اخباراخبار ویژه

از صنعت/ پلی اتیلن وکس ها

بسپار/ایران پلیمر امروزه پلیمرها در صنعت کاربرد وسعی دارند. خواص فیزیکی و مکانیکی خوبی دارند. دارای وزن مخصوص پایین و پایداری خوب در مقابل مواد شیمیایی هستند. بعضی از آنها شفاف بوده و می توانند جایگزین شیشه ها شوند. اغلب پلیمرها عایق الکتریکی هستند. اما پلیمرهای خاصی نیز وجود دارند که تا حدودی قابلیت هدایت الکتریکی دارند.
مقاومت در برابر ضربه، شکنندگی، شفافیت، انعطاف پذیری، خاصیت کشسانی و … از ویژگی های بارز پلیمرها هستند.
اغلب پلیمرهای متداول از پلیمریزاسیون مولکولهای ساده آلی به نام منومر به دست می آیند. برای مثال پلی اتیلن پلیمری است که از پلیمریزاسیون مولکول های اتیلن به دست می آید.
پلیمریزاسیون در واقع هر فرآیندی است که در آن مولکولهای نسبتاً کوچک، موسوم به مونومرها، از لحاظ شیمیایی برای تولید یک مولکول زنجیره ای یا شبکه ای بسیار بزرگ با نام پلیمر ترکیب می شوند. ممکن است مولکولهای مونومر یکسان باشند، یا چند ترکیب متفاوت را داشته باشند.
با ترکیب مناسبی از حرارت، فشار و کاتالیزور، پیوند بین اتمهای کربن اتیلن شکسته شده و یک پیوند ساده کووالانسی جایگزین آن می شود و تشکیل پلی اتیلن می دهد.

پلی اتیلن ها معمولا به چهار صورت دانسیته پایین LDPE، دانسیته سبک خطی LLDPE، دانسیته بالا HDPE، پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا UHMWPE … تهیه می شوند.

 

واکس پلی اتیلن چیست؟
واکس پلی اتیلن پودری تولید شده در کارخانه سیبویه، یک پلیمر با وزن مولکولی کم است که ماده ای بی رنگ، شفاف و به شکل کریستال ریز جامد است و با استفاده از روش شکست زنجیره مولکولی پلی اتیلن سبک LDPE به دست می آید. سپس در فرایند تکمیلی گروه های قطبی با زنجیره های واکس واکنش داده و تولید واکس قطبی می کند که به خاطر داشتن جرم مولکولی و نقطه ذوب یکنواخت، عملکرد بهتری نسبت به واکس هایی دارند که از محصولات جانبی حین تولید HDPE تولید می شوند زیرا در واکس های تولید شده از مواد بازیافتی مقدار قابل ملاحظه ای کاتالیزورها، حلال های باقیمانده، الیگومرها و دیگر مواد باقیمانده مثل آب که ناشی از فرایند تولید پلی اتیلن با جرم مولکولی بالا ست وجود دارد.
وزن مولکولی کنترل شده واکس پلی‌اتیلن فواید مختلفی مانند ویسکوزیته مذاب پایین، محدوده مذاب کم و انعطاف‌پذیری فرمول‌بندی را ارائه می‌دهد. از آنجایی که واکس کاملاً اشباع و خطی است، حتی در دماهای بالا نیز سخت می ماند و پایداری حرارتی استثنایی و همچنین مقاومت کامل در برابر حملات شیمیایی دارد. بنابراین، نقطه ذوب و نرم شدن بالا، ویسکوزیته کم، مقاومت عالی و پایداری حرارتی، سطح سختی بالا، مقاومت شیمیایی عالی، سازگاری عالی با سایر واکس‌ها و روان‌کاری عالی از ویژگی‌های کلیدی واکس پلی‌اتیلن است.

این واکس به عنوان یک ماده فعال کننده و پخش کننده ی پلی اتیلن در رزین های ABS، پلی پروپیلن و غیره عمل می کند.
وزن مولکولی پایین آن، در ترکیب با واکس های نفتی در صنعت بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود. ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر خراش، مقاومت در برابر ساییدگی، آب گریزی و لغزش بهبود یافته، کاربرد گسترده ای در بخش پوشش را بوجود آورده است. همچنین این واکس به‌عنوان عامل رهاسازی قالب در صنعت پلاستیک استفاده می‌شود، زیرا دارای ویژگی‌های آزادسازی است که باعث افزایش سطح بهره‌وری در عین جلوگیری از آلودگی و امکان قالب‌گیری اشکال پیچیده می‌شود.
پلی اتیلن واکس ها از متداول ترین روان کننده های خارجی هستند به همین منظور درصنعت PVC مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل خاصیت روان کنندگی این واکس باعث جدا شدن مذاب از فلز و روان شدن سطح بین فلز و PVC می شود و تاثیر فوق العاده بر روی براقیت دارد.
در فرمولاسیون کامپاندهای PVC هم نرم و هم سخت درصورتی که شفافیت محصول نهایی از اهمیت بالایی برخوردار باشد حداکثر تا 4/0 phr از این نوع واکس می توان استفاده کرد درصورتی که شفافیت محصول نهایی اهمیتی نداشته باشد بسته به میزان کربناتی که استفاده می شود تا 1/5 phr می توان در فرمولاسیون استفاده کرد.

پلی اتیلن واکس معمولاً در دو نوع امولسیونی و غیر امولسیونی تولید می شود. تفاوت این دو نوع در جرم مولکولی آنهاست و جرم مولکولی آنها بین 2000 تا 4000 است.
اولی یک ماده شیمیایی و برای پردازش نساجی مهم است و به طور گسترده در تکمیل پارچه، لوازم آرایشی، جلا، پوشش کاغذ، لوازم جانبی چرم، چسب ها، مداد رنگی، بسته بندی و موارد دیگر استفاده می شود.  دومی به عنوان روان کننده برای پلاستیک ها و الاستومرها، حامل برای کنسانتره رنگدانه و در صنعت رنگ و جوهر چاپ استفاده می شود.
از آنجایی که امولسیون های واکس پلی اتیلن نرم کننده های پایداری هستند، پارچه های سفید را زرد نمی کنند و رنگ چاپ و رنگرزی را تغییر نمی دهند.

 

سیبویه ظهیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا