اخبار

چگونه بازار مواد پتروشیمی آشفته شد؟/ کاظم ظهیری، بازرس انجمن ملی صنایع پلیمر و نایب رییس انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند: سکوت به هیچ عنوان پذیرفته نیست!

بسپار/ ایران پلیمر کاظم ظهیری، بازرس انجمن ملی صنایع پلیمر و پلاستیک و نایب رییس انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند در تببین نقش تحولات نرخ ارز و آشفتگی بازار مواد اولیه در صنعت پلیمر گفت: متاسفانه این بی ثباتی­ ها به طور کلی مسیر صنعت پلیمر را تغییر داد. از ابتدای سال 97 ارز به چهار برابر قیمت رسید که باعث شد ارزش و سرمایه تولیدات به یک چهارم  تقلیل یابد. مهندسی بازار محصولات پتروشیمی سبب شد تا مواد اولیه به دست واسطه­ ها رسیده و تفاوت قیمت بین بورس و بازار آزاد، به تولید و صادرات آسیب جدی برساند.

وی در رابطه با تاثیر  دستگیری های اخیر در صنعت اظهار داشت: از نظر من هر چند این دستگیری ها که منطقی هم بوده باعث شده مواد اولیه به جای رسیدن به تولید، انبار شود و در جریان نبودن مواد اولیه برای صنعت آسیب زا است، اما به بازسازی فرآیند عرضه انجامید که شاید باعث شود در آینده شاهد رویدادهای اینچنینی نباشیم. در صورت سالم بودن مکانیزم ها، این عرصه به طور خودکار اصلاح خواهد شد.

ظهیری ادامه داد: رعایت کف عرضه در پتروشیمی ها را مهم ترین راهکار می­ دانم. در این صورت شاید شاهد چنین تخلفاتی در صنعت نمی بودیم. تخمین مصرف واقعی و عرضه ی صحیح از ایجاد حباب قیمت جلوگیری کرده و با شفاف سازی قیمت ها انگیزه های واسطه گری و فروش به جای تولید از بین می رود. انجمن ملی نیز نهایت تلاش خود را در این راستا به کار بسته است.

وی نقش انجمن ها و رسانه ها را در رویدادهای اینچنینی اینگونه ارزیابی کرد: سکوت، به هیچ عنوان پذیرفته نیست. در دو انجمنی که حضور دارم و با تلاش بی وقفه و حداقل ده جلسه در هفته، برای بهبود وضعیت صنایع پایین دستی تلاش می کنیم. اما افسوس که قدرت چانه زنی با صنایع بالادستی فراهم نیست.

رسالت انجمن ایجاد اتاق فکر برای بخش های مختلف صنعت است تا برای برون رفت از تنگناهای اینچنینی راهگشایی شود. رسالت رسانه ای نیز ایجاب می کند که با بیان حقیقت و شفاف سازی، گامی در جهت بهبود نقایص جامعه و اصلاح وضعیت بردارند.

ظهیری در پایان گفت: اینگونه تخلف ها به فراوانی و در شکل های مختلف انجام شده است. همانطور که در تابستان با عرضه­ ی کمتر PET آن را تا سه برابر قیمت به فروش می رساندند و از این شکل تخلفات در صنایع پایین دستی نیز کم نیست مانند عرضه ی کم ظروف یکبار مصرف در تابستان.

صادرات مواد خام بدون مالیات انجام می شود و تنگنا بر تولید کننده تنگ تر. امیدوارم سال پیش رو، روزگار بهتری برای تولیدکنندگان رقم بخورد.

 

 

این گزارش را به صورت تکمیلی در شماره نوروزی بسپار، شماره 198 در اسفندماه دنبال کنید. 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا