اخباراخبار ویژه

چرا بطری های کاغذی نباید جای بطری های پلاستیکی را بگیرند؟

 گروه ترجمه و  تولید محتوا دربسپار/ایران پلیمر بطری های کاغذی از سال 2021 وارد بازار می شوند. این بطری ها 100% بدون پلاستیک بوده و به طور کامل از منابع تجدیدپذیر چوبی تولید می  شوند. از زمانی که کاغذها بخشی از تجارت خود را با پلاستیک سهیم شدند، برخی از افراد در تلاش هستند که این بخش از دست رفته را دوباره بازیابی کنند. بسیاری از افراد ترجیح می دهند که نوشیدنی خود را در لیوان های کاغذی بنوشند و برخی دیگر به دلیل سازگاری با محیط زیست به این نوع از محصولات کاغذی علاقه مند هستند.
شرکت Diageo که از بزرگترین شرکت های تولید کننده ی انواع مختلف نوشیدنی در تمام جهان است اعلام کرده است در سال 2021 بخشی از نوشیدنی های خود را در بطری های کاغذی ارائه خواهد کرد. این شرکت برای انجام این کار با شرکت Pilot Lite که اولین تولید کننده ی بطری های 100% بدون پلاستیک است همکاری می کند.
سخنگوی شرکت Diageo بیان می کند: “خمیر کاغذی که برای ساخت بطری های کاغذی مورد استفاده قرار می گیرد از منابع تجدید پذیری تهیه می شود که تحت نظارت شورای نظارت بر جنگل بانی است. سخنگوی این شرکت بیان کرد هیچ محافظ پلاستیکی برای جلوگیری از نفوذ نوشیدنی به بطری کاغذی استفاده نمی شود ولی بیان نکرد چگونه بدنه ی بطری در برابر نفوذ آب محافظت می شود. بنابراین هیج مانعی بر سر راه بازیافت این نوع از بطری به روش زباله های کاغذی وجود ندارد و این بطری ها زیست سازگار و ترکیب پذیر با سایر مواد خواهند بود.
با این که نوشیدنی  داخل این بطری ها دیگر قابل دیدن نخواهد بود، سخنگوی Diageo بیان می کند، مردم بیشتر علاقه مند هستند که از محصولاتی استفاده کنند که قابل بازیافت بوده و از منابع تجدیدپذیر تهیه می شوند.

لازم به ذکر است که تحقیقات نشان می دهند تولید بطری های کاغذی، آلودگی کربنی و سوختی بیشتری نسبت به فرایند تولید بطری های پلاستیکی و یا شیشه ای تولید می کند. با این وجود هنوز مطالعه ی دقیقی بر روی این نوع از بطری ها و مزایا و معایب تجاری و زیست محیطی آن انجام نشده است. مقاله ای در 13 نوامبر 2019 در مجله ی Fast Company به چاپ رسیده است که در آن بیان شده استفاده از جعبه های آب یک راه حل زیست محیطی به حساب نمی آید. این مقاله مربوط به شرکتی بود که آب را در بطری های چهار لایه متشکل از کاغذ، پلاستیک و آلومینیوم ارائه می دهد. این مقاله بیان می کند با وجود اینکه بطری های کاغذی قابل بازیافت هستند ولی هنوز مردم بسیار از نواحی این بطری های بسته بندی را نمی پسندند و بسیاری از شهرها تجهیزات لازم برای بازیافت این زباله ها را ندارند.

حتی این نظریه وجود دارد که تغییر مواد مورد استفاده برای بسته بندی، راهکار درستی برای کاهش زباله نیست. به علاوه اینکه فرایند تولید بطری های کاغذی نمی تواند موجب کاهش گازهای گلخانه ای شود. به علاوه اینکه بازیافت پلاستیک ها بسیار راحت تر از بازیافت زباله های کاغذی است. در مقاله ی دیگری که توسط گروه تحقیقاتی غرب (ERG) به چاپ رسیده، بیان شده است که مجموعه ی تاثیرات زیست محیطی ناشی از بسته بندی های پلاستیکی از انواع دیگر بسته  بندی کمتر است. این تحقیق با درنظر گرفتن مواد خام مورد استفاده، برق، سوخت، آب و سایر موادی که برای تولید بسته بندی پلاستیکی و کاغذی مورد استفاده قرار می گیرد انجام شده است. برای تولید پلاستیک ها انرژی و مواد کمتری مورد استفاده قرار می گیرد. حتی در مرحله ی پایانی عمر این بسته بندی ها نیز اگز کاغذها سوزانده شوند میزان گازهای مضر زیادی تولید می کنند. حتی اگر آنطور که Diageo ادعا می کند، بطری های کاغذی تجزیه پذیر باشند، این فرایند مدت زمان طولانی طول می کشد.

بطری های کاغذی و کارتن هایی که برای تگهداری مایعات مورد استفاده قرار می گیرند، چالش های زیادی به همراه دارند که ممکن است استفاده از آن ها به اندازه ای که نظر می رسد با محیط زیست سازگار نبوده و همچنین به اندازه ای که ادعا می شود قابل بازیافت نباشند. همچنین با توجه به اینکه بیشتر مردم ترجیح می دهند نوشیدنی های خود را در بسته بندی های شفاف و شیشه ای دریافت کنند، به نظر می رسد استفاده از پلاستیک ها گزینه ی بهتری برای بسته بندی نوشیدنی های مختلف باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا