مقالات

پلیمری ها چه تعداد کرسی بین 500 شرکت برتر سال 94 داشتند؟

 

بررسی آماری 500 شرکت برتر ایران در سال 1394

 

سازمان مديريت صنعتي رتبه ­بندی سال 1394 شركت­هاي برتر ايران (براساس اطلاعات سال مالي 1393) را برای هجدهمین سال متوالی تهیه  و منتشر کرده است. بنابر اعلام این نهاد هدف از رتبه بندي شركت هاي برتر ايران عبارت است از : شفاف سازی فضای كسب و كار و جايگاه اقتصادی شركت های ايرانی و رتبه بندی آ ن ها از  نظر ميزان تاثيرگذاری در اقتصاد ملی، با هدف گسترش  رقابت در فضای كسب و كار بنگاه های اقتصادی.

این سازمان رتبه‌بندی شرکت های برتر ایران را برای سالیان متوالی تهیه کرده است و فهرست با الهام از رسالت سازمان با فراهم کردن آمار و اطلاعات شفاف و مفید در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور، فضای روشن‌تری از کسب و کار اقتصادی کشور ارایه می‌دهد و به مدیران، سیاستگذاران و پژوهشگران، یاری می رساند تا شناخت و درک دقیق‌تری از مقیاس، ساختار مالی و اقتصادی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور بیابند. این اقدام مهم سازمان می تواند در فضای پسا تحریم و شرایط ورود به آزاد سازی اقتصادی همچنین ورود بنگاه­های تولیدی برتر به عرصه های بین المللی در قالب صادرات و تهیه آسان مواد اولیه محصولات تولیدی خود؛ سودمند واقع شود.

 

بسپار نیز در این گزارش سعی کرده این فهرست را با تمرکز بر شرکت­های مرتبط با صنعت پلیمر کشور بررسی کند. گروه پتروشیمی­ با 28 شرکت عمده فهرست صنایع مرتبط پلیمری را تشکیل می­دهد و در رتبه­ های بعدی گروه محصولات شیمیایی و بهداشتی با 10 شرکت؛ لاستیک و پلاستیک با 8 شرکت؛ گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو، گروه بازرگانی و گروه سرمایه ­گذاری مالی هر کدام با 2 شرکت؛ گروه فراورده های نفتی، شرکت­های پیمانکاری و گروه خدمات فنی و مهندسی هر کدام 1 شرکت مرتبط به این حوزه را در این لیست دارند. لیست تفصیلی را در جدول شماره 1 می­توانید مشاهده کنید.

 

خلاصه­ای از آمار

سازمان مدیریت صنعتی از سال 77 اقدام به انتخاب 100 شرکت برتر کرده به طوری که در سال 94 این رقم به 500 شرکت برتر رسیده که در 28 شاخص و در 29 گروه صنعتی با هم مقایسه و رتبه بندی شده است. امسال 800 بنگاه تولیدی به طور داوطلبانه اقدام به ثبت‌نام و ارایه اطلاعات مالی خود به این سازمان کردند که از میان آن­ها 500 شرکت برتر انتخاب شد. حداقل میزان فروش بنگاه تولیدی داوطلب در همایش شرکت‌های برتر باید بالغ بر 200 میلیارد ریال باشد.

 

همانطور که در عکس 1 مشاهده می­کنید گروه پتروشیمی نقش پر رنگی در لیست 500 شرکت برتر داشته است. این گروه با 48 درصد سهم رتبه نخست صادرات و با 23 درصد سهم رتبه نخست سودآوری را از آن خود کرده است. همچنین با داشتن به ترتیب 16 و 9/6 درصد سهم از لحاظ ارزش افزوده و دارایی در جایگاه دوم و با 12 درصد سهم در جایگاه سوم میزان فروش (درآمد) قرار دارد.

 

 

10 شرکت برتر صادرات گرا براساس شاخص ترکیبی صادرات مشخص می­شوند. این شاخص نرکیبی از سه شاخص صادرات، رشد صادرات و نسبت صادرات به فروش است. . بنابراين ، شركت هايي كه در سال مالي 1393 صادرات داشته­اند، براساس شاخص تركيبي صادرات رتبه بندي شده اند و 10 شرکت اول فهرست به عهنوان شرکت­های برتر صادرات گرا معرفی شده­اند. همانطور که در عکس 2 مشاهده می­کنید از بین این 10 شرکت 7 شرکت پتروشیمیایی هستند.

 

نگاهی جزیی به بخش­های مرتبط

اطلاعات شرکت­های مرتبط به حوزه پلیمر و رنگ در جدول 1 جمع ­آوری شده است.

 

صد شرکت نخست

شرکت پتروشیمی خلیج فارس با میزان فروش 308 میلیارد و 425 میلیون ریالی در صدر شرکت های برتر ایران قرار دارد. این شرکت رتبه نخست صادرات، بالاترین ارزش بازار، بالاترین ارزش افزوده، بیشترین سودآوری و بالاترین رتبه فروش را در بین 100 شرکت اول دارد. در عین حال از لحاظ بیشترین دارایی در رتبه 9 قرار دارد. در بین 100 شرکت اول دو شرکت پتروشیمی فجر و پتروشیمی مبین در لیست بیشترین صعود قرار دارند. پتروشیمی فجر با 36 پله صعود از رتبه 124 در سال 93 امسال به رتبه 88 صعود کرده و در بین 100 شرکت برتر تازه وارد است.پتروشیمی مبین نیز با 23 پله صعود از رتبه 71 به رتبه 48 دست یافته است.

در بین صد شرکت نخست 16 شرکت مرتبط با صنایع پلیمر حضور دارند که از این بین  13 شرکت در گروه پتروشیمی و 1 شرکت در هریک از گروه­های خدمات بازرگانی،شرکت­های چند رشته­ای صنعتی و سرمایه­گذاری­های مالی و یک شرکت یعنی کروز به عنوان مجموعه ساز قطعات خودرو در رتبه 66 قرار دارند.


(ادامه دارد …)


در صورت تمایل به مطالعه متن کامل این گزارش لطفا شماره 163 بسپار را در اسفندماه ماه 1394 ببینید.


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا