون دلار و از نظر وزني معادل 208.3 هزار تن مي باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.9 درصد کاهش ارزشي و 8.3 درصد کاهش وزني داشته است.
بدنبال افزایش تعرفه دو برابری ترکیه در قبال واردات مواد اولیه پلیمری ایران نظیر پلی پروپیلن، پلی اتیلن، پی وی سی و پلی اتیلن ترفتالات به این کشور و کاهش صدور این محصولات به ترکیه منجر به روی آوردن ایران به بازارهای اروپایی بخصوص آلمان و ایتالیا و همچنین جایگزینی بازارهای آسیای شرقی به جای ترکیه شده که موجبات کاهش ارزش صادرات مصنوعات پلیمری را از یک بازار مشخص به بازار دیگر فراهم نموده است.
مواد پلیمری کاربردهای وسیعی در ساخت وسایل خانگی، اسباب بازی ها، بسته بندی ها، لوله های انتقال آب، لاستیک های اتومبیل و … دارند. کشورهای چین، امارات، بلژیک، ترکیه، عراق، بزرگترین بازارهای هدف صادراتی این محصولات می باشند و عمده تولیدکنندگان مواد اولیه پلیمری عبارتند از پتروشیمی آریاساسول، اراک، بندرامام، جم، تندگویان، اروند.

عصاره هاي رنگرزي، پيگمنت ها و ساير مواد رنگ کننده :
ميزان صادرات انواع رنگ در 7 ماهه سال 1394 از نظر ارزشي 66.2 ميليون دلار و از نظر وزني معادل 30.5 هزار تن مي باشد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 7.7 درصد کاهش ارزشي و از نظر وزنی 0.3 درصد کاهش وزنی داشته است.
همچنین ميزان صادرات انواع رزین در7 ماهه سال 1394 از نظر ارزشي 41.4 ميليون دلار و از نظر وزني معادل 33.3هزار تن مي باشد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 40.4 درصد کاهش ارزشي و از نظر وزنی 30.2 درصد کاهش وزنی داشته است. رزین بعنوان ماده اولیه صنعت رنگ مصرف می گردد که با توجه به کاهش صادرات رنگ بدون طی زنجیره ارزش افزوده تولید رقم قابل توجهی از صادرات این بخش را شامل می گردد.
صادرات رنگ های ساختمانی به دلیل افت کیفیت و وجود نداشتن استاندارد لازم منجر به از دست رفتن بازارها و اعطای بازارها به کشورهایی نظیر ترکیه و امارات گردیده است. مهمترین بازارهای این صنعت کشورهای CIS و امارات هستند که بعضاً برخی شرکت ها در خصوص کشورهایی نظیر کنیا، ساحل عاج، ویتنام و شیلی نیز تلاش هایی نموده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا