اخبار

چند واقعیت در مورد پلاستیک ها و محیط زیست که شما را شگفت زده می کند!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر می نویسد، همه می دانیم که پلاستیک ها نقش بسیار مهمی را در زندگی ما بازی می کنند. از کیسه های هوای خودرو و کمربند ایمنی گرفته که جان عزیزان ما را حفظ می کنند تا کیسه های زیپ داری که غذای فرزندان ما را تازه نگاه می دارند.

اما با وجود اینکه ما در زندگی روزانه ی خود به این پلاستیک ها نیاز داریم، ولی گاهی باز هم حضور آن ها ما را شگفت زده خواهد کرد خصوصا زمانی که به یکی از اولویت های ما در زندگی تبدیل شوند. تاثیری که پلاستیک ها بر محیط زندگی و کره ی زمین می گذارند همیشه مورد توجه بوده است.

در ادامه به 7 موضوع در مورد پلاستیک ها و محیط زیست اشاره می کنیم که ممکن است از فهمیدن آن ها شگفت زده شویم:

1)  همه روزه، پلاستیک ها به ما کمک می کنند تا اثرات مخرب بر محیط زیست را کاهش دهیم

تا به حال مطالعات زیادی مبنی بر کاهش اثرات زیست محیطی با استفاده از پلاستیک ها صورت گرفته است. پلاستیک ها به ما کمک می کنند میزان مصرف مواد، انرژی، اتلاف و کربن را کاهش دهیم. یکی از مطالعات اخیر ثابت کرده است که هزینه های زیست محیطی استفاده از پلاستیک ها در محصولات و بسته بندی ها تا 4 برابر کمتر از هزینه ی استفاده از سایر مواد می باشد. این مطالعه همچنین بیان کرده است که جایگزینی پلاستیک ها با محصولاتی که عملکرد یکسان ولی جنس متفاوتی دارند، هزینه های تولید را از 139 میلیارد دلار به 533 میلیارد دلار به صورت سالیانه خواهد رساند. اما سوال اینجاست که چرا هزینه های زیست محیطی برای پلاستیک ها کمتر است؟ جواب این است که پلاستیک ها حداکثر کمک با حداقل میزان مواد را برای ما ایجاد می کنند.

2)  بسته بندی پلاستیکی به ما کمک می کند که هم اتلاف غذا و هم اتلاف بسته بندی را کاهش دهیم

پلاستیک های قوی و سبک وزن به ما کمک می کنند تا بسته بندی هایی قدرتمند با حداقل میزان مواد را دارا باشیم. مشابه با مطالعه ای که در مورد قبل بیان شد، بسیاری از مطالعات چرخه ی زندگی نیز به این نتیجه رسیده اند که بسته بندی های پلاستیکی امکان حفظ مواد غذایی با حداقل اتلاف و مصرف انرژی را ایجاد کرده و نسبت به جایگزین های خود از میزان گرم شدن کره ی زمین می کاهد. از طرف دیگر با افزایش طول عمر موثر مواد غذایی مفید و سالم تنها با استفاده از مقدار کمی پلاستیک به انسان ها کمک می نماید.

3)  امروزه پلاستیک ها تا 50 درصد خودروهای ما را تشکیل می دهند که این به معنی افزایش بهره وری مصرف سوخت است

امروزه همه می دانیم که خودروی سبک تر به معنی مصرف انرژی کمتر است. سازندگان خودرو در سال های اخیر تلاش بسیار زیادی در جهت کاهش وزن خودروها کرده اند. متخصصان خودرو تخمین زده اند که پلاستیک  با وجود تشکیل 50 درصد خودروها از لحاظ حجمی، تنها 10 درصد خودروها از لحاظ وزنی را تشکیل داده اند.

کاهش 10 درصدی وزن خودرو می تواند از 6 تا 8 درصد بهره وری مصرف سوخت را افزایش داده و به طول عمر خودرو بیفزاید. این پلاستیک ها را در تمامی نقاط خودرو همچون صندلی ها، کیسه های هوا، صندلی های داخلی، شیشه های ایمنی، ضربه گیرها و … می توان یافت.

4)  استفاده از پلاستیک ها در ساختمان سازی و عایق کاری از هدررفت مقدار زیادی از انرژی جلوگیری می کند

درصد بالایی از انرژی در کشورهای مختلف در خانه ها عموما برای سرمایش و گرمایش مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین افزایش بهره وری از انرژی به میزان چشمگیری به ما کمک خواهد کرد تا مصرف انرژی را کاهش دهیم. محصولات پلاستیکی در خانه از فوم های عایقی گرفته تا درزگیرها، به سازندگان کمک خواهد کرد تا از مصرف انرژی در خانه ها بکاهند. یک مطالعه نشان داده است که استفاده از پلاستیک ها در خانه ها می تواند تریلیون ها Btu از مصرف انرژی بکاهد. تنها مصرف مقدار اندکی پلاستیک می تواند تا مدت ها منجر به ذخیره ی انرژی گردد.

5)  امروزه ما بیشتر از هر زمان دیگری پلاستیک ها را بازیافت می کنیم

از سال 1990 بود که انسان ها شروع به اندازه گیری میزان بازیافت پلاستیک ها کردند. امروزه، ما قادریم مقادیر گسترده ای از پلاستیک ها همچون بطری ها، فنجان ها، ظروف نگهداری و کیسه ها را بازیافت کنیم. با توجه به مطالعه ی اخیر Post-Consumer Plastics Recycling در سال 2015 آمریکای شمالی بیش از 322 میلیون کیلوگرم پلاستیک مصرف شده را بازیافت کرده است. بنابراین ما می توانیم میزان بازیافت بیشتری را طی سال های آینده انتظار داشته باشیم.

امروزه بیش از 18000 مرکز در آمریکا پلاستیک ها را بازیافت می کند

سازندگان پلاستیک در تلاشند تا پلاستیک ها را از اقیانوس ها دور نگاه دارند

امروزه همه موافقند که جای پلاستیک ها در اقیانوس ها نیست با این وجو آلودگی های دریایی یکی از معضلات این روزها است. سازندگان پلاستیک ها امروزه با دولت ها، دانشمندان و مردم در تعاملند تا راه حلی برای جلوگیری از ورود پلاستیک ها به محیط زیست بیابند.

امروزه بیش از 260 پروژه در سراسر دنیا در جریان است تا از آلودگی های دریایی بکاهد. اما همچنان راه بسیار است. هر یک از ما باید نقش خود را تا جای ممکن برای کاهش این آلودگی ها انجام دهیم. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا