اخبار

معافیت مالیاتی صادر کنندگان کالای خام لغو می شود

بسپار می نویسد، افخمی راد گفت:طبق برنامه ریزی های انجام شده معافیت مالیاتی صادر کنندگان کالای خام لغو خواهد شد.

ولی الله افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت در بازدید از باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن تبریک روز خبرنگار در خصوص آخرین وضعیت تجارت خارجی کشور اظهار داشت:تجارت خارجی یکی از وظایف اصلی سازمان توسعه تجارت است و بایستی در چارچوب اقتصاد مقاومتی و فضای پسابرجام بیشترین بهره وری در آن صورت گیرد.
وی با اشاره به آنکه صادرات یکی از ارکان اصلی سیاست اقتصاد مقاومتی است،گفت: آمار چهار ماهه صادرات سال جاری حاکی از آن است که به پیش بینی برنامه سال 95 که فزونی صادرات 10 میلیارد دلار در مقایسه با سال گذشته است نزدیک شده ایم.
افخمی راد ادامه داد:با توجه به مشکلات سیاسی حاکم بر بازارهای هدف،کاهش قیمت نفت،حجم تجارت با کشورهای همسایه کاهش یافته اما خوشبختانه صادرات در چهار ماه نخست سال از رشد 21 درصدی برخوردار است.
رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به رشد زیر بخش های صادرات غیر نفتی بیان کرد: در ابتدای سال جاری محصولات  پتروشیمی 41 درصد و بخش صنعت رشد 21 درصدی در صادرات غیر نفتی داشته اند به طوریکه تراز تجاری در 4 ماه نخست سال 3 میلیارد 400 میلیون دلار مثبت بوده که این امر در تاریخ تجارت خارجی منحصر به فرد است.
معاون وزیر صنعت معدن تجارت در پاسخ به این سوال کهه چه ارگانی تصمیم گیرنده ثبت سفارش کالا است، اظهار داشت: ثبت سفارش کالا نخستین مرحله از فرآیند واردات کالا به کشور است و  بیش از 4 هزار قلم از مجموع 7 هزار و 400 قلم در سیستم HS مشخص شده به طوری که افراد بدون دریافت مجوز از طریق سیستم کامپیوتری اقدام به واردات کالا می نمایند اما برای سایر کالاها بایستی مجوز واردات داشته باشند.
وی در ادامه یادآور شد: سازمان توسعه تجارت قصد دارد واردات مجموع 7 هزار و 400 قلم کالارا  الکترونیکی نماید به طوریکه افراد در هر ساعت از شبانه روز بتواند واردات کالا را انجام دهند.
افخمی راد در پاسخ به این سوال که  سازمان برای حمایت از واردات کالاهای مشابه داخلی چه اقداماتی انجام می دهند، بیان کرد: ابزار تعرفه برای واردات کالاهای مشابه داخل موجب شده که به سهولت این کالاها به کشور وارد نشود.
وی با اشاره به یکسان سازی ارز آینده بازار تجارت کشور را این گونه توصیف کرد: یکسان سازی نرخ ارز قطعا اقداماتی مثبت در جهت توسعه صادرات کشور است و هر چه این نرخ به سمت واقعی شدن حرکت کند به مراتب صادرات نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
رئیس سازمان توسعه تجارت ضمن تشکر ازتصمیم بانک مرکزی به سبب اجازه خرید و فروش  ارز آزد حاصل از صادرات افزود: این امر باعث می شود تا هزینه های تولید کننده و مبادله کالا به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.
افخمی راد در پاسخ به اینکه چرا خام فروشی در بعضی صنایع صورت می گیرد، اظهار داشت: برخی کالاها که در کشور ذخایر زیادی دارند، فرآوری آنها اگرچه ارزش افزوده بیشتری به دنبال خواهد داشت اما صادرات خام آنها نیز مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر تمامی صادر کنندگان از معافیت مالیاتی برخوردارند و برای صادرات کالاهای خام تنها عوارض پرداخت می کنند اما طبق برنامه ریزی های انجام شده این قانون در حال تغییر است به طوری که معافیت مالیاتی صادر کنندگان کالای خام لغو خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا