اخبار

نوع جدیدی از باکتری که PET می خورد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، محققان ژاپنی نوع جدیدی از باکتری را کشف کردند که از PET بعنوان منبع غذایی خود استفاده می‌کند. به گزارش cen.acs.org، از این باکتری جدید می‌توان بمنظور زیست تخریبی PET استفاده کرد.

می‌توان PET را بطور شیمیایی به تک‌پارهای سازنده آن تجریه نمود. اما، این فرایند اغلب کُند بوده و به دماها و فشارهای بالا نیازمند است. البته، در گذشته قارچ‌هایی که قابلیت تجزیه PET را داشتند یافت شده بودند؛ با این حال، این باکتری بازدهی بالاتری نسبت به موارد قبلی دارد. بعبارت دیگر، این باکتری که I. sakaiensis نامیده شده است فرایند تجزیه را با سرعت بالایی در دمای oC30 انجام می‌دهد.

محققان دریافتند که باکتری I. sakaiensis از یک آنزیم برای تجزیه PET استفاده می‌کند که این آنزیم پتاز (PETase) نامیده شد. در حقیقت، آنزیم پتاز مولکول PET را به مونو(2-هیدروکسی‌اتیل) ترفتالیک اسید (MHET) تجزیه می‌نماید. در این مرحله، آنزیم دیگری، بنام MHETase، وظیفه تجزیه MHET به اتیلن گلایکول و و ترفتالیک اسید را بعهده دارد.

با استفاده از این روش، حجم گسترده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید PET را می‌توان تامین نمود که نیاز به منابع نفتی را کاهش می‌دهد. همچنین، محققان بر این باورند که می‌توان با دستکاری بیولوژیکی آنزیم‌ها سرعت تجریه را برای استفاده در مقیاس صنعتی افزایش داد. از سوی دیگر، اصلاح اولیه زباله‌های PET که به افزایش بخش بی‌نظم در ساختار مولکولی آن می‌گردد این فرایند را تسریع می‌نماید.

نتایح این تحقیق در مجله معتبر Science بچاپ رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا