اخبار

مصطفی صحت، مدیرعامل مهام آرین ماشین: بیش از تحریم­ ها، سیاست­های غلط دولت چوب لای چرخ تولید گذاشت

بسپار/ ایران پلیمر  شرکت مهام آرین ماشین عرضه کننده ماشین آلات صنایع پلاستیک لوازم جانبی و قالبهای قطعات پلاستیک. بخشی از شرکت به تولید محصولات پلاستیکی برای لوازم خانگی اختصاص دارد و بخشی محصولات جانبی صنایع پلاستیک را تولید می­کند.

سید مصطفی صحت درباره ی ایران پلاست این دوره گفت: به طور کلی نمایشگاه نوعی هزینه­ ی سربار برای رقابت منفی و ظاهری بین شرکت­هاست تا یک رویداد صنعتی. به همین دلیل با وجود بی ثباتی بازار، باز هم شرکت­ها به هزینه ­های غیر منطقی حضور در نمایشگاه تن می­ دهند. البته همین جمع شدن سالی یکبار خانواده ­ی صنعت پلاستیک از هر بخش می­تواند رویداد مثبتی هم تلقی شود. سال های گذشته با روند صعودی نمایشگاه در منطقه و جهان رو به رو بودیم اما امسال مثبت نیست. در نمایشگاه امسال نیز بر تولیداتمان  در بخش لوازم خانگی تمرکز کرده­ ایم چرا که نوآوری در این بخش کم هزینه تر است. در تولید کالاهای صنعتی، نوآوری در تولید بسیار پرهزینه و انرژی بر است و به پیش نیاز احتیاج دارد. در این بخش هم نه  نوآوری، بلکه طرح­های جدیدی را عرضه می­ کنیم. از لحاظ طراحی و شکل ظاهری قطعا قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است و همچنین از لحاظ قیمتی. استاندارد ها نیز کاملا در تولیدات ما رعایت شده است.

معمولا تبادل تکنولوژی ما از شرق به غرب نیست. اگر بتوان حضور شرکت های خارجی را پر رنگ تر دید و حضور آنان را در بازار ایران و در نمایشگاه تسهیل کرد، این انتقال تکنولوژی از شرق به غرب می­تواند امکانپذیر شود.

برگزار کننده­ های نمایشگاه نباید از نظر تامین هزینه به غرفه گذاران سخت بگیرند. دوره ی گذشته نیز مشکلاتی وجود داشت که در این دوره نیز تکرار شده است. مانند ارزی و ریالی کردن غرفه­ ها. هرچند راه حلی دارد مثلا بعضی­ها تا لحظه­ ی آخر صبر می­کنند و سپس غرفه را خریداری می ­کنند و برگزار کننده هم برای خالی نماندن فضا با آنان کنار می­آید. اما شرایط شرکت در نمایشگاه برای کسانیکه به اینگونه راه حل­ها متوسل نمی ­شوند سخت است. سال گذشته  حدود 8 هزار یورو اضافه پرداخت داشتیم در صورتی که 50 درصد غرفه ارزی بود. البته مسایل دیگری هم هست که در این مبحث امکان بیان آن نیست.

متاسفانه وقتی کسانی در تشکل­ها به عنوان هیات مدیره انتخاب می­شوند، به جای نمایندگی صنف و اعضای تشکل یا انجمن، منافع خود را به منافع اعضا ارجح می دهند. به همین دلیل به عضویت هیچکدام از تشکل ها در نیامدم. چون نمی­ توانم بالای هرم بروم و در حق کسی نا حقی کنم و نه می­توانم پایین بمانم و اجازه دهم منافعم در اولویت نمایندگانی که به آن ها رای داده­ ام نباشد. در واقع رسالت اصلی تشکل­ ها انجام نمی ­شود.

وی درباره ­ی وضعیت بازار در شرایط کنونی گفت: بیش از تحریم ­ها، سیاست­های غلط دولت روی کار ما تاثیر گذاشته است. چه در بخش تولید داخلی و چه صادرات. در تامین مواد اولیه مشکلات فراوانی وجود دارد که ناشی از سوء مدیریت است. در معاملات ارزی که به بن بست وارد شده­ ایم و ثبت سفارش به هیچ عنوان شفاف نیست و راه حلی که برای آن به کار گرفته شد عملا پاک کردن صورت مساله بود.

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را که در شماره 192ام ماهنامه بسپار در نیمه شهریور ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا