اخبار

هرویک یاریجانیان، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان در دیدار با رییس جمهور این کشور پیشنهاد داد: ایجاد منطقه آزاد اقتصادی و موسسه مالی و اعتباری

بسپار/ایران پلیمر رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان گفت: پیشنهاد راه اندازی یک مؤسسه مالی و اعتباری خارج از سیستم قوانین بانکی به رئیس جمهور ارمنستان ارائه شده است.

هرویک یاریجانیان  در یک نشست خبری با اشاره به دیدار خود با آرمن سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان  در نهاد ریاست جمهوری، گفت: این جلسه در ارتباط با روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان برگزار شد. 

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان با بیان اینکه دیدگاه رئیس جمهور ارمنستان نسبت به برقراری ارتباط با ایران مثبت است، افزود: انتظار وی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور اینگونه بود که در روابط اقتصادی اوراسیا و در زمینه سرمایه گذاری متقابل دو کشور بیشتر فعالیت داشته باشیم و اتاق بازرگانی به عنوان یکی از موثرترین عوامل در این راستا نسبت به این موضوع دقت بیشتری داشته باشد. 

یاریجانیان اظهار داشت: با توجه به اینکه بانک های ایرانی و ارمنستان با هم لینک نیستند در این دیدار ما پیشنهاد ایجاد یک موسسه مالی و اعتباری را  را ارائه دادیم تا خارج از سیستم قوانین بانکی روابط بین دو کشور و جمهوری اسلامی ایران با حوزه اوراسیا را  پوشش دهد. 

وی افزود: همچنین پیشنهاد تجارت با پول های رایج دو کشور یعنی ریال و درام مطرح شد که رئیس جمهور ارمنستان اعلام کردند که این موضوع باید با هیات دولت مطرح شود. 

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان بیان داشت: خطوط هوایی بین دو کشور بسیار ضعیف است بنابراین یکی از موضوعات مورد بحث با رئیس جمهور این کشور توجه به این بخش بود. همچنین ارتقاء کیفیت جاده‌های ارمنستان برای توسعه ترانزیت از پیشنهادات ما بود. 

یاریجانیان با اشاره به منطقه آزاد مقری اظهار داشت: در جلسه مذکور در این مورد هم بحث شد که راه اندازی این منطقه آزاد بسیار در توسعه همکاری های تجاری دو کشور می تواند موثر باشد.

وی بیان داشت: مهمترین موضوع مدنظر رئیس جمهور ارمنستان برای توسعه روابط تجاری اعزام هیات ها و ایجاد نمایشگاه ها و استفاده حداکثری از ظرفیت دو کشور بود. 

یاریجانیان  با بیان اینکه مرز ایران و ارمنستان برای برقراری روابط تجاری بسیار امن است، گفت: ضمن اینکه ارمنستان جزء کشورهای حوزه اوراسیا است و ما می توانیم از این پیمان منطقه ای به نحو احسن استفاده کنیم و در شرایط سخت تحریم ها می توان از این موقعیت استفاده خوبی داشت. 

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان بیان داشت: تجارت دو کشور ایران و ارمنستان حدود 300 میلیون دلار است بطوری ایران به ارمنستان گاز صادر و از ارمنستان برق به ایران صادر می شود. 

وی با اشاره به اینکه اما در زمینه صادرات کالا قدرت رقابت  با ترکیه را نداشته ایم، بیان داشت:  اخیرا رنگ های خودرویی و ساختمانی و همچنین لوازم التحریر صادرات خوبی به ارمنستان دارد  اما جای خالی محصولات صادراتی صنعتی پایه ای به شدت احساس می شود و در این زمینه در بازار ارمنستان موفق عمل نکرده ایم. 

یاریجانیان با اشاره به اینکه ارمنستان با کانادا، سوئیس و بلژیک تعرفه ترجیحی دارد، بیان داشت:  می توان محصولاتی که جنبه رقابتی از نظر کیفیت و کمیت دارند را  کشور ارمنستان  صادر و از آنجا محصولمان را به اقصی نقاط دنیا صادر کرد. 

وی با اشاره به اینکه تا امروز هر نمایشگاهی که  در کشور ارمنستان توسط  ایران برگزار شده از کارایی لازم برخوردار نبوده است، گفت: شرکت های متوسط بدون برنامه ریزی خاص در این نمایشگاه ها شرکت کرده اند و به همین دلیل اهداف مشخصی نداشته اند. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان بیان داشت: در مجموع نمایشگاه ها ما در ارمنستان کم فروغ  بوده است  که لازم است از سوی وزارت صنعت به این موضوع رسیدگی شود. 

یاریجانیان با انتقاد سیاست گذاری های شتابزده و تصمیمات ناگهانی که باعث آسیب به صادرات می شود، بیان داشت: اگرچه  جزو مهمترین صادرکنندگان و تامین کنندگان  صیفی جات کشور ارمنستان بودیم اما اعمال ممنوعیت‌های اخیر باعث شده تا  ترکیه جایگزین ایران در ارمنستان شود. 

وی اظهار داشت: کمتر از یک ماه دیگر هیئتی 100 نفره از فعالان اقتصادی به ارمنستان سفر خواهند کرد. 

 

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا