مقالات

چگونه از شر حباب­ها در فرآیند تولید رها شویم؟

ابتدا بفهمید که آیا حباب­ها در نتیجه ­ی به دام افتادن گاز ایجاد شده ­اند یا حفرات خلئی هستند، سپس برای حذف آن­ها، مراحل گزارش شده در این مقاله را دنبال کنید.

 

یکی از رایج­ترین دلایل مردودی لوازم آرایشی و بهداشتی در قطعات قالب­گیری شده، حباب­ها هستند. این نقص مشکل ساز نه تنها بر ظاهر قطعه اثر می­گذارد بلکه خواص فیزیکی را نیز تضعیف می­ کند. حباب­ها اتفاقی رایج هستند و معمولا برطرف کردن آن­ها مشکل است.

برای عیب­ یابی حباب­ها، اکثر قالب­سازان در حدس زدن نوع حباب اشتباه می­کنند و برای حذف آن­ها، به سرعت مشغول تنظیم عوامل فرایندی می­شوند. اکیدا توصیه می­شود به تنظیمات دستگاه دست نزنید و ابتدا ماهیت واقعی حباب­ها را تشخیص دهید.

تنها دو امکان برای ایجاد حباب­ها وجود دارد: یکی گاز به دام افتاده که شامل هوا، رطوبت، مواد فرار پلاستیک و یا گازهای تجزیه شده از بسپار یا افزودنی­ها و دیگری حفرات خلئی (vacuum voids).

مهم است که تشخیص دهید چه نوع حبابی در قطعه وجود دارد و منشا آن چیست. تشخیص نوع حباب به شما اجازه می­دهد که منشا آن را شناسایی و سپس واکنش بعدی برای حل مشکل را تعیین کنید. برای شناسایی این که آیا حباب­ها، گاز به دام افتاده یا حفره خلئی هستند چه می­کنید؟ برخی ادعا می­کنند که می­توانید از روی شکل، محل قرارگیری یا مشخصات دیگر حباب، نوع آن را تشخیص دهید. اما با این روش می­توانید به راحتی فریب بخورید. آزمون ساده­ی دیگری وجود دارد که باید به جای آن استفاده کنید. این روش کمتر از 15 دقیقه زمان می­برد، اما برای انجام به کمی صبوری نیاز دارد.

آزمون را با گرمایش آهسته­ ی بخشی از قطعه که دارای حباب است انجام دهید تا زمانی­که آن قسمت نرم شود. تاکید می­­ شود به آرامی انجام دهید، زیرا بعضی از کاربران تمایل دارند مشعل (Torch) را در نزدیک­ترین حالت روی قسمت موردنظر نگهدارند. پلاستیک­ها، گرما را به سرعت از دیواره منتقل نمی­کنند، درنتیجه این کار مثل گذاشتن قطعه روی آتش است.

به جای مشعل از یک تفنگ حرارتی یا مشابه آن استفاده کنید. سپس همان­طور که محل حباب را به آرامی گرم می­کنید، حباب باید تغییر شکل دهد. اگر حباب گازی باشد، گاز گرم و منبسط شده و سطح بالا می­آید و چنان­چه سطح نرم باشد، معمولا حباب می­ترکد. اگر هیچ هوایی داخل حباب نباشد و حباب، حفره­ای خلاءدار باشد، به دلیل وارد شدن فشار جو روی سطح نرم شده، قطعه می­رمبد (Collapse). اکنون بیشتر می­دانید که مشکل چیست.

 

(ادامه دارد …)



 

متن کامل این مقاله را در شماره 179 ام ماهنامه بسپار که در نیمه مردادماه منتشر شده است بخوانید.



در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا