اخبار

پیشنهادهای رییس اتاق بازرگانی تهران برای برون رفت از رکود در روز ملی صنعت

خبرنگار بسپار می نویسد، عصر روز گذشته مراسم بزرگداشت روز صنعت برگزار شد. مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران یکی از سخنرانان مراسم بود که با ارایه آماری کاهش تقاضا را بزرگترین مشکل پیش روی صنعت در سال جاری دانست و در ادامه به تشریح  راه حل های باقی مانده برای رونق مجدد صنعت پرداخت.

وی با اشاره به نظرات اقتصاددانان که سال 94 را یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصاد ایران می دانند گفت: با توجه به گزارش مرکز آمار ایران رشد بخش صنعت و معدن به منفی 2.5 درصد رسیده است که عمدتا شاخص منفی به صنایع وابسته به ساختمان و خودرو مربوط می شود. برای سال 95 رشد اقتصادی 4 درصد پیش‌بینی شده که این رشد عمدتا ناشی از افزایش قیمت نفت است و کماکان برای بخش صنعت پیش‌بینی رشد مناسبی نمی‌شود.

 رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در سه ماه اول امسال واردات به کشور 13 درصد کاهش یافته که بخش عمده آن کالاهای واسطه‌ای است و صادرات 5 درصد افت کرده است. این دو مولفه نشان می‌دهد که صنعت در سه ماه اول امسال نیز وضعیت مناسبی ندارد..

 خوانساری بزرگترین مشکل سال 95 را همچون سال گذشته کاهش تقاضا عنوان کرد و آن را ناشی از تاثیرات کاهش تورمی و کاهش درآمد سرانه افراد دانست و گفت: برای بهبود شرایط صنعت کشور در شرایط فعلی باید تزریق اعتبار انجام شود تا چرخه تولید دوباره به حرکت درآید. این تسهیلات باید از طریق سرمایه‌گذاری خارجی انجام شود اما به نظر می‌رسد که جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کوتاه مدت امکان پذیر نباشد و اختلافات بین مسئولین نیز در این باره تاثیرگذار است. خوانساری در خصوص وضعیت بانک‌های کشور و همکاری‌ آنها با بخش صنعت گفت: بانک‌ها برای خود مشکلات زیادی داشته و نمی‌توانند تسهیلات مناسب را در اختیار صنایع تولیدی قرار دهند زیرا صندوق‌ آنها عمدتا خالی است و اعتباراتی که داده‌اند برگشت نشده تا بتوانند اعتبارات و تسهیلات جدیدی اختصاص دهند. وی تصریح کرد: تنها راهی که در این شرایط باقی می‌ماند درآمد از داخل کشور است که شامل بخش‌های ارز، سوخت و یارانه می‌شود و دولت باید به سرعت در این موارد تصمیم گیری کند.

وی با انتقاد از ثابت ماندن ارز طی سه سال گذشته پیشنهاد داد تا هرچه سریعتر ارز تک نرخی شود و با قیمت واقعی ارز در بازار مبادله صورت گیرد. خوانساری افزود: همچنین در تمام اقتصاد‌های پیشرفته دنیا از سوخت، سیگار و مشروبات الکلی عوارض دریافت می‌شود، اما در کشور ما نه تنها از سوخت یارانه‌ای دریافت نمی شود بلکه گازوئیل به قیمت کم عرضه می‌شود. علاوه بر این در بخش دخانیات و مشروبات به علت قاچاق بودن مشمول مالیات نمی شوند. در این سالها نه تنها به بخش تولید یارانه اختصاص داده نشده بلکه قسمتی از صندوق صنایع برداشت شده است.

همچنین رییس اتاق بازرگانی تهران به فشارهای مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی که موجب تعطیلی و یا تعدیل نیرو کارخانه ها شده انتقاداتی وارد کرد. وی از بخشودگی مالیات سال 94 یا اتکا به اظهار بنگاه و جلوگیری از بازرسی مجدد و همچنین تک نرخی شدن ارز به عنوان  پیشنهاد شخصی خود به جهانگیری نام برد.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا