مقالات

پیشرفت اکسترودرها در جهت بهبود کیفیت محصول

برگردان: دکتر فاطمه خودکار

 

بسپار- پیشرفت­های اخیر در فناوری رانشگری لوله شامل تولید با انرژی بهینه، کنترل بهتر ضخامت لوله و حضور الیاف شیشه است. رانشگری، فرایند صنعتی شناخته شده ­ای است که می ­تواند به عنوان یک فناوری بالغ در نظر گرفته شود. اگرچه تحقیقات بنیادین برای بهبود فرایند در جهت کیفیت محصول ادامه دارد. در این مقاله، برخی از این پیشرفت­ها آورده شده است.

 

طرحی عملی برای بهبود کنترل کیفیت محصول از محققان چینی

محققان چینی طرحی ابداع کردند که می­تواند کنترل کیفیت محصول را در رانشگر­های تک ماردان بهبود بخشد. این طرح در مقیاس نیمه صنعتی بررسی شده است.

محققان از دانشگاه­های هنگ کنگ و نانجینگ اظهار داشتند کنترل مستقیم پارامترهای فرایندی نظیر فشار و دما رایج است اما کنترل مستقیم کیفیت محصول نهایی (نظیر قطر لوله) کمتر بررسی شده است. در این آزمایش، دقت کیفیت محصول با سه ورودی فشار مذاب، دمای سیلندر و سرعت کشیدن (haul-off speed) و تنها یک خروجی (قطر لوله) کنترل شده است. از آنجایی که اندازه ­گیری مستقیم سرعت کشیدن دشوار است، در عوض ولتاژ دستگاه کشنده اندازه­ گیری شد. سپس با رسیدن به حالت پایدار و تغییر تنها یک پارامتر ورودی با زمان، ارتباط هر سه پارامتر ورودی در مقابل تنها خروجی بررسی شد. محققان دریافتند که فشار مذاب و سرعت کشیدن نسبت به دمای سیلندر، اثر بیشتری بر کیفیت دارد.

در صنعت، تقاضای زیاد برای رانشگری کارا نشان می­دهد که فشار مذاب باید تا حد امکان زیاد باشد بنابراین برای کنترل دقت کیفیت، سرعت کشیدن به عنوان متغیر قابل دستکاری انتخاب می­شود. سرانجام نتایج نشان داد این فرایند عملکرد خوبی در خط واقعی رانشگری دارد و قادر به تضمین کیفیت خوب محصول است.

 

بهبود فرایند رانشگری در رانشگرهای شرکت KraussMaffei

شرکت KraussMaffei، از نتایج مطالعات تحقیقاتی که از طریق همکاری با موسسه آمیزه ­کاری و رانشگری بسپار (IPEC) در دانشگاه اتریش کسب می­کند برای بهبود فرایند رانشگری خود استفاده خواهد کرد. مطالعات در موسسه IPEC با تمرکز بر واحد نرم­سازی رانشگرهای تک ­ماردان در مورد رانشگری لوله پلی ­الفین برای آینده ­ی نیازهای صنعت انجام شده است. شرکت اظهار داشت که بهبود رفتار فرایندی به افزایش ظرفیت عملکرد محصولات از طریق تقویت برونداد، رفتار دمایی و میزان همگن­ سازی بسپارهای مورد فرایندکاری کمک خواهد کرد.

شرکت، در نمایشگاه اخیر Chinaplas خط کامل رانشگری را برای تولید لوله ­های PP-R دو رشته­ یا دوتانه­ای (twin-strand) معرفی نمود. این خط دارای رانشگر تک ماردان KME 60-30 B/R است. رانشگری که در چین با ابعاد جدید برای تولید لوله با قطر mm 40 20 در حداکثر سرعت m/min 25 در هر رشته و فاصله محوری mm 450 ساخته شده بود به نمایش گذاشته شد (شکل 1). اجزای اصلی خط شامل رانشگر تک ماردان KME 75-30 B/R، دو هم­رانشگرKME 20-25 D/C  برای تولید نوار (strip) و دو کلگی لوله KM-RKW 32 بود.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 169ام ماهنامه بسپار مهرماه 95 بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا