مقالات

چگونه فاصله سدگر (barrier gap) را برآورد کنیم؟

چکیده

در این مقاله، روش نسبتا ساده­ ای برای اندازه ­گیری فاصله سدگر (barrier gap) برای ماردان ­های سدگر گزارش شده است.

انواع فاصله­ های سدگر در ماردان ­های سدگر مشاهده می­شود که به نظر می­رسد به طراحی بخش مذاب مربوط نیست. اگر فاصله سدگر به درستی تعیین شود، طول سدگر به طور خودکار تابعی از انتخاب طراح برای ناحیه مذاب و در نتیجه طول این ناحیه می­شود.

جریان مذاب در فاصله سدگر با آهنگ ذوب کنترل می­شود که محاسبات پیچیده­ای دارد. به طور کلی، لقی (clearance) سدگر باید بیشتر از ضخامت فیلم مذاب باشد، بنابراین تمام مذاب می­تواند از روی پره سدگر با جریان غژکی (drag flow) طبیعی عبور کند. فاصله­ای که بیش از حد محدود است باعث انباشت مذاب در کانال جامد و در نتیجه کاهش آهنگ ذوب می­شود. برعکس، فاصله­ای که خیلی بزرگ است، می­تواند اجازه عبور بسپار ذوب نشده را به درون کانال مذاب، جایی­که در آن بسپار دشوارتر ذوب می­شود، دهد.

فاصله سدگر معمولا از قطر بیرونی پره­های ماردان اندازه ­گیری می­شود، به ­طوری که فیلم بین پره اصلی و دیواره سیلندر فرض می­شود ثابت باقی بماند. برطبق کتاب اصول مهندسی رانشگری (اکستروژن) پلاستیک، نوشته ­ی Zehev Tadmor  و Imrich Klein (1970)، ضخامت فیلم در هنگام ذوب در کانال جامد، می­تواند طبق رابطه (1) نشان داده شود:



(ادامه  دارد …)



متن کامل این مقاله را در شماره 180ام ماهنامه بسپار که در شهریورماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا