اخبار

مشوق‌های جدید صادراتی منطقه آزاد ارس اعلام شد

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از اعلام مشوق‌های جدید صادراتی در این منطقه خبر داد. 

محسن خادم عرب‌باغی در گفت‌وگو با فارس درباره مشوق سود بازرگانی و تشکیل واحدهای تحقیق و توسعه در این منطقه گفت: شرکت‌های صادرکننده در این ارتباط می‌توانند به میزان صادرات از تخفیف ویژه‌ای که برای واردات در نظر گرفته شده است و نیز به عنوان سود بازرگانی برخوردار شوند و کمک هزینه تشکیل واحدهای تحقیق و توسعه هم توسط منطقه آزاد ارس به شرکت‌های صادرکننده ارائه می‌شود. 

وی، میزان مشوق‌های صادراتی این منطقه را در سال گذشته 3 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این میزان در سال‌جاری به 5 میلیارد تومان رسیده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به شرایط استفاده از مشوق‌های صادراتی در منطقه آزاد ارس یادآور شد: در بخش صنعت صادرات بالای یک میلیون دلار و در بخش کشاورزی نیز صادرات بیش از 100 هزار دلار حائز شرایط استفاده از مشوق‌های صادراتی در این منطقه است. 

خادم عرب‌باغی اضافه کرد: همچنین در بخش صنعت 2 درصد میزان صادرات، در بخش کشاورزی و صنایع‌دستی نیز به ترتیب 3 و 7 درصد میزان صادرات، جوایز صادراتی در نظر گرفته شده است.
به گفته وی در جوایز صادرات مجدد نیز به ازای هر یک‌میلیون دلار صادرات مجددی که توسط شرکت‌های مستقر در منطقه آزاد ارس صورت می‌گیرد، حدود 10 میلیون تومان جایزه صادراتی در نظر گرفته شده است. 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس همچنین با اشاره به مشوق‌های حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: در این باره نیز در بخش‌های صنعت، کشاورزی و صنایع‌دستی به ترتیب تا سقف 15، 20 و 25 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
به گفته وی مشوق‌های ارائه شده در این منطقه برای برندسازی نیز 50 درصد هزینه برندسازی تا سقف 30 میلیون تومان و برای مشوق‌های ارائه شده در زمینه هزینه صدور ضمانت‌نامه‌ها 20 درصد هزینه‌ها پرداخت می‌شود.
خادم عرب‌باغی همچنین با اشاره به شرکت‌های برتر صادراتی در منطقه آزاد ارس گفت: شرکت‌های ارس تارلا امین، خزر نفت ارس، آران نفت ارس، ویلوهاوس آف ارس فری زون و چیره ترابر پنج شرکت فعال در ارس که برای اولین بار کالای تولیدی خود را در سال گذشته صادر کرده‌اند.
وی با اشاره به پنج شرکت اول صادرات حاصل از تولید به سرزمین اصلی در این منطقه افزود: شرکت‌های جلفاکاران ارس، پاراپلاستیک جلفا ارس، آران نیرو، ساوالان‌لویی ارس و دماوند صنعت ارس از جمله آنها است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه شرکت‌های آذر دوام‌یول، پالایش نفت تبریز، شرکت دورنا باتری ارس، پاراپلاستیک جلفا ارس و هومن پلاست ارس نیز به عنوان صادرکنندگان برتر کالای داخلی در این منطقه به شمار می‌روند، اضافه کرد: شرکت‌های فتاح جویان، آوای خزر، ساقه ترابر، رادمهر شرق و صحرارانان نیز به عنوان پنج شرکت اول صادرات مجدد در منطقه آزاد ارس به حساب می‌آیند.
وی شرکت‌های ارس آیچین تجارت ارس، آیدین تجارت ارس، پاراپلاستیک جلفای ارس، مدیترانه ارس و خزر نفت ارس را از جمله پنج شرکت برتر صادراتی تولید این منطقه اعلام کرد و افزود: شرکت‌های آیچین تجارت ارس، آیدین تجارت ارس، بهاران شمی، آذر دوام یول و نگین فجر آذربایجان از دیگر پنج شرکت برتر صادراتی تولید منطقه از نظر تنوع بازار در این منطقه هستند. 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، میزان صادرات منطقه آزاد ارس در طول پنج سال گذشته را بیش از 215 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: منطقه آزاد ارس در شاخص رشد صادرات در رتبه اول بین مناطق آزاد ایران قرار دارد و این میزان صادرات به بیش از 30 کشور انجام شده که کشورهای ترکیه و آذربایجان اصلی‌ترین بازار صادراتی منطقه آزاد ارس هستند.
عرب‌باغی در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون نزدیک به 130 واحـد تولیدی صنعتـی در ایـن منطقه دایر است، یادآور شد: در حال حاضر نزدیک به 500 شرکت فعال در حوزه‌های مختلف در وسعتی نزدیک به یک‌هزار هکتار در منطقه، در قالــب 135 هکتــار فــاز یــک صنعتــی، 260 هکتــار فــاز دو صنعتــی، بیش از 400 هکتـار سـایت صنایـع سـنگین، حدود 50 هکتار صنایع پاک و 100 هکتـار مربـوط بـه صنایـع خداآفریـن در اختیـار سـرمایه‌گذاران قـرار گرفتـه اسـت.
وی در پایان با بیان اینکه منطقه آزاد ارس با بیش از 50 هزار هکتار وسعت به عنوان صنعتی‌ترین منطقه آزاد ایران مطرح است، افزود: این منطقه در شمال‌غرب ایران و در همسایگی با کشورهای آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان واقع است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا