اقتصاد و مدیریت

چگونه هنر مدیریت کردن کارکنان را کسب کنیم؟

بسپار/ ایران پلیمر- از مهم‌ترین مسوولیت‌هایی که به‌عهده مدیران هر سازمانی است می‌توان به الهام‌بخش بودن آنها اشاره کرد به نحوی که کارمندان هم سعی می‌کنند رفتار مدیران را الگوی خود قرار داده و جزو بهترین و کارآمدترین افراد شرکت باشند. اگر مدیران الگوی صحیحی از خود ارائه دهند و کارها را به‌طور صحیح انجام دهند، تمام افراد گروه نه‌تنها مبتکرتر و کارآمدتر خواهند شد بلکه احساس شادی و رضایت بیشتری از شغل خود خواهند داشت. یکی از دشوارترین چالش‌ها، مخصوصا برای مدیران تازه کار، متعادل کردن این نوع نگاه از مدیریت (یعنی تمرکز بر کمک به افراد) و همچنین جست‌وجو برای یافتن روش‌هایی برای انجام بهتر کارها است.

حتی اگر مدیران کتاب‌های زیادی در زمینه مدیریت مطالعه کرده و برای مدت طولانی مدیر سازمانی بوده باشند، مدیریت کارمندان و دادن اختیار به آنها برای انجام کارها واقعا یک هنر است که باید همانند سایر مهارت‌ها بیاموزند. درحالی‌که هیچ روش پیشنهادی و تضمین شده برای مدیریت بی عیب و نقص وجود ندارد اما موارد قابل اجرا و عملی بسیاری موجود است که می‌توان به کارمندان اطمینان داد که همواره در مسیر صحیح مدیریت می‌شوند. در این مقاله به ۱۰ روش تاکتیکی اشاره شده است که به کارمندان کمک می‌کند تا کارآمدتر باشند و بتوانند زمینه عالی برای کسب موفقیت مدیریت آینده داشته باشند.

۱.  شخصیت واقعی خود را نشان دهید و نقش بازی نکنید: از میان خصوصیات مدیران هیچ ویژگی مانند صداقت و رو راست بودن نیست. تمام افراد در سازمان متوجه رفتارهای ساختگی و تصنعی می‌شوند. نقش بازی کردن برای کارمندان نه‌تنها باعث عدم اعتماد آنها نسبت به مدیر می‌شود بلکه با میل کمتری به همکاری با سازمان ادامه می‌دهند. لازم نیست مدیران سبک‌های خاص مدیریت دیگران را که با خصوصیات اخلاقی خود در تضاد است به‌کار ببرند. اگر رفتار مدیران همسو با شیوه‌ای باشد که با اعتقادات و ارزش‌هایشان هماهنگ است علاوه‌بر اینکه برای انجام کارها از انرژی بیشتری برخوردارند کارمندان نیز به این درک می‌رسند که باید شخصیت واقعی خود را نشان داده و نقش بازی کردن را برای همیشه کنار بگذارند.

۲. ایجاد فرهنگ شفافیت و دادن بازخورد:‌درحالی‌که بسیاری از مدیران از ایجاد فرهنگ شفافیت و دادن بازخورد دلهره دارند اما پذیرفتن اشتباهات برای ایجاد فرهنگ صداقت و شفاف‌سازی در کار بسیار لازم است تا همه افراد برای داشتن عملکرد عالی به اندازه کافی احساس آزادی داشته باشند. در گام اول، مدیران ابتدا باید اشتباهات خود را بپذیرند. گاهی اوقات مدیران، تصور می‌کنند باید دیگران را تحت کنترل خود درآورده، هرگز دچار اشتباه نشوند و تمام کارها را به طرز صحیحی انجام دهند. در واقع، مدیرانی که اشتباهات خود را می‌پذیرند و اعتراف می‌کنند که از بسیاری از مسائل اطلاع ندارند، شجاعت بیشتری از خود نشان داده، با کارمندان رابطه نزدیکی برقرار می‌کنند و فرهنگ یادگیری را ارتقا می‌دهند.

۳. نسبت به تمام کارکنان شناخت کافی داشته باشید: پیگیری مسائل جزئی مربوط به کارمندان در ابتدای هر هفته، نشان می‌دهد که توجه و احترام خاصی برای آنها قائل هستید. اگر تا حدودی در جریان مسائل شخصی زندگی آنها هم قرار بگیرید و از علت نگرانی‌ها و ناراحتی‌هایشان مطلع شوید، ارتباط قوی‌تری بین شما و اعضای تیم برقرار می‌شود. با داشتن چنین رابطه‌ای در نتیجه فرصت کافی خواهید داشت تا متوجه انگیزه کارمندان شوید همچنین بدانید از انجام چه کارهایی لذت می‌برند و هدفشان از کار کردن چیست. زمانی که مدیران به کسب موفقیت کارمندان اهمیت می‌دهند کارمندان هم انگیزه بیشتری برای همکاری در خود احساس خواهند کرد. علاوه‌بر این، هنگامی که متوجه شوند منافعشان را در نظر می‌گیرید، دادن نظرات و بازخوردهای سازنده نیز به آنها آسان‌تر خواهد بود. برخی از مدیران چند بار در روز، وقت خود را با کارمندان می‌گذارنند حتی درباره مسائل گوناگون با آنها صحبت می‌کنند، این گونه ارتباطات به شناخت هر چه بیشتر کارمندان کمک می‌کند.

۴. قدردانی از کارهای خوب کارمندان : قبول کارهای ناقص از سوی مدیران می‌تواند به‌عنوان الگوی بد در نظر گرفته شود. درحالی‌که گاهی اوقات تعیین حد و حدود دشوار است، توجه به تلاش، رشد و عملکرد کارمندان به شما این امکان را خواهد داد تا شناخت صحیحی از کارکنان پیدا کنید. بسیاری از کارمندان به اندازه‌ای درگیر کارهای خود هستند که حتی شناخت لازم را نسبت به یکدیگر ندارند. سعی کنید از جمله مدیرانی باشید که با تحسین کار خوب، انگیزه را در کارمندان بالا ببرید و نشان دهید که شناخت بیشتر از یکدیگر بسیار ضروری است. مطمئنا تعجب خواهید کرد که تا چه حد قدردانی از «کارهای خوب» در رفتار افراد تاثیر مثبتی دارد.

۵. کارمندان را به بهترین فناوری‌ها مجهز کنید: امروزه برای هر کاری، راه حل‌های متنوعی وجود دارد که احتمالا از وجود آنها بی‌اطلاع هستید فقط کافی است وظایف کارمندان را با دقت بررسی کنید به‌ویژه کارهای خسته‌کننده‌ای که موجب آزار و دردسرشان می‌شود و فقط با صرف زمان اندکی راه‌هایی برای انجام خودکار یا سرعت بخشیدن به کارها پیدا کنید که کارمندان کارآمدتر شده و احساس شادی بیشتری داشته باشند.

۶. از همه افراد در انجام کارها حمایت کنید: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در شرکت‌ها، حفظ هیجان در کارمندان نسبت به انجام وظایف است. تولید و بازدهی کار به‌طور شگفت‌انگیزی افزایش خواهد یافت زمانی که کار اعضای سازمان مطابق اصول باشد و احساس کنند در این لحظه از زندگی بهترین کار ممکن را انجام می‌دهند. اگر بخشی از خویشتن‌شناسی خود را بر مبنای کارهایی بگذارند که انجام می‌دهند و به شدت به آن اهمیت دهند سپس تمام انرژی خود را صرف کارها می‌کنند.

۷. کارمندان را به انجام کارهای به ظاهر غیرممکن تشویق کنید :داشتن استقلال برای کارمندان، مهم و ضروری است، اما بدون راهنمایی کلی، امکان دارد زمان زیادی را صرف این مساله کنند که چه کارهایی بهتر و به نفعشان است. کارمندان را با مطرح کردن سوالاتی از این قبیل به چالش بکشید چرا باید روی این پروژه خاص کار کنید؟ آیا واقعا از زمانی که در اختیار دارید بهترین استفاده را می‌برید؟ آیا راه‌های بهتری برای کارآمدتر انجام دادن این کار وجود دارد؟

۸. استخدام بهترین افراد : در یک دنیای ایده‌آل مسلم است که باید بهترین افراد را استخدام کرد اما در واقعیت سعی کنید اشخاصی را استخدام کنید که به‌کار خود علاقه‌مند هستند، می‌دانند چگونه به ابهامات رسیدگی کنند و حتی چگونه خود را به انجام کار سخت، عادت دهند. بخشی از وظایف یک مدیر خبره این است که به افراد عادی کمک کند تا ویژگی‌هایی همچون افراد موفق از خود نشان دهند. به نظر می‌رسد زمانی که فردی انتخاب صحیحی برای شغلی نیست قطع ارتباط و عدم همکاری با او ضروری است. مهم نیست از چه تاکتیک‌هایی استفاده می‌کنید، بعضی از افراد مناسب انجام برخی کارهای خاص نیستند.

منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا