اخبار

مراسم معارفه پرفسور رنجبر برگذار شد/ ترسیم نقشه راه

بسپار می نویسد، صبح امروز مراسم معارفه پرفسور زهرا رنجبر سرپرست جدید موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش و تودیع دکتر پورمهدیان ریاست سابق موسسه، با حضور نمایندگان وزرات علوم، روسای پیشین موسسه و جمعی از دانشگاهیان و صنعتگران در محل موسسه برگزار شد. گزارش کامل این مراسم را در شماره بعدی دوماهنامه پوشرنگ خواهید خواند. 


ابتدا دکتر پورمهدیان طی سخنانی در چند محور، فعالیت های صورت گرفته در دوره شش ساله ریاست خود را تشریح کرد: 
ساختار سازمانی 
تبدیل وضعیت پژوهشکده به موسسه یکی از دستاوردهای این دوره بوده است. همچنین تنها به دلیل کمبود فضای فیزیکی تبدیل موسسه به پژوهشگاه محقق نشده است وگرنه موسسه قابلیت پژوهشگاه شدن را در سایر شاخص ها کسب کرده است. افزایش پست های سازمانی از 81 پست سازمانی به 342 پست که عمدتا پژوهشی هستند، پیرو این قضیه رخ داده است. 

نیروی انسانی 
در ابتدای فعالیت اینجانب 26 هیات علمی شامل 3 دانشیار و 23 استادیار بود و هم اکنون 40 هیات علمی شامل 1 استاد، 6 دانشیار، 31 استادیار و 2 مربی است که نشان از جذب نیروی جوان است و ایجاد زمینه های ارتقا هیات علمی می دهد. 

پژوهشی 
طرح ها: در سال 88 کل طرح های پژوهشی 114 طرح بود اما اکنون بالغ بر 200 طرح می باشند. برای کاربردی و صنعتی شدن طرح ها رشد طرح های داخلی را کاهش داده و اکنون 27 طرح داخلی و 47 طرح صنعتی داریم و پروژه های کارشناسی ارشد و دکترا به 125 طرح افزایش یافته است. حجم اعتبارات طرح های صنعتی در انتهای سال 93 بالغ بر 9/4 میلیارد ریال می باشد. 
مقالات: در سال 88، تعداد کل مقالات 204 عنوان بوده است ( 27 مقاله ISI، 34 مقاله علمی پژوهشی و ترویجی و 143 مقاله همایشی). در سال 93 این تعداد به 285 عنوان افزایش یافت (134 مقاله ISI، 63 مقاله علمی پژوهشی و ترویجی و 98 مقاله همایشی). 
نشریات علمی: از سال 86 نشریه علوم و فناوری رنگ، از سال 87 نشریه علمی پژوهشی Progress in Color, Colorants and Coatings و از سال 90 نشریه علمی ترویجی مطالعات در دنیای رنگ در موسسه منتشر می شود. از سال 89 تا کنون جمعا 52 شماره از این نشریات به چاپ رسیده است. 

آموزش و تحصیلات تکمیلی 
در سال 88 تنها 28 دانشجوی ارشد مشغول به تحصیل در موسسه بودند و دانشجو مقطع دکترا نداشت. این در حالی است که اکنون با تاسیس سه رشته جدید مهندسی رنگ، مهندسی پلیمریزاسیون و مهندسی پلیمر علوم و فناوری چاپ 32 دانشجوی کارشناسی ارشد و 33 دانشجوی دکترا در موسسه مشغول به تحصیل می باشند . همچنین 52 نفر فارغ التحصیل شده اند. 

مرکز رشد و واحدهای فناور 
این واحد از سال 1386 تاسیس و رو به رشد بوده است. در حالی که در سال 86، 6 واحد فناور داشته . در سال 88 به 13 واحد فناور و سال 93 به 17 واحد فناور افزایش یافته است.هم اکنون چند واحد فناور رشد یافته و وارد بازار کار شده اند. 

مالی و اعتبارات 
در این بخش علی رغم تحریم ها و مضایقه مالی دولت رشد و جهش قابل ملاحظه ای داشته ایم اگرچه همواره با کسر بودجه مواجه بوده ایم. در سال 88 کل اعتبارات اعم از جاری، عمرانی و اختصاصی و ردیف های متمرکز بالغ بر 35 میلیارد ریال بوده است اما در سال 93 با رشد حدودی دو برابری به 77 میلیارد ریال رسیده است. 

تصویب نقشه راه موسسه، کسب رتبه B در ارزیابی پژوهشی وزراتی در بین کلیه موسسات پژوهشی کشور، انتخاب پژوهشکده برتر در زمینه تبدیل علم به ثروت، اخذ گواهی تعهد و تعالی سازمانی و ایجاد قطب علمی رنگ از جمله دستاوردها و دریافت لوح تقدیر از چهارمین جشنواره نانو، لوح تقدیر از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و دریافت لوح تقدیر از یازدهمین و چهاردهمین نمایشگاه بین المللی رنگ و رزین از جمله افتخاراتی بود که پورمهدیان ذکر کرد. 

پرفسور رنجبر پس از تشکر از پایه گذاران موسسه و روسای پیشین آن متن تشکری را قرائت کرد. سپس وی طی ارائه ای به کاربردهای رنگ در صنایع مختلف و مقالات ارائه شده در این زمینه در مرزهای دانش اشاره کرد. وی همچنین برنامه های خود را ارائه داد. تعریف برنامه پژوهشی مدون برای کوتاه، میان و بلند مدت بر اساس اسناد بالا دستی، ایجاد زیر ساخت و توسعه فناوری و روابط بین المل و بهبود روابط با مراکز صنعتی، انجمن ها و سایر مراکز علمی برای هم افزایی از جمله این برنامه ها بود. 
پرفسور رنجبر با اشاره به اینکه فوری ترین اقدام برنامه ریزی برای برگزاری هر چه بهتر ششمین کنفرانس بین المللی رنگ است، از همه برای کمک به این امر ملی درخواست کمک کرد. 

دکتر شریفی مدير كل دفتر سياستگذاري و برنامه ريزي امور پژوهشي وزارت علوم نیز ضمن تشکر و تقدیر از دکتر مهدویان و تبریک به پرفسور رنجبر به ارائه نکاتی پرداخت. وی با اشاره به اینکه تعریف نقشه راه امری مهم است ابراز امیدواری کرد که موسسه کانون و مرجع برای ترسیم نقشه رنگ کشور شود. 

قرائت احکام تودیع و معارفه نوشته شده توسط وزیر علوم و اهدای هدایا به دکتر مهدویان بخش پایانی مراسم بود. 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا