اخباراخبار ویژه

نامه های جداگانه انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری به رییس جمهور و وزیر صمت/ پیشنهادهای حمایتی از هبه 50 درصدی هزینه ماشین آلات ساخت داخل از سوی دولت تا اختصاص 20 درصد سهمیه بیشتر مواد بورسی و پیشنهادهای دیگر

بسپار/ایران پلیمر انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولیدکنندگان تجهیرات پلیمری در نامه هایی جداگانه به رییس جمهور و وزیر صمت، ضمن توجه دادن به اهمیت ساخت ماشین آلات در توسعه صنعتی یک کشور، پیشنهادهایی را به منظور حمایت از این گروه صنعتی مطرح کردند.

بدیهی است که دارا بودن برنامه های حمایتی از سوی  نهادهای تصمیم ساز در کشور نخستین قدم در سرمایه گذاری و توسعه صنعتی است، اما حتما نیازمندی های دیگری در چارچوب های اقتصادی یک کشور دارد که هم در خارج از واحدهای صنعتی و هم در داخل این واحدها باید دنبال شود.

متن نامه های نوشته شده از سوی  این انجمن در ادامه آمده است.

 

جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

حضرتعالی به عنوان مجری قانون اساسی و دومین مقام رسمی کشور، مرجع حمایت از آحاد مردم می باشید، با این تفکر موضوعات ذیل را بابت صنعت ماشین سازی کشور خدمتتان عرض مینماییم.

در اغلب کشور های جهان صنعت ماشین سازی جزء صنایع پیشران و مادر محسوب میشود و ارتقاء صنعت ماشین سازی در هر کشور به منزله ارتقاء کل صنعت آن کشور است. اصولاً توسعه صنعتی در هیچ کشوری بدون توسعه صنعت ماشین سازی امکان پذیر نیست، به همین دلیل تمام کشورهای پیشرفته دنیا دارای مقام بالایی در این صنعت می باشند ( کشورهای G7 و برخی کشورهای G20 ) نمونه های بارز این حقیقت هستند، شروع فرآیند صنعتی شدن یک کشور حداقل یک فرآیند 10ساله است. یکی از موضوعات حساس و مستتر در روابط بین الملل، حوزه ماشین آلات تولید و تکنولوژی های برتر نهفته در آن است، که باعث شده زمینه بسیار موثری برای تحریم و فشار برکشور باشد، به همین خاطر تمام قدرت های بزرگ جهان چه دوست و چه دشمن هرگز نمیخواهند که ما کشوری صنعتی بشویم. پر واضح است که حرکت کشور به سوی اقتصاد پویای صنعت محور، باعث از بین رفتن بازارهای آنان میشود، لذا با تمام توان مانع صنعتی شدن کشور ما خواهند شد.

وقتی یک صنعت میتواند تاثیر گذار باشد، که بعنوان یک اولویت کلان در برنامه های سیاست گذاری و توسعه کشور پذیرفته شود، مانند صنعت پتروشیمی که در سنوات گذشته به عنوان اولویت برنامه های پنج ساله توسعه قبل پذیرفته شد و نهضت پالایشگاه سازی، خام فروشی نفت را تا حد قابل توجهی تنزل داد، لذا امروزه صنعت ماشین سازی نیز باید بعنوان اولویت حساس و زیر بنای فرآیند صنعتی شدن کشور در اولویت برنامه ریزی های کلان قرار گیرد.

در دهه هفتاد 90% تولید کنندگان از ماشین های پلیمری تولید داخلی استفاده میکردند، بعنوان مثال در دهه هفتاد سالیانه نیازمند حدود 800 دستگاه تزریق پلاستیک بودیم،که حدوداً 700دستگاه در ایران ساخته می شد، ولی متاسفانه امروزه صنعت ماشین سازی پلیمری با سابقه 60 ساله در ایران روی به افول گذاشته و اکثر سازندگان بنام آن روز، تبدیل به واردکنندگان ماشین آلات چینی شده اند، طوری که سهم سازندگان داخلی از بازار ایران از 90درصد، به 30درصد رسیده است.

سهم واردات ایران در حوزه ماشین آلات صنعتی، سالی 5 میلیارد دلار است و متقابلاً صادرات حداکثر 100میلیون دلار، یعنی کشور فقط برای واردات ماشین آلات صنعتی سالی 5 میلیارد دلار ارز از دست میدهد، درواقع این صنعت در سنوات اخیر (تقریباً 17 درصد) از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده است.

همه دولتها و بخشهای مختلف شعار حمایت از تولید داخلی را سر دادند، ولی با افسوس بسیار عملاً تا بحال فقط واردکننده پرورش داده ایم. سنگ بنای قوانین از زمان قبل از انقلاب بر مبنای واردات نهاده شده و با تأسف عمیق هنوز هم قوانین ثانویه بر همان تفکر و روال واردات محوری تدوین میشود، با کمال تأسف وزارت صمت راه رونق تولید را صرفاً از مسیر ورود ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید میداند، این تفکر سبب شده در این سالها به غیر از معافیت های مخرب گمرکی، تأمین مالی واردات از طریق صندوق توسعه ملی نیز، مزید بر علت شود و درد مندی صنعت کشور را دوچندان کند.

ضعف قوانین مرتبط به واردات شامل معافیت های گمرکی (بند غ ماده 119 قانون امورگمرکی کشور) و نیز پایین بودن تعرفه واردات ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، اختصاص انواع ارزهای مصنوعی دولتی با عناوین مرجع، نیمایی و غیره، عملاً باعث شده، رقابت سازندگان داخلی نسبت به ماشین سازان خارجی شدیداً تضعیف شود واکثر سازندگان ماشین آلات داخلی روی به واردات بیاورند و این صنعت در مرحله انقراض کامل قرار گیرد.

بر اساس آمار گمرک حدوداً 80 درصد ماشین آلات وارداتی از معافیت حاصل از بند غ ماده 119 استفاده کرده اند. در حقیقت دولت بجای پرداخت یارانه به ساخت داخل، به واردات آن یارانه پرداخت میکند و به جای حمایت از تولید داخلی، از تولید کشورهای دیگر حمایت میکند. درنهایت با تلاش عده ای دلسوز در معاونت علمی ریاست جمهوری و دفتر ماشین آلات و تجهیزات تولید وزارت صمت و کارشناسان و تشکلهای تخصصی، معافیت بند غ ماده 119 حذف گردید، ولی طی این مدت دوستان وارد کننده در قسمت های مختلف مدیریتی کشور به جوسازی و فرافکنی پرداخته اند، تأثیر حذف معافیت ماده 119 بسیار ناچیز و کمتر از 1% در هزینه های تولید است و در قیمت تمام شده کالا و محصول نهایی در حد دهم درصد میباشد،لازم به ذکر است حذف معافیت بعنوان ممنوعیت ورود ماشین آلات نیست، بلکه به این معناست که اولاً کشورهای دیگر برای استفاده از بازار ایران باید عوارض آن را پرداخت کنند، دوماً اولویت استفاده از بازار داخلی با سازنده ماشین آلات داخل کشور است، سوماً مانند تمام کشورهای دنیا ماشین آلات وارداتی باید بدلیل خروج ارز به نوعی مالیات آن را بپردازند، انتظار صنعتگران مظلوم این عرصه این است که حضرتعالی و همکاران ارجمندتان تحت تأثیر این هیاهو و فرافکنی های بی استدلال قرار نگیرید و این حداقل حمایت از صنعت ماشین سازی که به صورت قانون در آمده را حمایت بفرمایید.

طی نامه ای به شماره34286/59820 مورخ 07/03/1401 به امضاء و پیشنهاد سه وزیر محترم صمت، اقتصاد و نفت و تایید و امضاء جنابعالی با موضوع اصلاح تبصره های (1)و(7) قانون بودجه سال 1401 کل کشور درخواست شده که تعرفه ماشین آلات از 5 درصد به 1 درصد کاهش پیدا کند، با این کار بازار داخلی ماشین آلات و صنایع وابسته به آن را دو دستی تقدیم تولید کنندگان خارجی خواهیم کرد. جنابعالی مستحضر هستید که تعرفه 5% ماشین آلات، پایین ترین تعرفه ورود ماشین آلات در تمام کشور های دنیا است و تمام کشور های درحال توسعه، اهمیت صنعت ماشین سازی را به خوبی درک کرده اند. لذا تلاش میکنند بومی سازی صنعت ماشین سازی خودرا تقویت کنند. اجرای مفاد این نامه منجر به از بین رفتن کامل صنعت ماشین سازی در کشور می شود.

جناب آقای رئیس جمهور ما کاملاً یقین داریم شخص شما با روحیه و سابقه عدالت محوری و قضایی که دارید، تلاش خواهید کرد تا کشور درتمام شئون مستقل و قدرتمند باشد، لذا با این امید به شما مراجعه کردیم که گره از کلاف سردرگم تولید بگشاییم،خواهشمند است دستور فرمایید گروهی بابت بررسی دقیق این صنعت و فواید و مضرات این اقدام به بررسی کارشناسانه بپردازند وموضوع صنعت ماشین سازی مورد توجه خاص قرار گیرد، قبلاً از توجه جنابعالی به بخش صنعت کشور سپاسگذاریم.

 

محمدرضا شاکری

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری

 

جناب آقای دکترسیدرضا فاطمی امین

وزیر محترم وزارت صنعت،معدن وتجارت

با سلام و احترام

همانطور که مستحضر هستید، صنعت ماشین سازی درکشور پیشران توسعه صنعتی کشور میباشد و ارتقاء این صنعت در تمام دنیا، به منزله ارتقاء کل صنعت است و شاخصی جهت اندازه گیری سطح فناوری در هر کشوی می باشد.

صنایع راهبردی و مادر من جمله صنعت ماشین سازی، نقش بسزایی در توسعه کشور های صنعتی دارد، امروزه ثابت شده است، توسعه صنعتی بدون توسعه صنعت ماشین سازی، امکان پذیر نیست، ولی متأسفانه در کشور ما سالها با بهانه حمایت از تولید، بازار کشور در اختیار ماشین آلات خارجی قرار گرفته است و با دادن معافیت های مختلف و تعیین حداقل تعرفه و عوارض گمرکی به ماشین آلات نه تنها حمایت و تشویقی صورت نگرفته، بلکه موجبات اضمحلال این صنعت با سابقه درکشور فراهم شده است،لازم به ذکر است بخاطر اینکه ماشین آلات یک کالای سرمایه ای است، عملاً سالیانه تقریباً حدوداً 5 میلیارد دلار، ارز بابت واردات ماشین آلات صنعتی از کشور خارج میشود، همچنین میزان واردات تقریباً 40برابر صادرات آن میباشد، این در صورتی است که بسیاری ازاین ماشین آلات، با کیفیت قابل قبول و قابل رقابت در ایران ساخته میشود، حداقل درمورد ماشین آلات پلیمری، به جرات میتوان گفت که در دهه 70 تقریباً 90% بازار ایران دراین حوزه، در دست ماشین سازان داخلی بود، ولی به دلیل سیاست گذاری های غلط، این صنعت روبه نابودی رفت و اکثر ماشین سازان تبدیل به واردکننده ماشین آلات و نماینده شرکتهای خارجی(خصوصاٌ چینی) شدند.

حال با توجه به مطالب فوق و اهمیت راهبردی وحساسیت این موضوع، باید به ایجاد سیاست های تشویقی اهتمام ورزید بنابراین انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولید کنندگان تجهیزات پلیمری موارد ذیل را به عنوان پیشنهاد مطرح می نماید.

1-پیشنهاد میگردد که واحد های تولیدی در حال تاسیس یا در حال توسعه، که زمین توسط شهرک های صنعتی به آنها داده شده و به صورت اقساطی پول زمین را به شرکت شهرک های صنعتی می پردازند، به نسبت درصد استفاده از ماشین آلات ساخت داخل، در خط تولید خود، تا سقف درصدی که مقدور باشدفرضاً 50% از هزینه های پرداختی آن را درقالب هبه از دولت دریافت کنند،  تا حمایت وتشویقی بابت خرید ماشین آلات داخل باشد.

2- پیشنهاد میگردد که کلیه واحد های تولیدی که ماشین آلات ساخت داخل خریداری می نمایند، هزینه استهلاک ماشین آلات، در دفاتر مالیاتی آنان، پنج ساله محاسبه گردد ( این طرح قبلا نیز توسط گروه افکام  معاونت علمی در حال پیگیری بود ).

3- پیشنهاد میگردد کلیه واحد های تولیدی که از سهمیه مواد دولتی یا بورسی، بابت خطوط تولید خود استفاده می نمایند ( همانند مواد پتروشیمی _ ورق های فولادی و غیره ) اگر از ماشین آلات ساخت داخل در خطوط تولید خود استفاده کنند، میزان تخصیص سهمیه مواد آنها در سیستم بهین یاب حداقل 20درصد، بالاتر از میزان مواد تخصیص یافته نسبت به ماشین آلات خارجی باشد.

4- پیشنهاد میگردد با هماهنگی معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری، جناب آقای دکتر ستاری، تمام مشتریان واحدهای ماشین سازی، باتأیید مدیریت محترم دفتر ماشین آلات و تجهیزات تولید وزارت صمت بتوانند، از تسهیلات صندوق نوآوری و پژوهش بابت خرید ماشین آلات داخلی، به صورت اقساط 36ماهه با سود حداکثر 10درصد استفاده نمایند ( البته این طرح در مورد واحد های دانش بنیان امروزه توسط صندوق اجرا میشود ) پیشنهاد ما این است که این موضوع به تمام ماشین سازان تسری داده شود و در عین حال مسیر ارائه این تسهیلات ساده گردد.

5- پیشنهاد میگردد با هماهنگی وزارت اقتصاد و دارایی، ضریب صنعت ماشین سازی در محاسبه عملکرد سالیانه از مقدار  12 درصد به 6 درصد کاهش پیداکند ( این تصمیم احتیاج به قانون ندارد و خود وزارت اقتصاد تصمیم گیرنده است )

6- پیشنهاد میگردد سهم بیمه تامین اجتماعی در صنعت ماشین سازی، از 30%  به 10% کاهش پیداکند (در قانون تامین اجتماعی، صنف تراشکاری10% پرداخت مینماید –  صنعت ماشین سازی درحقیقت یک تراشکاری بزرگ میباشد).

7- پیشنهاد میگردد سازمان توسعه و تجارت، به ازای صادرات هر ماشین ساخت داخل، حداقل به مقدار 15 الی 20 درصد از قیمت صادراتی ماشین، بعنوان پاداش صادراتی به سازندگان داخل مشوق بدهد، تا راه صادرات ماشین آلات داخلی ارزانتر شود.

8- پیشنهاد میگردد سازمان توسعه و تجارت، در راستای جهانی سازی صنعت ماشین سازی کشور، به صورت پلکانی از شرکت های ماشین سازی داخلی جهت شرکت در نمایشگاه های خارجی  حمایت نماید. نسبت مشارکت 30%  سهم ماشین سازی به 70% سهم توسعه و تجارت، که این اقدام در کشور ترکیه و هند و پاکستان کاملاً مرسوم می باشد.

جناب آقای  وزیر تمام پیشنهادات فوق با هماهنگی و تفاهم بین چند وزارتخانه قابلیت اجراء پیدا میکند، البته این به شرطی است که وزارت صمت، دغدغه صنعت ماشین سازی را داشته باشد، این روندها در تمام صنایع کشورهای در حال توسعه و پیشرفته در حال اجرا میباشد.

لطفاً موارد فوق را بررسی نمایید و در صورت نیاز به راهکارهای اجرایی، این انجمن آماده ارائه همکاری میباشد. خواهشمند است در صورت اجرا یا عدم اجرا موضوعات فوق ادله مربوط را برای این انجمن اعلام فرمایند.

قبلاً از بذل توجهات حضرتعالی سپاسگذاریم.

 

محمدرضا شاکری

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا