اخبار

چرا بازار طالب نیروهای ماهر است؟/ ۴۵ درصد ورودی‌ مراکز فنی وحرفه‌ای را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند

بسپار / ایران پلیمر در حال حاضر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد اثرگذار است و برای تقویت مهارت آموزی به سرمایه‌گذاری در بخش مهارت نیاز است. به گفته وزیر کار، یکی از علل بیکاری، نداشتن آموزش است و ۵۰ درصد بیکاری با ارائه آموزش‌های مهارتی حل می‌شود.

در حال حاضر بیکاری، یکی از معضلات عمده کشور به شمار می رود و بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و عدم راهیابی جوانان به بازار کار، به دلیل ضعف و فقدان مهارت در ایجاد شغل به وجود می‌آید. کارشناسان معتقدند برای تقویت مهارت آموزی به سرمایه‌گذاری در بخش مهارت و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیاز است تا از این طریق تحول در نظام مهارت‌آموزی و کارآفرینی ایجاد شود.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد اثرگذار است و هدف از این آموزش‌ها، افزایش توانایی‌های دانشی و مهارتی افراد برای انجام مطلوبتر وظایف شغلی است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با کارگران، با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در جامعه، درباره «ارزش کار»، مسئولان مربوط را به اهمیت دادن به موضوع بسیار حیاتی مهارت‌افزایی در کارگران توصیه کردند.

ایشان فرمودند:”نظام آموزشی کشور باید هر چه بیشتر به حالت عملی و کاربردی نزدیک شود و در بخش تولید نیز مهارت کارگران به‌گونه‌ای افزایش یابد که با ابتکار و سلیقه خوب، ارزش کار و محصول در چشم مشتریان بالاتر برود.”

حجت الله عبدالملکی ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و نکاتی که معظم له در خصوص وظایف دولت در توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای ایراد فرمودند، می‌گوید: تحول در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بود، از راهبردهای کلان وزارت مردم در سال جاری است.

وی با تأکید بر اینکه ۵۰ درصد بیکاری با ارائه آموزش‌های مهارتی حل می‌شود، می‌افزاید: یکی از علتهای بیکاری به خاطر نداشتن آموزش است و در صورتی که نیروی کار یا جویای کار مهارت یاد بگیرد، می‌تواند از فرصت‌های شغلی بهره ببرد ضمن اینکه اکنون تعداد زیادی از واحدهای اقتصادی به نیروی متخصص نیاز دارند.

وزیر کار از توسعه آموزشگاه‌های آزاد فنی‌و حرفه‌ای خبر داده و می‌گوید: امیدواریم امسال رشد ۳۰ درصدی آموزش‌های فنی‌و حرفه‌ای و مهارتی را داشته باشیم تا کارگران ماهر و جویای کار به آسانی جذب بازار کار شوند.

بالا بودن نرخ فزاینده بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی، به منزله فقدان مهارت های مورد نیاز این قشر برای ورود به بازار کار است به همین منظور، موضوع توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان و دانش آموختگان در سالهای اخیر در دستور کار قرار گرفته تا افراد با آمادگی کامل وارد بازار کار شوند.خوشبختانه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم، نگاه ویژه‌ای به مقوله آموزش‌های مهارتی داشته و علاوه بر مشاوره‌های لازم، به حوزه مهارت‌هایی که امکان اشتغال در آن وجود ندارد، توجه کرده است.

کاهش زمان صدور مجوز تاسیس آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای از ۷ ماه به سه روز و کاهش زمان صدور گواهینامه مهارتی از ۴۵ روز به ۷ روز و شناسایی و معرفی بیش از ۴۷۲ فرصت شغلی مهارت محور کم سرمایه‌بر از مهمترین اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این مدت بوده و وجود بیش از ۶۰۰ مرکز آموزش دولتی در سراسر کشور، بیش از ۱۱ هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد و  ۶۰۰۰ مربی در بخش دولتی از جمله ظرفیت های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به شمار می رود.

غلامحسین حسینی‌نیا -معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای- می‌گوید: در شرایط حاضر مهارت آموزی یکی از بهترین راههای برون رفت از وضعیت موجود در حوزه کسب و کار به شمار می‌رود که موجب می شود جوانان جویای کار در مسیر موفقیت برای به دست آوردن شغل پایدار قرار گیرند.

وی می‌گوید: رویکرد ما در دوره جدید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مبتنی بر تقاضای بازار است و از رویکرد عرضه‌محوری در آموزش فنی به سمت آموزش تقاضامحوری حرکت می‌کنیم و در این راستا آموزش اشتغال برای مشاغل جدید و ارتقای مهارت‌های شغلی شاغلان فعلی در جهت پایدارسازی شغل آنها را دنبال می‌کنیم.

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افراد دارای مهارت در جامعه بیکار نخواهند ماند، می گوید: طبق بررسی‌های صورت گرفته در سال‌های آینده بخش قابل توجهی از مهارت‌آموختگان نیاز به باز آموزی دارند؛ از این رو پیشنهاد «سازمان نظام آموزش‌های مهارتی کشور» را مطرح کرده ایم تا ضمن ایجاد تحول اساسی در سازمان، نقش نظارتی خود را برجسته کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، می افزاید: بر اساس قانون، سهم آموزش‌های مهارتی از کل آموزش‌ها تا سال ۱۴۰۰ باید به ۳۰ درصد برسد و تلاش ما این است که در قالب این شورا، سهم آموزش مهارتی را افزایش دهیم.

در حال حاضر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، در راستای گسترش آموزش‌های مهارتی، طرح های مختلفی را در دستور کار خود دارد که از جمله آنها می‌توان به توسعه آموزشگاه‌های آزاد، مهارت آموزی در محیط واقعی کار، ارائه آموزش های هیبریدی و دوره‌های آموزش مهارتی متناسب با رشته تحصیلی به دانشجویان اشاره کرد.

با توجه به تأکیدات بسیار بر اهمیت گسترش آموزش‌های مهارتی و مهارت‌افزایی کارجویان وشاغلان در جهت پایدارسازی‌ مشاغل، ضرورت توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بییش از پیش احساس می‌شود.

مطابق آمارها، ۴۵ درصد ورودی‌های مراکز فنی وحرفه‌ای را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که عمدتا با هدف بهره‌مندی از آموزش‌های مهارتی و ورود به بازارکار به این مراکز مراجعه می کنند.

به گزارش ایسنا، توسعه آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارت آموزی در راستای اشتغالزایی و رفع نیازهای جامعه امری ضروری است و با توجه به تاکید مقامات کشور، مسئولان، کارشناسان و فعالان حوزه کار بر تربیت نیروهای ماهر، بستر ترویج فرهنگ مهارت آموزی در کشور باید فراهم شود و موضوع آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای از مهجوریت درآید و به عنوان یک الزام اساسی در جهت توانمندسازی نیروی کار مورد توجه قرار گیرد.

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا