اخبار

هند دنبال توافق تجارت ترجیحی با ایران است

بسپار می نویسد، یک مقام عالی رتبه در وزارت بازرگانی هند از تمایل کشورش برای امضای توافق تجارت ترجیحی با ایران پس از رفع تحریم‌ها خبر داد. 

به گزارش مهر به نقل از پایگاه خبری ایکانومیک تایمز، یک مقام عالی رتبه در وزارت بازرگانی هند که خواست نامی از او در خبر ذکر نشود، گفت: هند خواهان امضای توافق تجارت ترجیحی با ایران پس از رفع تحریم‌ها است.
این مقام ارشد هندی تصریح کرد: برای اولین بار است که هند تمایل به برقرای تجارت ترجیحی با کشوری در منطقه آسیا غربی دارد و ورود به ایران می‌تواند دسترسی هند به بازارهای کشورهای منطقه را در بر داشته باشد، ضمن اینکه اجرای تجارت ترجیحی با ایران در مرحله نظری قرار دارد. 

وی به این نکته اشاره کرد که مقصود من از قرار داشتن این موضوع در مرحله نظری این است که دو طرف نسبت به آن تمایل نشان داده‌اند اما تاکنون مذاکره‌ای صورت نگرفته است و تحقق این هدف می‌تواند گام منطقی رو به جلو دهلی در روابط تجاری با تهران باشد.
همچنین «آجای ساهای» مدیر کل فدراسیون سازمان صادرات هند گفت: ایران کشور مناسبی برای امضای قرارداد تجاری است و رسیدن به بازار ایران می‌تواند راه را برای دسترسی هند به بازارهای منطقه هموار کند.
صادرات هند به ایران در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی به ۴.۱۷ میلیارد دلار رسید، ضمن اینکه صادرات ایران به هند در همین مدت به ۸.۹۵ میلیارد دلار افزایش یافت، این درحالی است که صادرات ایران به هند در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ میلادی به ترتیب ۱.۴۴ میلیارد دلار و ۷.۶۶ میلیادر دلار گزارش شده و عمده آن نفت بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا