اخبار

کمک میلیون یورویی اتحادیه اروپا برای توسعه بسته‌بندی‌های هوشمند مواد غذایی

بسپار می نویسد، اتحادیه اروپا مبلغ 7/7 میلیون یورو به کنسرسیوم نانوپک برای توسعه فناوری نانوکامپوزیت پلیمری حاوی نانولوله، اعطا کرد تا فیلم‌های آنتی‌باکتریال با ایمنی بالا برای بسته‌بندی مواد غذایی در اروپا تولید کند.


اتحادیه اروپا به کنسرسیوم بین المللی نانوپک (NanoPack) مبلغ 7/7 میلیون یورو کمک مالی داده تا با استفاده از این بودجه بتواند راهکاری برای افزایش زمان ماندگاری مواد غذایی با استفاده از فناوری‌نانو ارائه دهد.
این پروژه سه ساله بوده و در آن سطوح آنتی‌باکتریالی مناسب برای بسته بندی مواد غذایی ارائه خواهد شد. نانوپک به رفع چالش‌های ایمنی، اقتصادی، فنی، علمی و قانون‌گذاری می‌پردازد. این کنسرسیوم یکی از برنامه‌های Horizon 2020 است.
ایستر سیگال از مسئولان این کنسرسیوم می‌گوید: «نانوپک راهکاری برای افزایش ماندگاری بسته‌بندی‌های مواد غذایی ارائه خواهد کرد که این کار با استفاده از سطوح هوشمند آنتی‌باکتریال انجام می‌شود. نانوپک به دنبال افزایش ایمنی مواد غذایی برای مصرف کننده‌هاست که این کار با ممانعت از رشد میکروب‌ها انجام می‌شود.»
سیگال می‌افزاید: «ما قصد داریم محصولاتی ایمن و هوشمند با کارایی بالا ارائه کنیم تا موقعیت اروپا به عنوان پیشرو در حوزه نانوفناوری مواد غذایی و بسته‌بندی‌های آنتی‌باکتریال هوشمند تثبیت شود. همچنین رقابت‌پذیری و رشد اروپا با این فناوری در این حوزه بهبود قابل توجهی می‌یابد.»
در حال حاضر نانوپک فیلم‌های پلیمری فعالی تولید کرده است که خواص آنتی‌باکتریال آن نیاز صنعت را برآورده نمی‌کند و مشکلاتی نظیر بحث ایمنی در آن‌ها وجود دارد.
در این پروژه قرار است از نانولوله‌های هالویسایت (HNTs) استفاده شود تا کامپوزیت‌های پلیمری تقویت شده‌ای به دست آید که به دلیل دارا بودن مواد طبیعی، مشکل ایمنی در آن‌ها وجود نداشته باشد. این نانولوله‌ها به دلیل ابعاد بزرگی که دارند، قادر به حرکت از بسته‌بندی به سوی مواد غذایی نیستند. همچنین این کامپوزیت‌ها به آرامی روغنی طبیعی رهاسازی می‌کنند که خواص آنتی‌باکتریال و ضدقارچ دارند. این روغن مورد تأیید اتحادیه اروپاست.
نانوپک از 18 سازمان مختلف تشکیل شده که هر یک از آن‌ها در بخش دانشگاهی یا صنعتی پیشرو است. کشورهای بلژیک،اتریش، نروژ، اسپانیا، ایرلند، دانمارک، پرتغال، فرانسه، آلمان و هلند در این کنسرسیوم نقش دارند.
این کنسرسیوم قصد دارد تا خط تولید پایلوت این فیلم‌های پلیمری آنتی‌باکتریال را راه‌اندازی کند.

منبع: ستاد فناوری نانو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا