اخبار

وزیر امور اقتصادی و دارایی: بانک‌ها ۱۱۵ درصد سپرده‌های خود تسهیلات داده‌اند

بسپار/ ایران پلیمر  وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار اعضای مجمع کارآفرینان در مورد گلایه کم‌کاری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولید، گفت: برخی بانک‌ها ۱۱۵ درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کردند.

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی با معاونان خود در نشست مجمع کارآفرینان کشور در محل وزارت اقتصاد حاضر شده و ضمن شنیدن مشکلات واقعی تولیدکنندگان و صادرکنندگان راه‌حل‌هایی برای حل این مشکلات ارائه کرد. 

فرهاد دژپسند در این نشست در مورد گفته یک کارآفرین که اعلام کرد ما ثروت نداریم، چند پاره آهن داریم، با اظهار خوشحالی از اینکه کارآفرینان به تولید ثروت می‌پردازند، گفت: ما هم از این ثروت کارآفرینان، میوه اشتغال و افزایش سهم اقتصاد و صادرات را می‌چینیم.

وی افزود: ثروت‌آفرینی در جامعه یک امتیاز است و از نظر کمیّت حدی ندارد، آنچه که محدودیت دارد، روش کسب ثروت است، اگر قوانین را رعایت کنید، هر چه دوست دارید می‌توانید به تولید ثروت بپردازید، آنچه بد است، کنز مال و خارج کردن آن از چرخه تولید است. 

دژپسند با اشاره به جریان میثم تمار گفت: روزی حضرت علی(ع) از این صحابه پرسید روزگار چطور می‌گذرد؟ و او گفت خوب می‌گذرد و بعد سؤال شد آیا با این اوضاع روزگار دیگران هم خوب می‌چرخد؟ که بعد از این توصیه، میثم سراغ شغل خرمافروشی می‌رود؛ یعنی در اسلام باید کاری کنیم که علاوه بر اداره زندگی خودمان، چرخ زندگی دیگران هم بچرخد و صادرکنندگان همین کار را می‌کنند. 

وی افزود: با افزایش صادرات، سهم ما در اقتصاد جهان بالا می‌رود و یقین دارم که شما کارآفرینان در این مرتبه قرار دارید، ثروت‌آفرینی می‌کنید و من به دوستانی که در این نشست فرصت نشد، صحبت کنند، بدهکارم. 

 

نباید سرمایه‌گذاری به بهای ابر تورم باشد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع کارآفرینان خبر داد: بسته رونق سرمایه‌گذاری و افزایش تولید تهیه شده است که علاوه بر افزایش تولید، مدیریت تورم هم در آن لحاظ می‌شود و خواهش می‌کنم دوستانی که نقطه‌نظراتی برای این بسته دارند، موارد را مکتوب کرده و دراختیار ما قرار دهید، ما هم پیگیری می‌کنیم، البته نمی‌گویم هر چه شما گفتید تبدیل به قانون می‌شود، چون فرایند طولانی است،‌ ولی سعی می‌کنیم نظرات بخش خصوصی هدر نرود. 

 

انتقاد وزیر از خصوصی‌سازی

وزیر امور اقتصادی با اشاره به صحبت یکی از کارآفرینان در مورد تک‌نرخی کردن ارز گفت:‌ این پیشنهاد ارائه شده است، در مورد خصوصی‌سازی هم که گفته شد تبدیل به مزایده‌سازی شده است، این درست است و تبدیل به واگذاری‌ها شده است. 

دژپسند در ادامه خاطرنشان کرد: اگر بند «الف» و «ب» سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اجرا می‌شد، خصوصی‌سازی واقعی اتفاق می‌افتاد و الان بحث واگذاری مدیریت‌های اجرایی در دولت مطرح است و دولت می‌خواهد گوشواره‌های سنگین اقتصاد را بریزد. 

وی تأکید کرد: تاکنون دو جلسه برای مقررات‌زدایی در هیأت واگذاری‌ها برگزار شده است. 

وی همچنین گفت:‌ آقای میراب دستیار وزیر اقتصاد در عرصه‌های اندیشه‌ورزی معرفی شده است که کارآفرینان می‌توانند پیشنهادهای خود را به ایشان ارائه کرده و این پیشنهادها قطعا مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد پیمان‌های دوجانبه پولی گفت: این تکلیف قانون برنامه ششم است که باید در وزارت اقتصاد پیگیری کنیم.

وی همچنین در مورد موانع صادراتی گفت: بنده خودم چهار سال معاون وزیر بازرگانی بودم و از مشکلات صادرکنندگان بی‌خبر نیستم، اما آنچه شما در فوت و فن صادرات می‌دانید، قطعا منِ وزیر نمی‌دانم، خواهش می‌کنم این مسائل صادرات را به رشته تحریر درآورید و به ما ارائه کنید که اگر نیاز به اصلاح قانون دارد، اقدام کنیم. 

 

نباید مودیان خوش حساب تنبیه شوند

وزیر اقتصاد در مورد مالیات تولیدکنندگان گفت: در مورد مؤدیان مالیاتی خوش‌حساب نباید بدرفتاری شود و دولت به خاطر تنگنای مالی نباید تولیدکنندگان را تنبیه کند و بدانید افزایش نرخ مالیات نسبت به رشد جی‌دی‌پی اسمی پایین است و نمی‌خواهیم روی مؤدیان خوش‌حساب فشار وارد کنیم. 

وزیر اقتصاد خطاب به کارآفرینان گفت: کمک کنید کسانی که فرار مالیاتی دارند را چگونه می‌توانیم شناسایی کرده و در تور مالیاتی بیندازیم، همچنین برخی از معافیت‌های مالیاتی مانند معافیت مالیاتی کشاورزی و زراعت وجود دارد که یکی دو ساله نمی‌شود، آن را برطرف کرد، همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان، مناطق محروم هم از پرداخت مالیات معاف هستند و در یک جاهایی نمی‌توانیم با این معافیت‌ها مقابله کنیم، زیرا تغییر در معافیت‌های مالیاتی مثل حرکت در میدان مین جنگی است

دژپسند در مورد گلایه کارآفرینان از عملکرد مالیات بر ارزش افزوده، گفت: در این مورد ما خودمان قائل به کاستی‌هایی در قانون هستیم که باید قانون صندوق مکانیزه فروش و قانون مالیات بر ارزش افزوده که در چهارشنبه این هفته از کمسیون اقتصادی مجلس بیرون می‌آید، در دستورکار قرار گیرد که اگر این قانون امسال به دولت ابلاغ شود، دیگر نباید مؤدیان خوب مالیاتی تنبیه شوند. 

دژپسند در مورد قطعه‌سازان خودرو گفت: همه شما به شرایط اقتصاد کشور آگاه هستید و در این هفته سومین جلسه ستاد اقتصادی برگزار می‌شود، سعی می‌کنیم برای تأمین سرمایه در گردش تولید، زمینه‌هایی فراهم کنیم. 

دژپسند ادامه داد: تولیدکنندگان قطعات خودرو برای مشکلاتی که دارند، به دولت راه‌حل پیشنهاد کنند.

 

* بانکها ۱۱۵ درصد سپرده‌ها تسهیلات دادند

دژپسند در مورد گلایه کارآفرینان مبنی بر اینکه بانکها تسهیلات سرمایه‌ در گردش به بانکها نمی‌دهند، گفت: این گونه نیست، برخی از بانکها تا ۱۱۵ درصد سپرده‌های جمع‌آوری شده تسهیلات دادند، چون آنها قائل به پرداخت تسهیلات هستند.

وی این را هم گفت: البته فردی پیش یک نیکوکاری رفته بود که قبلا وام قرض‌الحسنه گرفته بود و خواهان قرض‌الحسنه دیگری بود که او گفت برو از زیر فرش بردار و وقتی رفته بود چیزی نبود و به آن فرد گفته بود احتمالا دفعه قبل که کسی وام گرفته آن را پس نیاورده است، الان هم بانکها مطالبات و معوقاتی دارند که اگر مشتریان قبلی آنها را برگردانند، خود بانکها تسهیلات بیشتری می‌دهند. 

 

* تکلیف به بانکها برای واگذاری تصدی مازاد

وی گفت: البته به آقای معمارنژاد معاون بیمه و بانک وزارت اقتصاد گفته‌ام همه بانکها را مکلف کنند که شرکت‌های زیرمجموعه و تملک‌های اضافه خود را بفروشند تا تسهیلات جدیدی پرداخت کنند. 

دژپسند با اشاره به اینکه بانکها در سال گذشته ۶۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات دادند، گفت:‌ البته برخی از این رقم تسهیلات جدید نیست و تمدید تسهیلات است،‌ اما سال قبل ۲۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید

پرداخت شده است. 

 

سپرده‌گیری برای ال سی به ۳۰ درصد رسید

وزیر امور اقتصادی ودارایی در مورد مشکل خط اعتباری ال‌سی که کارآفرینان مطرح کرده‌اند نیز گفت: در ۱۷ شهریور سال جاری مصوبه ۳۶ بندی برای آسان شدن خط اعتباری ریالی گذرانده شد که میزان سپرده متقاضیان ال‌سی از ۱۳۰ درصد را به ۳۰ کاهش دادیم، ولی این را هم درنظر بگیرید نمی‌خواهیم به قیمت کاهش سرمایه‌گذاری تورم را کنترل کنیم و نمی‌خواهیم به بهای حمایت از سرمایه‌گذاری، ابرتورم در جامعه ایجاد کنیم. 

وی افزود: البته نباید تقاضا در اقتصاد دچار مشکل شود و این جنبه‌ها رعایت شود.

وی از کارآفرینان خواست مشکلات خود را از طریق پست الکترونیکی به وزارت اقتصاد ارائه کنند. 

در پایان این نشست، یکی از کارآفرینان گفت ما سرباز شما در جنگ اقتصادی هستیم و به این جمع اعتماد کنید، از جان مایه می‌گذاریم و افتخارآفرینی می‌کنیم، اما برخی از بخشنامه‌های دولت جلوی صادرات را می‌گیرد و چرا برخی از این بخشنامه‌ها عطف به ماسبق می‌شود، که دژپسند نیز در واکنش به این گفته اظهار داشت: شما سرداران جنگ اقتصادی هستید.

 

فارس

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا