اخبار

پنجره‌های ارزان قیمت با بازدهی انرژی بالا

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، بر اساس تخمین‌های انجام شده در ایالات متحده آمریکا، 10 درصد از کل انرژی بکار گرفته شده در ساختمان‌ها به کارایی پنجره مربوط می‌شود. هزینه ناشی از این سهم از انرژی بطور سالانه برابر 50 میلیارد دلار برآورد شده است. از سوی دیگر، هزینه جابجایی و نصب پنجره با بازدهی بالا، امری هزینه‌بر محسوب می‌شود. برای دست‌یابی به یک راه‌حل جامع، یک گروه تحقیقاتی در آزمایشگاه ملی Lawrence در شهر Berkeley اقدام به توسعه پوشش‌هایی نموده‌اند که قادر به بازتاندن حرارت بوده و قابل رنگ‌آمیزی بر روی بخش بیرونی پنجره می‌باشد. این پوشش بطور انتخاب شده بخش مادون قرمزانرژی خورشیدی را به محیط بازتابش می‌کند و تنها به نور مرئی اجازه عبور از پنجره را می‌دهد. این امر به بازدهی پنجره در مصرف انرژی بخصوص در مناطق گرم کمک شایانی خواهد نمود.

در حال حاضر محصولاتی که قادر به عبور انتخاب شده نور هستند بصورت تجاری در بازار وجود دارد؛ اما، برای نصب آن نیاز به یک متخصص در این زمینه می‌باشد که هزینه بالایی در پی دارد. با این حال، با استفاده از پوشش‌های توسعه یافته توسط تیم تحقیقاتی، میزان صرفه جویی در مصرف انرژی به 35 میلیارد کیلووات-ساعت خواهد رسید. این امر به نوبه خود میزان تولید گاز CO2 را بطور سالانه به میزان 24 میلیارد کیلوگرم کاهش خواهد داد که خود معادل حذف کردن 5 میلیون خودور از جاده‌ها می‌باشد.

فناوری توسعه یافته در این پوشش بر پایه بسپار شانه‌ای مدور (bottlebrush) بوده که متشکل از یک زنجیر سخت در بخش محوری و شاخه‌های جانبی در امتداد آن می‌باشد. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده هدف از این پروژه تهیه پوششی در مقیاس صنعتی است که هزینه تمام شده‌ آن به ازاء هر فوت مربع 5/1 دلار باشد. این مقدار یک دهم هزینه موجود در بازار در حال حاضر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا