اخبار

پلیمرهای جدید ستاره ای شکل، شاید جایگزینی برای آنتی بیوتیک ها!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، گونه ی جدیدی از پلیمرهای ستاره ای شکل در کشتن باکتری های مقاوم به دارو موثر عمل کرده اند. این مساله گزینه ی درمانی جدیدی را پیش روی محققین برای استفاده های بیشتر در آینده قرار داده است. یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ملبورن استرالیا زنجیرهای پروتئینی شبه ستاره ای یا “بسپارهای پپتیدی” را ایجاد کرده اند که باکتری هایی را می کشد که در برابر آنتوبیوتیک ها مقاوم هستند.

به گفته ی پروفسور Greg Qiao  از این مرکز تحقیقاتی، در حال حاضر تنها راه واقعی برای درمان عفونت های ناشی از باکتری های موجود آنتی بیوتیک ها هستند. اما او معتقد است این روش مبارزاتی تا چند دهه دیگر بیشتر دوام نخواهد داشت. به همین دلیل تیم او در چند سال اخیر در مورد بسپارهای پپتیدی فعالیت های بسیاری را انجام داده و بسپاری ستاره ای شکل که می تواند در کشتن باکتری ها بسیار مناسب باشد را طراحی کرده اند. نکته ی قابل توجه که این بسپارها برای سلامت بیمار هیچ خطری را ایجاد نمی کنند.

آزمون های انجام شده روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که این پلیمر در از بین بردن باکتری‌های Gram بسیار موثر عمل می نماید. این باکتری ها انواعی هستند که در برابر آنتی بیوتیک ها بسیار مقاوم شناخته می شوند.

طبق بررسی های انجام شده این پلیمر ستاره ای می تواند از مسیرهای مختلف (Pathway) منجر به کشته شدن باکتری ها شده در حالی که آنتی بیوتیک های معمول تنها از یک مسیر منجر به کشته شدن آن ها می‌شوند. این مساله بدین معنی است که این بسپار می تواند انواع مختلفی از باکتری ها را از بین ببرد.

این تیم تحقیقاتی معتقدند که فعالیت های آن ها مسیر جدیدی را در درمان عوامل بیماری زای مقاوم به آنتی بیوتیک ها گشوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا