اخبار

نرخ تورم صنعتی در یک سال منتهی به شهریور ۶.۶ درصد اعلام شد

بسپار می نویسد، مرکز آمار ایران، نرخ تورم بخش صنعت در یکسال منتهی به شهریور ماه امسال را ۶.۶ درصد اعلام کرد. 


به گزارش، مركز آمار ايران با انتشار گزارش شاخص قيمت توليد كننده بخش صنعت فصل تابستان ۱۳۹۴ اعلام کرد: شاخص قيمت توليدكننده بخش صنعت در فصل تابستان ۱۳۹۴ به عدد ۱۹۲.۷ رسيد كه نسبت به فصل گذشته بدون تغییر بوده و نسبت به فصل مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده کل بخش صنعت) ۰.۶ درصد کاهش داشته است. درصد تغییرات شاخص کل در ۴ فصل منتهی به فصل تابستان سال ۱۳۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولیدکننده کل بخش صنعت) ۶.۶ درصد است. 

تغییرات شاخص بخش‌های اصلی در فصل تابستان ۱۳۹۴ به شرح ذیل بوده است: شاخص قيمت بخش صنايع توليد زغال سنگ – پالايشگاه‌هاي نفت با ۲.۰ درصد افزايش نسبت به فصل قبل و رسيدن به عدد ۱۶۴.۹، بيشترين اثر افزایشی را در شاخص كل فصل تابستان داشته است. رشته فعاليت توليد فرآورده‌هاي نفتي تصفيه شده با ۲.۰ درصد افزايش نسبت به فصل قبل بيش‌ترين تاثير را در افزايش شاخص اين بخش داشته است. 

شاخص قيمت بخش صنایع مواد غذایی و آشامیدنی با ۱.۹ درصد افزايش نسبت به فصل قبل به عدد ۲۳۷.۶ رسيد؛ اين بخش رتبه دوم تأثير افزایشی را در شاخص كل به خود اختصاص داده است. رشته فعاليت های کشتار دام و طیور با ۸.۹ درصد و آماده‌سازي، آرد كردن غلات و حبوبات با ۳.۲ درصد افزايش نسبت به فصل قبل به ترتیب بيشترين تاثير را در افزايش شاخص اين بخش داشته‌اند. 

همچنین شاخص قيمت بخش تولید محصولات از توتون، تنباکو و سیگار با ۱۶.۵ درصد افزايش نسبت به فصل قبل و رسيدن به عدد ۱۸۹.۸، رتبه سوم تأثیر افزايشی در شاخص كل را به خود اختصاص داده است. 

بخش هاي توليد وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر با ۰.۱ درصد و تولید پوشاک، عمل آوردن و رنگ کردن پوست خزدار با ۴.۱ درصد افزايش نسبت به فصل قبل به ترتيب رتبه‌هاي بعدي تأثیر افزایشی در شاخص كل را داشته‌اند. اعداد شاخص قيمت مربوط به بخش‌هاي کاغذ و محصولات کاغذی و توليد سایر محصولات کانی غیرفلزی نسبت به فصل قبل بدون تغيير بوده‌اند. 

شاخص قيمت بخش توليد فلزات اساسي با ۳.۵ درصد کاهش نسبت به فصل قبل و رسيدن به عدد ۱۸۴.۵ بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل در فصل مورد نظر داشته است. رشته فعاليت های توليد محصولات اوليه آهن و فولاد با ۲.۸ درصد، توليد فلزات اساسي گرانبها و فلزات با ۷.۳ درصد و توليد محصولات اساسي مسي با ۸.۱ درصد کاهش نسبت به فصل قبل به ترتیب بيشترين تاثير را در کاهش شاخص اين بخش داشته‌اند. 

از سویی، شاخص قيمت بخش صنایع محصولات شیمیایی با ۴.۹ درصد کاهش نسبت به فصل قبل به عدد ۲۰۱.۸ رسيد؛ اين بخش رتبه دوم تأثير کاهشی را در شاخص كل به خود اختصاص داده است. رشته فعاليت توليد مواد پلاستيكي به شكل اوليه و ساخت لاستيك مصنوعي با ۱۲.۳ درصد کاهش نسبت به فصل قبل بيشترين تاثير را در کاهش شاخص اين بخش داشته است. 

شاخص قيمت بخش ماشین‌آلات و دستگاه‌های مولد و انتقال برق با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به فصل قبل به عدد ۲۲۲.۱ رسيد؛ اين بخش رتبه سوم تأثير کاهشی را در شاخص كل به خود اختصاص داده است. رشته فعاليت توليد سيم و كابل عايق بندي شده با ۵.۴ درصد کاهش نسبت به فصل قبل بيشترين تاثير را در کاهش شاخص اين بخش داشته است. 

بخشدهاي توليد منسوجات با ۰.۴ درصد، توليد محصولات لاستیکی و پلاستیکی با ۰.۳ و توليد ابزار پزشکی، اپتیکی، ابزار دقیق و انواع ساعت با ۱.۵ درصد کاهش نسبت به فصل قبل به ترتيب رتبه‌هاي بعدي تأثیر کاهشی در شاخص كل را داشته‌اند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا