اخبار

کتاب پوشش های خودترمیم شونده، شیمی و فناوری منتشر شد

بسپار/ ایران پلیمر  پژوهشگاه رنگ ایران کتاب پوشش های خودترمیم شونده را منتشر کرد. گردآورندگان این اثر دکتر پونه کاردر، دکتر حسین یاری و دکتر رضا امینی از اعضای هیات علمی این پژوهشگاه هستند. 

در پیشگافتار نویسنده آمده است: افزایش طول عمر مفید پوشش ها و اطمینان یافتن از کارکرد مناسب آنها در سامانه های پوششی مورد استفاده اهمیت زیادی در صنایع گوناگون دارد. با معرفی پوشش های خودترمیم شونده گام بسیار بزرگی در راستای افزایش طول عمر پوشش ها و کاهش هزینه های ناشی از آسب دیدگی پوشش ها برداشته شده است. 

مواد خودترمیم شونده، به طور تقریبی برای بیشتر کاربردها و تمامی صنایع در آینده پیش بینی می شوند. کاربردهای محدود این پوشش ها تا به امروز بیشتر در زمینه خودرو، هوا فضا و صنایع ساختمان است. 

برای مثال شرکت نیسان موتور اولین شفاف پوشه ی خودتمرمیم شونده در جهان را برای سطوح خودرو تجاری سازی کرده است. این پوشش در بردارنده ی رزین های بسیار کشسان است که از رسیدن خراش به لایه های داخلی یک سطح خودروی رنگ شده جلوگیری می کنند. بخش صنعتی دیگر که برای کاربردهای مواد خودترمیم شونده در نظر گرفته می شود، صنعت هوافضاست. استفاده از کامپوزیت ها در هواپیما در سالهای گذشته به شدت رشد کرده است. کامپوزیت های تقویت شده با الیاف توخالی یک راه حل ممکن برای بازیابی ترک یا صدمه هستند. پلیمرهای خودترمیم شونده راه خود را در کاربردهای فضایی نیز یافته اند. 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا