مقالات

کاهش وزن برای تقویت عملکرد در بسته بندی های دیواره نازک

بسپار/ایران پلیمر بسته بندی دیواره نازک (به ویژه در گرماشکلدهی (thermoforming)) پیشرفتهایی فنی داشته و شرکت هایش نیز در بازار ادغام شده و کم شدهاند (market consolidation). در این مقاله پیشرفتهای اخیر در این حوزه آورده شده است.

در حالی که تولید محصولات بسته بندی گرماشکل دهی شده به سرعت به رشد خود ادامه می دهد، همیشه روش هایی، چه مکانیکی یا موادی، برای بهبود آن وجود دارد. 
به عنوان مثال شرکت هلندی Unipak، متخصص محصولات بستهبندی گرماشکل دهی شده، از افزودنی های ضدخشک چسبی (anti-block) شرکت Van Meeuwen Chemicals استفاده کرده است تا بتواند محصولات خود را به راحتی فرایند کند.
شرکت Unipak اظهار می کند هنگامی که برای اولین بار از عوامل ضدخشک چسبی استفاده کرد، با یک تیر دو نشان زد. خشک چسبی (Blockages) به شدت کاهش یافت و شفافیت (transparency) بهتر شد. مزیت سومی که وجود داشت این بود که هزینه های این افزودنی از مستربچی که قبلا شرکت استفاده می کرد، کاهش یافت چه به جای افزودن یک مستربچ به دانه ها (گرانول ها)، افزودنی روی سطح ورق ریزپاشی (misted) می شود.
در مرحله اول تولید، دانه ها تا دمای 270 درجه سانتی گراد رانشگری (اکسترود) می شوند. پس از آن، محصول در حالتی بین جامد و مایع است. سپس درست قبل از این که وارد ماشین شکل دهی شود، روی چرخ ها (wheels) خنک می شود و افزودنی ضدخشک چسبی با استفاده از یک  ریزپاش (nebuliser) اضافه می شود. از آن جا که محصول نهایی، مواد غذایی را  در خود نگه می دارد، افزودنی باید برای تماس با مواد غذایی بی خطر (safe) باشد. از این رو برای دستیابی به ترکیب درصد دقیقا درست، چندین آزمون انجام شده است.
در ابتدا، شرکت لایهای ضخیم از افزودنی ضدخشک چسبی اعمال می-کرد، به طوری که جعبه ها به هم می چسبیدند و برچسب های آن ها جدا می شد، اما اکنون شرکت دقیقا می داند که به چه میزان افزودنی نیاز دارد.
هم چنین با استفاده از افزودنی مایع (به جای یک مستربچ دانه-ای) برای PP یا PET حدود 30 درصد در هزینه ها صرفه جویی می-شود.

تولیدکننده شاخص (Star performer)
در نمایشگاه NPE سال 2018، شرکتBattenfeld-Cincinnati  نشان داد که چگونه سِری StarExtruder شرکت برای فرایندکاری PET بهینه سازی شده است. به تازگی شرکت یک تاییدیه از FDA برای استفاده از آن در ساخت ورق گرماشکل دهی شده گرید مواد غذایی برای تولید محصولات بسته بندی دیواره نازک دریافت کرده است.
فرایند PET می تواند یک چالش باشد، زیرا حضور آب در طی فرایند می تواند منجر به واکنش های تخریبی شده و نیازمند گازگیری (degassing) کارا باشد.
واحد فرایندکاری دارای سه ناحیه است: یک ناحیه تک ماردان برای نرم سازی (plastification) مواد، یک ناحیه غلتکی سیاره ای (planetary roller section) برای گازگیری تحت خلاء شدید و یک ناحیه تخلیه با ابعاد بهینه. ناحیه غلتکی سیاره ای، باعث گازگیری کارای مذاب می شود. سپس مذاب به صورت لایه های بسیار نازک خارج شده و سطح بسیار بزرگی را ایجاد می کند. هر دو اثر، تخریب مواد را کاهش می دهند و به کیفیت مطلوب محصول کمک می¬کنند.
این دستگاه در اندازه های 90، 120 و 150 میلی متر موجود است که برای برون دادهای کوچک و متوسط از 600 تا 1200 کیلوگرم بر ساعت (1300 تا 2600 پوند بر ساعت) مناسب است.

لوازم جانبی انتهای خط (End-line) 
شرکت Amut-Comi دو سِری لوازم جانبی را برای ماشین آلات گرماشکل-دهی سِری های ACF خود اضافه کرده است تا مراحل خودکار انتهای خط را پوشش دهد (شکل 1). این لوازم جانبی عبارتند از: مجموعه ای جدید از سامانه های برهم چینی (stacking) و راهکارهای برای حمل و بسته بندی. هر کدام از این ها در محل (in-house) طراحی و ساخته می شود.

 

برگردان: مهندس سعید شورگشتی

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را که در شماره 199 ماهنامه بسپار در اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا