مقالات

معرفی فناوری­ های جدید تولید لوله­ های خرطومی

لوله ­های خرطومی در کاربردهای فاضلاب و زهکشی شناخته شدند و مصرف ­کننده اصلی پلی­ اتیلن بازیافتی در آمریکا هستند. جدیدترین سامانه­ های خرطومی‎ساز به تولیدکنندگان لوله کمک می ­کند تا محصولاتی بزرگتر، با کیفیت­تر و بادوام­تر تولید کنند.
ریژه (دای) جدید برای تولید لوله خرطومی چندلایه از شرکت Unicor
شرکت آلمانی Unicor دو کلگی جدید ریژه برای رانشگری لوله خرطومی چندلایه و کابل محافظ برق ساخته است.

 یکی، کلگی ریژه­ ی SWP 58-2L، که به صورت پودمانی ساخته شده و می­تواند برای تولید کابل­ محافظ برق تک لایه و دولایه با مواد PE/PP/PA و PVC/ABS ساخته شود.
دیگری، کلگی TWP 90/160/270 است که برای تولید کابل محافظ برق چندلایه و لوله­ های خرطومی دوجداره، بویژه آنهایی که در زیر زمین به کار می­روند، ساخته شده است. لایه بیرونی خرطومی می­تواند از دو لایه ساخته شود که به لوله­ سازان امکان استفاده از دانه ­های بازیافتی را در حین حفظ رنگ­بندی لوله می­دهد.

 برای تکمیل این کلگی، سامانه توزیع­ کننده جدیدی ساخته شده که توزیع متقارنی را از پیش فراهم می­کند. در نتیجه امکان ایجاد لایه­ هایی نازک و پوشش ­دهی رنگی مطلوب را فراهم می­سازد.
محصولات جدید شرکت در کنار سایر کلگی ­های ریژه موجود شرکت نظیر آنهایی که برای تولید لوله­ های زهکشی و فاضلاب با قطری تا حد mm 1800 استفاده می­شوند، می­نشیند. 

همزمان خرطومی‎ساز UC 36 G2 می ­تواند برای ساخت لوله ­هایی با قطر mm 36 – 8/4 استفاده شود. این سامانه به راحتی تا سرعت تولید m/min 60 می­رسد. هم­چنین دارای 80 جفت قطعه قالب (mould block) است که می­تواند لوله خرطومی PVC (برای کابل محافظ برق) را تا برونداد kg/h 250 تولید کند.
شرکت، قطعات قالب را برای بهینه­ تر شدن کیفیت لوله، بازطراحی کرده است. حالا تمام چهار وجه بیرونی قطعات قالب به طور یکنواختی سرد می­شوند و توزیع گرمای درونی یکنواختی را فراهم می­کنند.
مدل اصلی سامانه UC 36 G2 به 50 جفت قطعه قالب مجهز شده که می­تواند برای افزایش ظرفیت تولید، در هر زمانی تا 65 یا 80 جفت افزایش یابد. ایجاد مکش اختیاری می­تواند تولید لوله ­های خرطومی را در طیف وسیعی از کاربردها افزایش دهد.
تولید لوله خرطومی با قطر متغیر
شرکت ایتالیایی Olmas برای عرضه سه خرطومی‎ساز در نمایشگاه K2016 پیش رو برنامه ­ریزی کرده بود. مجموعه ­های C2، C3 و C4 همگی با هدف تولید لوله­ های خرطومی با اندازه ­های مختلف طراحی شده ­اند. مجموعه C4 برای تولید لوله ­های کوچک با قطر بیرونی mm 18 – 4 ساخته شده است. این مجموعه می­تواند لوله ­هایی با قطر کوچک و ضخامت دیواره نازک را تولید کند. به خاطر شعاع خمش کم، طول افشانک­ها (نازل­ها) می­تواند کاهش یابد، در نتیجه فشار در کلگی 

ریژه رانشگر نیز کاهش می­یابد.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 174 ام ماهنامه بسپار که در اسفند ماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا