اخبار

پدرام سلطانی: دنبال کردن جریان استارت آپ ها از عوامل رشد بنگاه هاست

خبرنگار بسپار می نویسد، دکتر پدرام سلطانی نایب رییس اتاق ایران، در مجمع پایان سال 94 انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی لغو معافیت مالیاتی صادرات محصولات پایه پتروشیمی را اقدامی موثر در رفع مشکلات بنگاه‌های مکمل این صنعت دانست. وی همچنین به اهمیت استارت آپ ها در رشد بنگاه ها پرداخت.

دکتر پدرام سلطانی نایب رییس اتاق ایران، با انتقاد از نبود نگاه استراتژیک در توسعه صنعت، نگاه به توسعه صنعت را سیاسی دانست و افزود: ما مرحله بندی مشخصی برای توسعه صنایع خود نداریم. توسعه صنایع مادر پتروشیمی یک تصمیمی صحیح بود که به با انجام رسید. اما فاز دوم این توسعه چیست؟ به چه منظوری این صنعت را توسعه داده ایم؟ تبدیل گاز به مواد پتروشیمی یا نگاه به توسعه صنعت؟ غفلت از هدف دوم موجب مشکلاتی برای انجمن ها و صنایع پایین دست شده است.

سلطانی افزود: عدم حذف معافیت مالیاتی پتروشیمی ها موجب شده شما نسبت به رقیب خارجی محصولات را گرانتر تهیه می کنید. بایدمتناسب امتیازات پتروشمی شما نیز امیتازاتی کسب کنید. لغو معافیت مالیاتی صادرات محصولات پایه پتروشمی می‌تواند قدرت رقابت صنایع وابسته و مکمل را به آنها بازگرداند؛ هرچند متاسفانه دولت مخالف گرفتن این امتیاز از صنایع پتروشیمی مادر برای حمایت از صنایع وابسته به آنهاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به گزارش رقابت پذیری جهانی که به مقایسه 140 کشور می‌پردازد اشاره و تصریح کرد: طبق این گزارش که بلوغ اقتصادی کشورها را در 5 مرحله تقسیم بندی می‌کند در حال حاضر ایران در مرحله دوم یعنی گذر از اتکا به منابع به سمت اتکا به کارایی است. البته بنگاه های موفق کشور در مراحل پیشرفته تر قرار دارند.

سلطانی ارتباط با پارک های علم و فناوری و دنبال کردن جریان استارت آپ ها را از عوامل رشد بنگاه ها دانست و افزود: گوگل و تسلا مسابقه کشف و سرمایه گذاری در استارت آپ ها را دارند تا هم مانع رقیب تراشی در آینده شوند و هم ارزش افزوده آینده این بنگاه ها را به شرکت مادر برسانند. البته از هر 110 استارت آپ یکی به موفقیت می رسد و از هر هزار عدد یکی همچون گوگل می شود. البته پیمودن این مسیر نگاه و فصل جدیدی در فعالیت های بنگاهی ما ایجاد می کند. بنابراین باید به دنبال کشف خلاقیت های درون سازمانی و گزینش خلاقیت های برون سازمانی باشیم و اگر این مهارت را نداریم از مشاوران کمک بطلبیم.

نایب رئیس اتاق ایران همچنین به میزان تولید ناخالص داخلی در کشور اشاره و آن را در سطحی نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: تولید ناخالص داخلی از مجموع ارزش افزوده در حوزه تولید و خدمات حاصل می‌شود. حال باید به این سئوال پاسخ دهیم که چرا ایران با دارا بدون منابع غنی، تولید ناخالص داخلی غیرقابل توجیهی دارد و رشد اقتصادی آن هیچ گاه به میزان هدف گذاری شده در برنامه های توسعه ای محقق نشده است.

به اعتقاد سلطانی تولید ناخالص داخلی با اتکا به منابع افزایش ناچیزی پیدا می‌کند و آنچه می‌تواند در این رابطه اثرگذار باشد، بالا بردن سطح ارزش افزوده در تولیدات داخلی است.

وی در پایان  مطالعه کتاب “هنر شفاف اندیشیدن” و پیوستن به پویش “ایران من” برای تحول نظام آموزشی کشور را توصیه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا