اخبار

پشیمانی مجلس از تصویب یارانه خوراک/ عدم تعامل پتروشیمی ها با صنایع تکمیلی

بسپار می نویسد، با رویه فعلی، موضوع تعاونی ها در آینده به یک مشکل تبدیل می شود. در اینجا ضروری به نظر می رسد که تشکل ها همچون انجمن ملی پلاستیک نظارت دقیقی انجام دهند و سپس سهمیه ها را به واحدهای تولیدی اختصاص دهند.

نهمین جلسه کمیسیون بازرگانی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران 6 دی ماه 1395 در دفتر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن و به ریاست مهندس متوسلیان، رییس هیئت مدیره انجمن ملی برگزار شد.

دستور جلسه کمیسیون عبارت بود از: اخبار پیش از دستور، ارائه گزارش از روند عرضه و تقاضای مواد پلیمری در آذر ماه، هدف گذاری و مکتوب کردن شرح وظایف کمیته ها شامل؛ کمیته مواد اولیه و کمیته حمل و نقل. 

متوسلیان در بخش اخبار پیش از دستور به موضوع نرخ خوراک پتروشیمی ها اشاره کرد و گفت: اخیرا مجلس یک دستورالعمل در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها تصویب کرد که بنده این مورد را با یک نفر از نمایندگان مجلس مطرح و موضوع را پیگیری کردم.

وی ادامه داد: پس از پیگیری های انجام شده مجلس برای تصویب این مصوبه اظهار پشیمانی کرد.

رئیس انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران با بیان این که ما مخالف استفاده پتروشیمی ها از یارانه نیستیم، تصریح کرد: با وجود بهره مندی آنها از یارانه، اما تعامل صنایع پتروشیمی با صنایع تکمیلی، درست و مطلوب نیست.

متوسلیان گفت: پس از آن که در سال 93 تصمیم گرفتند که قیمت محصولات پتروشیمی را با نرخ ارز آزاد محاسبه کنند، اما در حال حاضر این محصولات به روشی عرضه می شود که رقابت شکل می گیرد و در عمل محصولات تمام شده حالت غیر رقابتی به خود می گیرند. 

وی در همین باره ادامه داد: بنده این موضوع را در اتاق ایران مطرح کردم و پس از پیگیری های انجام شده و همچنین هماهنگی با دیگر صنایع مانند فولاد، اساس نامه اخیر 12 تشکل، خطاب به رئیس جمهور ایران شکل گرفت. 

هوبه فکر از دیگر اعضای حاضر در این نشست به برگزاری انتخابات چند روز گذشته انجمن همگن صنایع پلاستیک تهران اشاره کرد و گفت: این انتخابات با حضور تعداد زیادی از اعضا و با حضور نمایندگانی از وزارت صنایع و خانه صنعت و معدن تهران، در کمال آرامش و متانت برگزار شد.

وی گفت: مشی هیئت مدیره جدید انجمن همگن صنایع پلاستیک تهران، هم اندیشی و همدلی با دیگر تشکل ها است و برای تحقق این موضوع تصمیم داریم جلسه های مشترک دوره ای با دیگر انجمن ها برگزار کنیم.

خرازی از دیگر اعضای کمیسیون بازرگانی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران به موضوع مشکلات موجود با پتروشیمی ها  پرداخت و گفت: اخیرا جلسه هایی با پتروشیمی های مارون و جم برگزار کردیم اما به هیچ نتیجه ای منجر نشد.

وی ادامه داد: دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی ایران یک حرف و واحدهای پتروشیمی حرف دیگر می زنند، در مجموع سخنان زیبایی عنوان می شود اما در عمل چیزی اتفاق نمی افتد. 

متوسلیان در بخش دیگری از سخنان خود، شورای ملی رقابت را تنها نهادی ذکر کرد که می تواند به صورت مستقیم وارد عمل شده و در اصل دارای قدرت اجرایی است.

خرازی نیز بر ضرورت حمایت نهادهای تاثیرگذار از تعاونی ها تاکید کرد. 

دیانت پی دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن نیز به وجود یک موج برای تحت کنترل درآوردن تشکل ها اشاره کرد و گفت: این موضوع در بسیاری از انجمن ها در حال اپیدمی شدن است.

وی ادامه داد: اکنون در اتاق بازرگانی ایران، فدراسیون آب شکل گرفته است که بنده نیز جزو هیئت مدیره آن هستم. حالا این فدراسیون می خواهد کاری انجام دهد نهادهای بالادستی بر تشکیل کنفدراسیون تاکید می کنند. 

سید جوادموسوی کارشناس بورس کالا و عضو کمیسیون بازرگانی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران نیز اظهار کرد: با رویه فعلی، موضوع تعاونی ها در آینده به یک مشکل تبدیل می شود. در اینجا ضروری به نظر می رسد که تشکل ها همچون انجمن ملی پلاستیک نظارت دقیقی انجام دهند و سپس سهمیه ها را به واحدهای تولیدی اختصاص دهند.

وی در ادامه اظهار داشت: هنگامی که اوج التهاب بازار پلی اتیلن بود و این مواد وضعیت مناسبی نداشتند، با یک بررسی مشخص شد که بسیاری از دریافت کنندگان این محصولات فاقد هر گونه تولیدی بوده اند. 

دیانت پی هم در این خصوص گفت: انجمن پلی اتیلن بسیاری از شرکت های گمنام را شناسایی کرد و حتی مقدار مواد مورد نیاز واحدهای تولیدی را به نهاد مربوطه ارائه داد و آنها نیز موارد را برای اصلاح سهمیه ها به استان ها ابلاغ کردند اما در نهایت استان ها پاسخ دادند که سهمیه های موجود درست است.

وی در دستور کار قراردادن اصلاح سایت بهین یاب را یک ضرورت دانست. 

متوسلیان نیز در این باره عنوان کرد: قرار شده است آقای مهدی پورقاضی با یک نفر از پرسنل انجمن در خصوص سایت بهین یاب فعالیت کنند.

وی گفت: انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران مصوبه اصلاح سایت بهین یاب را از کارگروه تنظیم بازار دریافت کرده است و ما اکنون برای تقویت کار، درصدد جلب حمایت شورای رقابت هستیم.

[EasyDNNGallery|16118|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

ارائه گزارش از روند عرضه و تقاضای مواد پلیمری در آذر ماه یکی از بندهای دستور جلسه کمیسیون بازرگانی بود. موسوی در این زمینه گفت: میزان عرضه ها در چند هفته گذشته بیش از 60 هزار تن در هفته بود، اما این میزان در هفته گذشته به 54 هزار تن از سوی پتروشیمی ها کاهش یافت.


وی در همین ارتباط ادامه داد: این که چرا پتروشیمی ها چنین کاری کردند، نمی توان یک دلیل منطقی برای آن یافت.

موسوی در بخش دیگری از گزارش خود گفت: در حال حاضر بازار کشش چندانی ندارد. از سوی دیگر تقاضای پی وی سی نیز کم شده است بنا بر این بحران جدی در بازار وجود ندارد. 

به گفت این کارشناس بورس کالا از ابتدای سال تا کنون نساجی ها دارای جذابیت بوده اند. در سال جاری روند پ پ نیز به صورت سینوسی به صورت مستمر در حال افزایش و کاهش بوده است.

موسوی گفت: در حال حاضر بازار جهانی به دلیل تعطیلات کریسمس در حالت تعطیل قرار دارد. بنده پیشنهاد می دهم که در صورت امکان در هفته های آخر دی ماه از خرید پی وی سی خودداری شود چون هند از فوریه شروع به خرید این محصول می کند و در نتیجه قیمت کالا به شدت افزایش می یابد. 

وی ادامه داد: از سویی دیگر قیمت نفت همچنان در حال افزایش است و امکان دارد اتیلن هم روند صعودی داشته باشد.پ پ هم از اواخر بهمن به دلیل آغاز صادرات، قیمت آن روند افزایشی خود را آغاز می کند.

موسوی یکی از دلایل تصمیم اخیر بورس کالا در خصوص سه ماهه شدن سهمیه ها را فشار از جانب پتروشیمی ها ذکر کرد. 

ستاره اقبال دبیر کمیسیون بازرگانی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران پیشنهاد داد تا موضوع های مورد نظر کمیسیون با هدف برگزاری سمینار به کمیسیون آموزش پیشنهاد داده شود.

وی همچنین پیشنهاد حضور نماینده ای از سوی کمیسیون بازرگانی در جلسه هیئت های تجاری کشورهای خارجی که به ایران می آیند را ارائه داد. 

متوسلیان نیز یکی از موضوع های پرجاذبه برای سمینار آموزشی را مسئله مواد اولیه، ذکر کرد. 

یکی دیگر از دستور جلسه کمیسیون بازرگانی، موضوع تدوین اهداف کمیته ها بود. موسوی در خصوص کمیته حمل و نقل پیشنهاد داد تا انجمن در موضوع حمل و نقل با چند شرکت معتبر قرارداد منعقد و آنها را به اعضا اعلام کند.

موسوی که عهده دار کمیته مواد اولیه است از حاضران درخواست کرد تا پیشنهادهای خود را برای تدوین اهداف این کمیته ارائه دهند. 

دیانت پی با ارائه پیشنهاد به کمیته مواد اولیه عنوان کرد: در این خصوص موضوع عرضه های مرتبط در یک روز و همچنین موضوع بازگشت سقف ها به روال گذشته یعنی همان 10 درصد جزو اهداف این کمیسیون باشد.

موسوی نیز در واکنش به آن گفت: موضوع سقف برای پلی اتیلن چندان مهم نیست چون رقابتی در این زمینه وجود ندارد.

متوسلیان در پایان جلسه کمیسیون بازرگانی از اعضای تشکل ها برای حضور در نمایشگاه افغان پلاست دعوت کرد و گفت: افغانستان بازار بسیار خوبی برای محصولات پلاستیکی ایران است که حضور در این نمایشگاه می تواند به یافتن بازار کمک کند.


اعضای حاضر در کمیسیون عبارت بودند از: متوسلیان، هوبه فکر، خرازی، موسوی، محرم خانی، فرجی و اقبال.


منبع: اینپیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا