اخبار

نرم افزارهای قالب گیری تزریقی ارتقا پیدا می کنند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر محققان دانشگاهی در دانشگاه Penn State Behrend با مطالعه بر بلورینگی بسپارها به نتایجی رسیدند که قادر هستند صدها تا هزاران دلار برای تزریق کاران و تولیدکنندگان قطعات صنعتی آن ها ذخیره ی هزینه ای فراهم آورند. با وجود ذخیره ی هزینه ای قادرند پایداری و ماندگاری محصولات را نیز افزایش دهند.
این محققان به بررسی این مساله پرداختند که بلورینگی بسپارها حین جریان چگونه می تواند تحت تاثیر قرار گیرد. از نتایج این تحقیقات محققان امیدوارند که بتوانند نرم افزارهای قالب گیری تزریقی را بهبود دهند.
پایه ی این پروژه به سال ها قبل باز میگردد. ایده ی اولیه در مورد مطالعه ی این موضوع چنین مطرح شد که می توان سطوح انتقال حرارت حین فرآیند قالب گیری تزریقی را بررسی نمود. نرخ این انتقال حرارت چه به سمت داخل و یا چه به سمت خارج باشد، قادر است تفاوت قابل توجهی را در نوع رفتار بسپارها زمانی که سرد می شوند ایجاد نماید. به طور کلی در فرآیندهای تولیدی بسپارها قادرند از 10 تا 1000 درجه به ازای هر ثانیه تغییرات دمایی انجام دهند. 
برای بررسی رفتار سرد شدن بسپارها به تجهیزات ویژه ای نیاز است. دستگاهی به نام Flash DSC وجود داشته که قادر است مقادیر اندکی از بسپارها را تا هزاران درجه در کسری از ثانیه گرم نماید. معمولا این دستگاه در مطالعات تحقیقاتی دارویی و شیشه استفاده می شود. دانشگاه Penn State اولین دانشگاهی بود که از این دستگاه برای مهندسی پلاستیک ها استفاده نمود. 
یکی از مسائل مهمی که برای بهبود فرآیندهای قالب گیری تزریقی مورد استفاده قرار گرفت، بررسی عمیق رئولوژی یا دانش جریان بسپارها در مسیر بلورینگی بود. یا استفاده از تجهیزات موجود این مساله نیز مورد بررسی قرار گرفت. 
یکی از نقاط قوت این مطالعه کمک به طراحی های قالبی می باشد. برای ساخت یک قالب فولادی معمولا تا 100،000 دلار هزینه می شود. اگر نرم افزارهای طراحی بهبود نیابد قالب به خوبی قابل طراحی نیست. قالبی که برای فرآیند قالب گیری تزریقی مناسب شناخته نشود، معدوم شده و نیاز به ساخت یک قالب جدید ایجاد می شود. 
این تیم تحقیقاتی به منظور پیشبرد این هدف به صورت تنگاتنگ با شرکت  General Motors همکاری کرده و نتایج حاصله برای صنایع هوایی بررسی شده است. برخی از نتایج این تحقیق در طراحی های نرم افزار قالب گیری تزریقی استفاده شده که طبق این نرم افزار رفتار پلاستیک ها حین قالب گیری تزریقی قابل پیش بینی خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا