اخبار

کامپوزیت ها و نقش آنها در کربن صفر

گروه ترجمه و تولید محتوا بسپار / ایران پلیمر رولزرویس (لندن) یادداشت تفاهمی با شبکه راه اهن بریتانیا و مدیر شرکت Porterbrook (دربی، انگلستان) به منظور شناسایی و توسعه نوآوری‌های فناوری برای کاهش انتشار کربن و بهبود کیفیت هوا در سراسر راه‌آهن امضا کرده است.
این دو شرکت پتانسیل استفاده از سوخت‌های مصنوعی و صفر خالص(net-zero)، از جمله هیدروژن، را هم در پیل‌های سوختی و هم در موتورهای احتراق داخلی بررسی خواهند کرد، که می‌توان فرض کرد که مواد کامپوزیتی به احتمال زیاد نقشی جدی در آن دارند.
رولز رویس و Porterbrook با تکیه بر موفقیت اخیر در معرفی مشترک واگن های ریلی باتری-دیزلی هایبریدی در خدمات مسافری، پتانسیل دوگانه سازی پیشرفته را نیز بررسی خواهند کرد. نقش اکوسیستم ریلی گسترده تر در کربن زدایی، از جمله تامین زنجیره سوخت، زیرساخت ها و مدل های عملیاتی که می تواند به نوآوری و انتقال به صفر خالص کمک کند نیز در نظر گرفته خواهد شد.
Warren East، مدیرعامل رولزرویس می‌گوید: “ما تجربه گسترده‌ای از فناوری ریلی داریم و می‌توانیم از تخصص در سراسر تجارت خود در فناوری‌های جدید باآلایندگی صفر و برای کاربردهای حیاتی استفاده کنیم.”
“ما متعهد هستیم که به مشتریان خود کمک کنیم تا با استفاده از محصولات فعلی و آینده ما به گونه ای استفاده کنند که با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای سازگار باشد، و این رابطه با Porterbrook به ما در درک بیشتر گزینه های کربن زدایی در حمل و نقل ریلی کمک می کند. برای ما، ایفای نقش پیشرو در فعال کردن انتقال انرژی، هم یک ضرورت اجتماعی و هم یک فرصت تجاری مهم است.”
راه‌آهن بریتانیا تقریباً 1 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای داخلی (GHG یا greenhouse gas) را تشکیل می‌دهد (طبق آمارهای سال 2019).
در راستای جاه طلبی دولت و وزارت حمل و نقل بریتانیا در زمینه کربن زدایی در حمل و نقل، قرار است تمام واگنهای صرفا دیزلی – اعم از مسافری و باری – از شبکه حذف کند و تا سال 2050 به شبکه ریلی با الودگی صفر خالص دست یابد. دولت بریتانیا چندین مسیر مختلف برای رسیدن به این هدف شناسایی کرده است، از جمله اشکال جایگزین انرژی مانند هیدروژن، سلول‌های سوختی، باتری‌ها، سوخت‌های هایبریدی-الکتریکی و پایدار.

Mary Grant، مدیر عامل Porterbrook، می‌گوید:
” ما در سال‌های اخیر از طریق نوآوری‌ها و رویکرد مدیریت دارایی‌های بلندمدت خود در خط مقدم توسعه سیستم‌های کششی جایگزین برای راه اهن و شبکه ریلی بوده‌ایم.”
“همکاری ما با رولزرویس به این معنی است که ما همچنان به رهبری بخش ریلی بریتانیا در راه‌حل‌های پایدار، با بهره‌گیری از تخصص در صنایع در مسیر صفر خالص ادامه می‌دهیم.”
رولز رویس در حال حاضر در حال توسعه طیف وسیعی از موتورها است که می توانند با هیدروژن و سلول های سوختی کار کنند تا به عنوان منبع تغذیه قابل اعتماد در کشتی ها و وسایل نقلیه سنگین و خارج از بزرگراه مورد استفاده قرار گیرند.
در سال 2021، رولز رویس متعهد شد که نسل‌های جدید از محبوب‌ترین موتورهای دیزلی خود – از جمله موتورهای mtu Series 4000 – را برای استفاده با سوخت‌های پایدار تا سال 2023 عرضه کند. واز سال آینده قصد دارد کیت های تبدیلی را در دسترس داشته باشد تا موتورهای mtu Series 4000 بتوانند با هیدروژن 100% کار کنند.
Porterbrook برای ارائه فناوری‌های جدید مانند قطارهای با نیروی باطری، هیبریدی و هیدروژنی شهرت زیادی دارد.
در کنار HybridFLEX و سایر قطارهای هایبریدی در خدمات تجاری، این شرکت HydroFLEX را توسعه داده است که گزارش شده اولین قطار هیدروژنی است که در شبکه اصلی بریتانیا حرکت می کند. این قطارمی تواند با نیروی برق، باتری و هیدروژن کار کند.

 

برگردان: مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا