اخبار

پارسا: بازار آشفته DOP جایی برای برنامه ریزی تولید باقی نمی گذارد

بسپار می نویسد،
مدیرعامل شرکت پلاستیک کار طی نامه ای به محتشمی پور ریاست محترم دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خواستار رسیدگی به اوضاع آشفته عرضه دی اتیل هگزانول و دی اکتیل فتالات شد.
متن نامه به شرح زیر می باشد: 

جناب مهندس رضا محتشمی پور

رئیس محترم دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی

با سلام و احترام
به استحضار می رساند در هفته های اخیر باز هم شاهد سناریوی تکراری مجتمع های پتروشیمی و در راس آن پتروشیمی شازند اراک که همچون همیشه از حمایت مقام عالی وزارت جناب مهندس نعمت زاده برخوردار می باشند، هستیم.
کاهش معنادار عرضه دی اتیل هگزانول و دی اکتیل فتالات (DOP ) وبه تبع آن کمبود قابل توجه مواد مذکور در بازار و افزایش چشمگیر قیمت DOP که یکی از اصلی ترین مواد مورد استفاده در صنعت کامپاند و گرانول می باشد ، بسیاری از تولیدکنندگان این محصول از جمله این مجموعه که سالهای متوالی واحد نمونه ملی و استانی بوده، را وادار به تعطیلی نموده است. التهاب در بازار به حدی است که تولیدکنندگان با قیمتهای نجومی نیز قادر به تهیه مواد مورد نیاز خویش نیستند. دستآوردی که از نگاه مثبت و التفات همیشگی وزیر محترم به صنایع پتروشیمی و بی توجهی معنادار ایشان به صنایع تکمیلی حاصل شده است.
در کنار افزایش تحمیلی قیمت تمام شده منتج از افزایش قیمت حامل های انرژی و دستمزد کارگران و در نظر گرفتن نرخ بالای تسهیلات بانکی و افزایش فشارهای غیر منطقی سازمان امور مالیاتی، افزایش قیمت مواد اولیه به دلیل اتخاذ سیاستهای نادرست و عدم برنامه ریزی صحیح شرکت ملی صنایع پتروشیمی و منفعت طلبی پتروشیمی ها ، فشار مضاعفی به تولیدکنندگان داخلی تحمیل نموده است که با ادامه وضع موجود باید شاهد ورشکستگی های گسترده در میان تولیدکنندگان صنایع تکمیلی پتروشیمی باشیم.
تأکید مقام معظم رهبری در ابتدای سال بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، به ضرورت حمایت و تداوم تولید ملی دلالت داشت. چراکه یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی حمایت از تولیدات داخلی با ارزش افزوده بالا و عدم خام فروشی در راستای افزایش ایجاد اشتغال، جلوگیری از خروج ارز و رشد اقتصادی است.
تولیدکنندگان داخلی در سالهای اخیر همواره با مشکلاتی عدیده ای نظیر تامین منابع مالی و سرمایه در گردش ، افزایش هزینه‌های تولید، کمبود مواد اولیه، قوانین و مقررات دست و پاگیر، محدودیتهای حاصل از تحریمها و … دست به گریبان بوده اند و انتظار به حق ما فعالین صنایع تکمیلی پتروشیمی تلاش همه جانبه دولت خصوصا مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت رفع این موانع همانند اقدامات و پشتیبانی های سالهای اخیر ایشان از صنایع پتروشیمی است تا ضمن حل مشکلات، مانع دلالی مافیایی در صنعت پلیمر و پلاستیک کشور شوند.

در پایان سوالی که مطرح می شود این است که آیا واقعا برای بازار تقریبا ثابت مصرف DOP در کشور نمی توان برنامه ریزی نمود؟ 

با تجدید احترام

 مدیر عامل و رئیس هیات مدیره

 هوشنگ پارسا

 

 رونوشت:
خانم پروین نباتی مدیرکل محترم صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صمت
آقای ایرج موفق رئیس محترم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز
آقای عباسعلی متوسلیان ریاست محترم انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران
آقای سید جواد میرحیدری ریاست محترم انجمن صنایع همگن پلاستیک تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا