اخبار

نخ پلی آمید خنک کننده، دستاوردی دیگر از یک شرکت دانش‌بنیان در کشور

بسپار می نویسد، شرکت تهران زرنخ، نخ پلی‌آمید با خاصیت خنک‌کننده تولید کردند که با اعطای تاییدیه نانومقیاس از این محصول برای تولید لباس ورزشی استفاده شده است.

 شرکت تهران زرنخ، یکی از شرکت‌های دانش بنیان و فعال در حوزه تولید الیاف با کارایی بالا در کشور موفق به تولید نخ‌های پلی‌آمید ۶ (نایلون) ضدمیکروبBACTEXX حاوی نانوذرات نقره و توسعه انواع منسوجات و پوشاک ضدمیکروب با خاصیت ماندگار در اثر شست‌وشو و استفاده مداوم شده است.

این گروه تحقیقاتی در سال گذشته محصول جدیدی با نام تجاری COOLTEX به بازار عرضه کرده که نوعی نخ پلی آمید خنک‌کننده است. با توجه به بررسی‌های انجام شده از سوی مؤسسه خدمات فناوری تا بازار ستاد توسعه فناوری نانو، این نخ با ضوابط فنی واحد ارزیابی محصولات و استاندارد ISIRI 12098 مطابقت دارد.

به دلیل وجود نانوذرات با خاصیت افزایش سرعت خشک‌شدن، به این محصول از  ۱۵دی ماه امسال به مدت یک سال تائیدیه آزمایشی نانومقیاس با کد ۹۴۲۷۲ اعطا شد.

نخ خنک کننده COOLTEX با استفاده از به‌کارگیری نانوذرات سرامیکی ویژه موجود درون الیاف منجر به افزایش میزان حس خنکی منسوج شده و با افزایش سرعت تبخیر رطوبت موجود بر روی منسوج، سطح بالاتری از راحتی را برای فرد استفاده‌کننده به ارمغان می‌آورد. نانوذرات استفاده شده منجر به جذب و انتقال سریع‌تر رطوبت به محیط پیرامون منسوج می‌شود. فناوری به کار گرفته شده به دلیل حفظ قابلیت تنفس بدن راحتی شخص را حفظ می‌کند.

این نخ همچنین به دلیل تغییر شکل سطح مقطع از امکان انتقال سریع رطوبت و تعرق بدن برخوردار است. وجود کانال‌های میکرومتری در سطح مقطع الیاف از طریق خاصیت موئینگی سبب انتقال سریع‌تر رطوبت به سطح وسیع‌تری از منسوج شده و لذا سبب افزایش روند تبخیر رطوبت از منسوج می‌شود. از آنجایی که تبخیر فرآیندی گرماگیر است، گرمای لازم برای تبخیر از بدن فرد تامین شده و در نتیجه احساس خشکی و خنکی مطبوعی برای شخص استفاده‌کننده از منسوج خنک‌کننده ایجاد می‌شود.

الیاف خنک‌کننده در منسوجاتی چون پوشاک، لباس‌های زیر، منسوجات خواب، جوراب و غیره قابل استفاده است و در حال حاضر این محصول در حال تولید انبوه صنعتی بوده و نمونه اولیه پوشاک ورزشی از این نخ به روش بدون درز (Seamless) تهیه شده است.

مصاحبه اختصاصی بسپار را شرکت تهران زرنخ را در شماره 173 ماهنامه بسپار خواهید خواند.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا