اخبار

پرداخت یارانه دستمزد به بنگاه های آسیب دیده از سیل

بسپار/ ایران پلیمر مدیرکل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرح اشتغال عمومی در مناطق سیل زده و پرداخت یارانه دستمزد به واحدهای آسیب دیده از سیل خبر داد.

مردادماه سال گذشته بود که سیاست تثبیت شغل در شرایط تحریم در وزارت کار مطرح شد. این سیاست در جهت حفظ اشتغال موجود بود، علی ربیعی، وزیرسابق کار درباره این طرح گفت:این سیاست به معنای پرداخت بیمه بیکاری در داخل کارگاه است و در دوران تحریم‌ها هدف گذاری شده است. اما روش‌ها تغییر یافته است و برخی مشاغل در شرایط تحریم همانند پوشاک و پایین دستی پتروشیمی اشتغال بیشتری جذب می‌کنند و برخی بی تفاوت هستند.

طرح یارانه دستمزد یکی از برنامه ها و سیاست های دولت در حوزه اشتغال در شرایط بحران اقتصادی است،این طرح سال گذشته در کشور در حال اجراست و به کارآفرینانی که دانش آموختگان دانشگاهی را جذب کنند 30 درصد یارانه دستمزد می دهد.

طرح یارانه دستمزد که بخشی از طرح اشتغال در زمان تحریم و در جهت صیانت از اشتغال موجود است. محسنی بندپی، سرپرست سابق وزارت کار  گفت: استان‌هایی مثل کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد، استان‌هایی هستند که تقریباً در حال پرداخت یارانه دستمزد به آنها هستیم که بتوانیم بهبود وضعیت اشتغال را در این استان‌ها پیگیری کنیم.در 8 استانی که نرخ بیکاری در آن بالاست، در حال پرداخت یارانه دستمزد هستیم، طرح تکمیلی صیانت از مشاغل موجود در حال اجراست.

وی با بیان اینکه طرح تامین مالی خرد را در حوزه هدف‌گذاری اشتغال پیگیری خواهیم کرد،‌ اظهار داشت: دو طرح تکمیلی داریم. یکی صیانت از اشتغال موجود است که می‌خواهیم شرایطی فراهم کنیم تا در کنار ایجاد یک میلیون اشتغال از ریزش اجباری نیروی کار هم صیانت کنیم، تمام بنگاه‌هایی که در این زمینه مشکل دارند شناسایی شده و با آنها مذاکره شده تا بتوانیم در مسیر تداوم کارشان مشکلاتشان را برطرف کنیم.

سرپرست وزارت کار افزود: طرح تکمیلی دوم نظارت است. تمام تلاشمان این است که نظارت را درست کنیم تا منابع خاصی که برای اشتغال در نظر گرفته شده در همین حوزه صرف شود. هم از گروه‌های مردم‌نهاد و جهاد دانشگاهی و هم از نهادهای دیگر درخواست داریم تا در این باره نظارت داشته باشند که منابع ذکر شده برای اشتغال صرف شود.

 

*پرداخت 30درصد یارانه دستمزد به کارآفرینان

عیسی منصوری، معاون وزیرتعاون ،کارورفاه اجتماعی  درباره این طرح گفت:به کارآفرینانی که دانش آموختگان دانشگاهی را به کارمی گیرند، یارانه دستمزد  پرداخت می شود.  کارآفرینانی که ازشغل اولی های دانشگاهی در واحدهای خود استفاده کنند، به میزان 30 درصد یارانه دستمزد تعلق می گیرد تا هزینه های اشتغال برای آنان نیز کاهش یابد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، اجرای طرح یارانه دستمزد را از سیاست ها این نهاد برای مهار نرخ بیکاری استانها اعلام کرد و گفت:اجرای طرح های اشتغال فراگیر، مشاغل خانگی، اشتغال حمایتی و طرح کارورزی از دیگر برنامه های اجرایی در کشور برای مهار بیکاری است. با نظارت دقیق، ایجاد هماهنگی بین بخشی و پیشبرد مطلوب این برنامه ها می توان تا حد زیادی به کاهش نرخ بیکاری در کشور امیدوار بود.

 طبق وعده مدیر کل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار وزارت کار قرار است یارانه دستمزد به بنگاه های آسیب دیده از سیل پرداخت شود.

 

*اجرای طرح اشتغال عمومی در مناطق سیل زده

علاءالدین ازوجی،مدیرکل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار وزارت کار درباره اشتغال مناطق سیل زده گفت: امداد نجات، اسکان و استقرار موقت و دائمی از جمله اقداماتی است که باید در استانهای سیل زده صورت گیرد که در  بخش امداد و نجات خوب عمل شده است.

مدیرکل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طی جلساتی با معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکیدمان بر سفرهای هدفمند به مناطق سیل زده است تا اقدامات متناسب با وضعیت فعلی باشد.

ازوجی تاکید کرد: موضوع مشارکت سمن ها و جوامع محلی در نقاط آسیب دیده خیلی مهم است چرا که در مناطق آسیب دیده از حوادث طبیعی قبلی شاهد بودیم گروه هایی که از استان های مختلف آمده بودند بعد از مدتی مکان را ترک کردند و حالا احتمال این که بخشی جمعیت آسیب دیده این مناطق در حال مهاجرت باشند وجود دارد.

وی تصریح کرد: ما نمی توانیم موضوع مهاجرت را تنها از طریق طرح های عمرانی پیگیری کنیم اما می توان با اجرای طرح های اشتغال زا موقتی و پایدار، با مشارکت جوامع محلی نگهداشت مردم همان مناطق را راحت تر انجام داد.

ازوجی بیان کرد: اطلاعات استخراج شده از 76 شهرستان خسارت دیده در سیل طی سیل اخیر نشان می دهد عمدتا شهرستان هایی که نرخ بیکاری تا حدودی بالاتر از متوسط کشور داشتند دچار خسارت شدند بنابراین  اقداماتی که در این مناطق انجام می شود باید به گونه ای باشد که هم موقتی، هم سریع و هم دائمی باشد تا آمار بیکاری از این مقدار بالاتر نرود و حتی بتوان با انجام مداخلات توسعه ای، اشتغال پایدار صورت گیرد و بیکاری کاهش یابد.

وی از اجرای طرح اشتغال عمومی خبر داد و گفت: برای ساخت و سازهای زیربنایی از ظرفیت خود روستاها بهره گیری می شود و تجربه قبلی در برخی مناطق به ما نشان می دهد اگر این اشتغال را ایجاد نکنیم ممکن است این جمعیت مناطق سیل زده به سمت سایر شهرها مهاجرت کنند.

ازوجی ادامه داد: بیش از چهار هزار نفر می توانند در قالب طرح مشاغل عمومی بین 6 ماه تا یک سال کار کنند و با منابع عمومی حدود 25 میلیارد تومان به آن ها پرداخت می شود.

مدیرکل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در بحث بیمه بیکاری برآوردهای اولیه ما نشان می دهد حدود دو هزار و 400 نفر مشمول بیمه بیکاری قرار می گیرند و البته ممکن است این آمار تا هزار نفر دیگر هم بالاتر رود.

وی گفت: دولت بنگاه هایی را در برخی شهرستان ها شناسایی می کند تا یارانه دستمزد پرداخت کنند و بیش از 3 هزار و 800 نفر یارانه دستمزد دریافت می کنند. اطلاعات گرفته شده از استان نشان می دهد حدود چهار هزار مددجو با مبلغ 700 میلیون تومان مشمول حمایت وزارتخانه می شوند، همچنین سه هزار مستمری بگیر سه میلیارد تومان دریافت می کنند.

 

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا