اخبار

چهارمین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند در تهران/ در مسیر بالندگی/ آیا دولتی ها و خصولتی ها، فرهنگ پرسش را جایگزین فرهنگ پاسخ گویی می کنند؟

بسپار/ ایران پلیمر در طول بیست سال انتشار بسپار بعد از آخرین دوره برگزاری جشنواره صنعت پلاستیک (نه/9 دوره) به همت انجمن صنایع همگن پلاستیک استان تهران، کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند رویداد دیگری است که به همت انجمن تولیدکنندگان مسترربچ و کامپاندهای پلیمری چهارمین دوره خود را روز گذشته با برگزاری کارگاه های آموزشی آغاز کرد و طی امروز و فردا با ارایه سخنرانی های تخصصی به کار خود ادامه خواهد داد. با این امید که پایه این رویداد چنانکه به نظر می رسد اینگونه باشد، فارغ از اعضای هیات مدیره فعلی در ادوار آتی نیز با همین قدرت و قوت به بالندگی خود ادامه دهد. 

صبح امروز با ساعتی تاخیر چهارمین دوره کنفرانس مستربچ و کامپاند به گفته دبیر این کنفرانس آقای مهندس موید با حضور 10 سخنران خارجی برای بخشیدن وجهه بین المللی به آن رسمیت یافت. بعد از گزارش اجرایی دبیر کنفرانس و تاکید وی بر تمرکز کنفرانس بر بخش “راهکارهای توسعه صادرات صنایع تکمیلی”، احمد مهدوی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی  صنعت پتروشیمی در سخنانی ضمن پذیرش این موضوع که صنایع پایین دستی و بالادستی پتروشیمی اصولا ارتباط تعریف شده ای با هم ندارند، این سوال را مطرح کرد که چرا از ظرفیت اسمی سه میلیون تنی تولید مستربچ و کامپاند در کشور تنها 500 هزار تن فعال است؟ سوالی که از جمله به ساختار و نحوه فعالیت خود انجمنی برمی گردد که وی دبیری  آن را بر عهده دارد. 

وی در ادامه با اعلام اینکه تا سال 2022 میزان مصرف جهانی کامپاند به 200 میلیون تن خواهد رسید، همچنین این سوال را مطرح کرد که صنایع کشور در این بخش برای کسب چه درصدی سهم از این بازار برنامه ریزی کرده است؟ 

سخنران بعدی رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران، مهندس پورقاضی بود که او هم ارایه خود را با این پرسش آغاز کرد که مهم ترین فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در سالهای 96 و 97 چه بوده است؟ و در نهایت به این جمع بندی رسید که این وزارتخانه به عنوان متولی گری بخش صنعت کشور و ارایه برنامه های استراتژیک و توسعه ای دست کم در این دو سال صرفا به توزیع کالاهای اساسی و مصرفی مشغول بوده است! و بنابراین بخش صنعت و تولید کشور بدون برنامه در حال چرخش به دور خود است و در سال جاری و چنانکه پیش بینی می شود در سال آینده کشور با رشد اقتصادی منفی روبرو بوده و خواهد بود. او همچنین با ذکر مثالهایی موارد مربوط به حمایت، مشوق و یارانه ها را در ایران با برخی کشور ها مقایسه کرد و افزود: حمایت های دولتی در کشورهای مختلف به صورت مقطعی و با هدف مشخص در اختیار مردم و یا بخش خصوصی قرار می گیرد در حالیکه در کشور ما یارانه ها به نظر مادام العمر و بدون هیچ گونه هدف گذاری تعریف شده می رسند. وی در پایان راه حل هایی ارایه کرد. از جمله تک نرخی شدن سریع ارز، خروج دولت از بخش قیمت گذاری و سپردن آن به نهادهای رگولاتوری، تشنج زدایی های سیاسی منطقه ای و جهانی، اصلاح نرخ بهره و … .

پس از او رییس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان مستربچ و کامپاند، مهندس کوشکی صحبت های خود را با ذکر دو نکته در بودجه سال آتی آغاز کرد که روز گذشته کلیات آن در مجلس به تصویب رسید.  وی گفت: به نظر می رسد دولت برای جبران کاهش درآمدهای ارزی نفتی، روی دریافت های مالیاتی خود حساب باز کرده که طبیعتا تولید نخستین و در دسترس ترین خواهد بود. مالیات بر درآمد 27 درصد و مالیات بر کالا و خدمات 24 درصد در ال آینده افزایش خواهد داشت. 
او در ادامه آمار و ظرفیت اسمی سه میلیون تن و 500 پروانه بهره برداری را بر اساس مستندات وزارت صمت اعلام کرد که به گقته او تنها 20 درصد این ظرفیت فعال است.  82 درصد آن در بخش کامپاند و 18 درصد به مستربچ اختصاص دارد. 
وی در ادامه به چند آمار جالب توجه اشاره کرد.
در بخش پلاستیک ایران با دارا بودن یک درصد صادرات جهانی در رتبه 23 قرار دارد و تراز آن با 5/926/000 دلار صادرات در مقابل 1/685/000 دلار مثبت است. در همین شرایط عربستان با صادراتی  سه برابر ایران  در رتبه جهانی 11 و ترکیه بدون دارا بودن منابع هیدروکربوری تقریبا معادل ایران و در رتبه 25 است. 

توزیع منطقه ای صادرات هم نشان می دهد که ایران حتی در مقایسه با ترکیه بازارهای بسیار محدودی را هدف گرفته که با توجه به شرایط تحریمی می تواندبسیار چالش برانگیز و نگران کننده باشد. 

وی در ادامه شاره کرد که انجمن تولید کنندگان مستربچ و کامپاند توانسته برای رقابت پذیر شدن تعرفه ها را 26 درصد نگه دارد و در عین حال در بخش ضریب های عملکرد مالیاتی برای این صنعت آن را از 15 به 9 و با رایزنی های انجام شده برای سال آتی به 4 درصد کاهش دهد. 
وی پاویون های متعدد در نمایشگاه های خارجی و نیز برنامه joint venture با پتروشیمی های داخلی را از برنامه های انجمن اعلام کرد. 

پس از استراحتی کوتاه دومین بخش کنفرانس که بر توسعه صادرات در صنایع مستربچ و کامپاند تمرکز داشت آغاز شد. 

این بخش با سخنرانی مدیر دفتر صادرات سازمان توسعه تجارت، مسعود کمالی آغاز شد. او ارزش بازار مستربچ و کامپاند را در مقیاس جهانی 10 میلیارد دلار و منطقه ای یک میلیارد دلار اعلام کرد و به متوسط صادرات کشور 14 میلیون دلار رسید که همین اندک نیز از سوی حضار با تشکیک همراه بود. وی به میکرو بودن شرکت های فعال در این صنعت اشاره کرد و افزود از 30-40 شرکت صدراتی این حوزه تنها 3 یا 4 شرکت صادرات بالای یک میلیون دلار دارند. 
وی در ادامه به پتانسیل های سازمان توسعه تجارت براای توسعه صادرات در بخش مستربچ و کامپاند اشاره کرد که البته همگی آنها قید “به شرط تامین بودجه” داشت. از جمله رایزن های بازرگانی سازمان در کشورهای دف صادراتی، کمک های مربوط به حضور در نمایشگاه های خارجی و دعوت از هیات های تجاری و … .

(این گزارش تکمیل می شود …)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا