مقالات

چگونه کلگی افشانک (نازل) را انتخاب کنید، بردارید و تعویض کنید؟

بسپار/ ایران پلیمر-این قطعه کوچک می­تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند. در این مقاله، روشی برای انتخاب و تعویض کردن این قطعه آورده شده است.

 

قالب­گیری شامل صدها جزئیات است. یکی از آن­ها، کلگی افشانک است که ممکن است جزئی به نظر برسد. اگرچه این قطعه ممکن است کوچک باشد، اما می­تواند موجب مشکلات جدی نظیر توقف، کاهش تولید و از دست دادن سود قابل توجهی شود. چگونه چنین قطعه­ی کوچکی می­تواند چنین مشکل بزرگی ایجاد کند؟

سه نوع رایج کلگی افشانک وجود دارد: چندمنظوره، مخروط معکوس (reverse-taper) و جریان آزاد (free-flow) (شکل 1). این­ کلگی­ها در بدنه­ی افشانک پیچانده می­شوند. آنها طول­های مختلفی دارند، اما همانند بدنه­ ی افشانک، سعی کنید تا جای ممکن کوتاه باشند، زیرا اغلب افت فشار را به­طور قابل توجهی افزایش می­دهند که پرشدن و فشرده­سازی مذاب درون حفره را دشوارتر می­سازد. در اکثر کارگاه­های قالب­گیری، کلگی چندمنظوره رایج­ترین کلگی است. با این حال، من به آن کلگی هیچ­ منظوره می­گویم. چرا؟ چندین دلیل وجود دارد:

1. کلگی چندمنظوره عرصه ­ای (land) طولانی دارد، که افت فشار بیشتری ایجاد می­کند.

2. آن­ها فضای مرده ایجاد می­کنند که به سختی تمیز می­شود. قالب­سازان می­توانند 50 تا 100 تزریق (shot) را برای تغییر مواد یا رنگ ضایع کنند.

3. تحقیق انجام شده توسط متخصص معروف قالب­گیری (استیو برامر) نشان می­دهد که آن­ها می­توانند گرانروی و دمای بیشتری ایجاد کنند.

علاوه ­بر این موارد، روزانه هزاران دلار در هر کارخانه از دست می­رود. این قطعه کوچک، قیمت کمی دارد، اما نیازمند توجه است. از این رو، کلگی جریان آزاد پیشنهاد می­شود. زیرا با استفاده از این کلگی، هر سه مشکل فوق برطرف می­شود. هم­چنین از جابجا کردن بدنه های افشانک با افشانک متداولشان دوری کنید چه مشکلاتی به بار می آورد که معمولا ناشی از نوع بسته شدن افشانک درون رزوه­ های بدنه است.

(ادامه  دارد …)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 182ام ماهنامه بسپار که در آبان ماه منتشر شده است بخوانید. 
 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا