مقالات

نوآوری در فرآورش برای ایجاد ویژگی جدید در پرکننده‌ها

بسپار- انواع متفاوتی از پرکننده‌های معدنی در ترکیبات پلاستیکی استفاده می‌شوند. گاهی از پرکننده‌ها تنها برای جایگزینی بخشی از بسپارها در آمیزه به منظور کاهش قیمت محصول استفاده می‌شود، اما در بسیاری از موارد هدف بهبود ویژگی‌های مهمی مانند سفتی و استحکام ضربه است. ایجاد این عامل دوم در پرکننده‌ها، سبب کاهش هزینه‌ها برای کاربر نهایی می‌شود. با افزایش تقاضا برای ترکیباتی با عملکرد خوب و قیمت مناسب، تامین‌کنندگان پرکننده‌های معدنی در حال گسترش ظرفیت تولید، پیاده‌سازی فناوری‌های جدید فراورش و تولید محصولات جدید هستند تا نیاز صنعت پلاستیک به پرکننده‌های عامل¬دار و با قیمت مناسب را برطرف کنند. پرکننده‌ها علاوه بر کاربرد رایجی که در فراورش پلاستیک‌ها دارند، در بازار چاپ سه بعدی نیز به طور فزاینده‌ای مصرف می شوند.
توسعه‌ها در زمینه تولید تالک
از تالک (Talc) به شکل گسترده¬ای، به عنوان تقویت‌کننده در گرمانرم های اولفینی استفاده می‌شود. این پرکننده دارای ساختار صفحه‌ای ناهمسانگرد است (شکل 1) که سبب می‌شود این ماده دارای اثر تقویت‌کنندگی در هر دو جهت طولی و عرضی دستگاه باشد، اما اثر آن در جهت طولی دستگاه بیشتر است. تالک خواص مکانیکی بهتری نسبت به پرکننده¬های معدنی همسانگرد دارد، اما تمایل کمی به تاب¬برداشتن (warping) نشان می دهد. شرکت IMI Fabi در این‌باره اظهار داشت ماهیت آب‌گریز تالک سبب می‌شود این ماده به راحتی درون بسیاری از بسپارها پراکنش یابد. این ماده برای پراکنش درون بسپارها به عامل ترشوندگی (wetting) یا پراکندگی نیاز ندارد. کارخانه مرکزی IMI Fabi در ایتالیا موقعیت خود را با بروزرسانی تجهیزات تولید تالک ارتقا داده است. این شرکت در حال حاضر با داشتن 8 معدن، ظرفیتی معادل 300،000 تن در سال دارد. در اوایل امسال شرکت Magnesita Refratarios که در زمینه تولید تالک فعالیت دارد و در شهر برومادو (Brumado) برزیل مستقر است، دفتر فروش در شهر سائوپائولو افتتاح کرد. طبق تخمین شرکت IMI Fabi، Magnesita Refratarios با داشتن ظرفیت 11 میلیون تنی، بزرگ‌ترین ذخایر تالک سفید در جهان را دارد. شرکت IMI Fabi موفق شد در ماه مارس امسال عملیات تالک Sibelco در شهر اویکوفن (Uikhoven) بلژیک را تکمیل کند و پیش بینی می کند تا پایان ماه ژوئن سال جاری نوسازی تجهیزات فراورش در معدن تالک واقع در کوه Seabrook در غرب استرالیا را تکمیل کند. این کارخانه قصد دارد از نوع جدیدی از فناوری برای تولید تالک لایه ای (lamellar) با خلوص و درخشانی (brightness) بیشتر استفاده کند. به گفته شرکت ظرفیت سالانه این بخش بیش از 100،000 تن خواهد بود. 

 

(ادامه  دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 181ام ماهنامه بسپار که در مهر ماه منتشر شده است بخوانید. 

 



در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.







متن کامل این مقاله را در شماره 181ام ماهنامه بسپار که در مهر ماه منتشر شده است بخوانید. 

 



در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا