مقالات

همه چیز درباره ی “نه” به ایران پلاست …

چرا تاریخ نمایشگاه “ایران پلاست” عوض شد؟ در حالیکه مجوز برگزاری آن در مهرماه برای سه دوره تثبیت شده بود. 

برگزاری این نمایشگاه در فرردین ماه پیشنهاد چه کسی بود؟ چگونه بود که هیچ کس در بدنه صنعت از این تصمیم مطلع نشد و تنها با راه اندازی سایت اینترنتی این نمایشگاه در مورد آن اطلاع رسانی شد. 
چه کسی یا چه اراده ای تصمیم گرفت که معتبرترین نمایشگاه تخصصی صنعت پلیمر کشور را با انتخابی دیکتاتورمآبانه زمین بزند؟ چه کسی با حذف قدرترین سازندگان ماشین آلات و تجهیزات پلیمری، تولیدکنندگان مواد اولیه و محصولات و سایر دست در کاران این صنعت در کشور، با آبروی بین المللی این نمایشگاه که برگزاری دهمین دوره ی آن انتظار کشیده می شد، بازی کرد؟ چه کسی خواست تا در این نمایشگاه، با جذب اولویتمند مشارکت خارجی، بازار داخلی در شرایط پساتحریم را که می توانست بهترین موقعیت و فرصت برای رونق گرفتن دوباره بخش تولید و صنعت کشور در حوزه پلاستیک باشد، دو دستی تقدیم کند؟ 
چه کسی قدرت و توان آن را داشت تا در برابر سیاست ها و تصمیم سازی های حاکمیتی و دولتی که اصرار بر حمایت از تولید داخلی داشته و دارند، بایستد و به خواست جمعی همه ی تشکل های صنفی و صنعتی پلیمر کشور وقعی نگذارد؟ 

نمایندگان منتخب تشکل های یاد شده همراه و همصدا، از روز نخست مطلع شدن از تغییر زمان برگزاری نمایشگاه، با استراتژی “مذاکره”، تمام تلاش خود را به کار بستند تا بتوانند صاحب مجوز برگزاری نمایشگاه ایران پلاست، یعنی پتروشیمی را با ذکر ادله ی متعدد و مستند نسبت به عدم مناسب بودن و کارا بودن زمان اعلام شده برای این نمایشگاه (فروردین ماه!) متقاعد کنند. همزمان، با برگزاری جلسات متعدد با مدیران شرکت سهامی نمایشگاه ها که امکان آن از سوی نماینده این صنعت در اتاق بازرگانی فراهم شده بود، تاریخ های جایگزین را مورد بررسی و نهایتا انتخاب قرار دهند. هر چند شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعهد کرده بود که در این زمینه همکاری خواهد کرد، در نهایت تن به تغییر تاریخ برگزاری نمایشگاه نداد و به بهانه واگذاری فضا (علیرغم تذکرهای مکرر و مکاتبات انجام شده از سوی ذینفعان دال بر توقف پیش ثبت نام ها) حاضر به جابجایی سالن ها نشد، هر چند نه تنها غیرممکن نبود، بلکه در دوره های قبلی همین نمایشگاه مسبوق به سابقه نیز بود. 

به این ترتیب، امروز تشکل های صنفی و صنعتی پلاستیک و رسانه های تخصصی همسو، متفقا طبق آنچه در بیانیه شماره 3 منتشر شده است، عدم مشارکت خود را در دهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست اعلام کرده و با تشکیل هیات موسسی برای برگزاری نمایشگاهی مستقل که منافع این بخش از تولید و صنعت کشور را در ارتباطی معنادار با بازارهای هدف فراملی تامین کند، اقدام کرده اند. 

اما هنوز سوال های مطرح شده در ابتدای این یادداشت، بدون پاسخ مانده است و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی بخش صنعت کشور و وزیر آن که خود مبتکر برگزاری نمایشگاه ایران پلاست است، به هیچ یک از رویدادهای جاری، واکنشی که باید را نشان نداده اند. 

تبسم علیزادمنیر 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا