مقالات

و ما گیاهان سخت جان …

امروز فردای شبی ست که خیلی ها نخوابیدند. شبی که روزهای پر اضطرابی را هم پشت سر داشت. دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا از توافق بین المللی و چندجانبه هسته ای که به نام برنامه جامع اقدام مشترک یا “برجام” شناخته می شود، خارج شد. معنای این خروج بازگشت تحریم های اقتصادی دوباره از سوی این کشور و احتمالا کشورهایی است که تحت نفوذ و یا اقتدار این کشور قرار دارند. 

البته که خبر خوبی نبود. کسی نمی توانست دغدغه ایران و ایرانی را داشته باشد و در عین حال از شنیدن این خبر خوشحال شود. خصوصا اینکه به یادآورد این تحریم ها تا کجا می تواند پیش برود و تا دارو و کالاهای اساسی را نیز در بربگیرد.

با اینحال آنچه که درست در نخستین ساعات پس از این رویداد در لایه های مختلف جامعه دیده می شود، به نوعی همگرایی ست. یک در کنار هم بودن و در کنار هم ماندن خیلی درونی و بی هدایت و رهبری. یک جور دلگیری عمیق و هیجان ضرب شست نشان دادن به تقابل با فردی که منافع ملی و ملت ایران را نشانه گرفته است. 

همین دل آدم را گرم می کند که هنوز هر چند سخت تر، ملتی زنده است و برای امروز و فردایش خواهد جنگید. همانطور که در یکی از گفت و گوهای این شماره به نقل از بزرگ مردی از صنعت رنگ و رزین آمده است، هر گیاهی در زمین مادری خود رشد می کند و می بالد و ما حتما که گیاهانی هر چند سخت جان خواهیم بود و به سلامت خواهیم گذشت از این تنگناهای تاریخی بسیار.

برای پیش بینی وضعیتی که پیش خواهد آمد با توجه به اعلام فوری و اصرار و جدیت اتحادیه اروپا مبنی بر ماندن در توافقنامه برجام و حمایت احتمالی آتی چین و روسیه شاید زود باشد و نیازمند صبر. با اینحال حتما تعامل و مذاکره با طرف های 5 منهای یک و سایر کشورها در راستای تامین منافع ایران، خروج امریکا از برجام را کم اثرتر خواهد کرد.

 

تبسم علیزادمنیر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا